Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger en modell som flyr i vind!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger en modell som flyr i vind!

    Tenkte jeg og sønnen skulle benytte påsken til flying i kombinasjon med skigåing og pølsespising!
    Men her blåser det litt for mye for mine modeller, prøvde en hjemmesnekra depron dobbeltdekker i går kveld, men den ble tatt av vinden etter takeoff, var vilter som en sjøsyk humle, måtte bare få landet spetakkelet på best måte..
    Trenger en elektro modell som vi kan ha artig med i vind, bør ikke koste all verden..
    Er lei av å bli forhindret av litt ruskevær for å fly!! Forslag??

    Kjell Arne

  • #2
    [QUOTE=kaklei]Tenkte jeg og sønnen skulle benytte påsken til flying i kombinasjon med skigåing og pølsespising!
    Men her blåser det litt for mye for mine modeller, prøvde en hjemmesnekra depron dobbeltdekker i går kveld, men den ble tatt av vinden etter takeoff, var vilter som en sjøsyk humle, måtte bare få landet spetakkelet på best måte..

    Todekkere er ikke så enkle å fly i vind. Velg en acromaskin som Giles 202.
    Extra. Edge. eller lignende. Fordel med midtvinget. Ellers har jeg sett at finnes
    F3A maskiner for elektro. de er mest stabile i alle slags forhold.

    Mvh Karl H.
    Karl Hans Glommen.
    Mjøsa Modellflyklubb

    Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

    Comment


    • #3
      Ha "ha det artig med i vind" høres ut som et typisk epp-prosjekt...
      Se deg rundt etter en midtvinget epp modell, de tåler som regel en del også. Litt mer "seige" enn depron og ikke minst i forhold til balsa modeller.
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment


      • #4
        Lag en pibros. De er konstruert for seilflyging på hang og er prøvd i kuling med godt resultat. De er enkle å sette el motor på.
        Søk på pibros her på forumet, så finner du.
        Morten Myklebust.
        Yrke Fisker.


        Sky Raider MachI K.I.A.
        PT-20 K.I.A.
        Pibros Mk I, II & III K.I.A.
        Corsair 60 Lever trygt uten motor.

        Comment


        • #5
          http://www.rs-hobbyimport.no/1_flymo...l/blade_xl.htm
          Har en sånn selv som jeg gjerne flyr i litt vind. Skal ut med den i dag håper jeg, men akkurat nu regner det... og jeg sitter med to topplada batterier og håper på noen turer senere i dag...
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Hvorfor ikke bare en sånn zagi vinge? De er jo veldig billige og tåler ekstremt mye av både vind og juling.
            Geir Amund Lindberget

            Comment


            • #7
              Takk for svar og forslag!

              Skal for morro skyld bygge meg en pibros når jeg får tid..

              Har også kikket litt på easyglider, nærmer meg vel seilfly, men det ser ut som en rimelig fin modell. Har fått mye skryt her på forumet bla testet: (MFN) ModellflyNytt.no
              Bor jo på fjellet med knauser og fjell overalt, bla hangglider senter. Kunne vært artig å prøvd litt hang flyging. Vet ikke hva som kreves av meg som flyver..

              Kjell Arne

              Comment


              • #8
                har selv debutert på hang med en easyglider electric. må bare si utrolig morsomt og ikke så vanskelig heller. den er utrolig snill å fly. men kan anbefale varsjonen med motor for da kan du redde deg fra kinkige situasjoner nære skarpe steiner trær osv Er også fint fly for en nybegynner
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Ser easyglider electric er bygget i eleporen, kjenner ikke egenskapene til dette "stoffet". Er det holdbart i forhold til depron?? Eller i forhold til isoporen i feks. E-Starter??
                  Må si jeg klør etter å bestille denne.. Ser øgrey og elefun har denne. elefun har vel bare ferdigmonter komplett med rx og servoer.

                  Var ute å fløy en midtvinget depronmodell i kveld, thunder tiger, 3d expo. Flakset i den variable vinden som var, gikk bra helt til jeg misberegnet anstanden til et bjerketre, ble litt jobb for UHU por!!

                  Kjell Arne

                  Comment


                  • #10
                    Nå har min EasyGlider vært gjennom mange mid-airs (flyr combat med den!) og landet i det som er av trær og steiner... Ennå har jeg ikke ødelagt den, bare noen dumper der jeg har truffet andre! Kan ikke sammenlignes med hverken depron eller isopor, mye seigere.
                    Har blitt avhengig av den siden jeg våger å kaste den ut uansett hvor lugubre både vindforholdene og landingsplassen er
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      enig med deg joo den tåler det utroligste. det eneste jeg har klart å ødelegge bortsett fra noen små bulker her og der er at hengslinga gikk på ett ballanseror. limte det bare sammen igjen med ca
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        Takk Joo og Tyor, stoler på dere! Bestiller modellen over påske!

                        Comment


                        • #13
                          Når det gjelder vind, så var jeg ute i går og fløy med pibros'en i liten kuling.
                          Det gikk fint det, men den forsvinner fort i medvind På flatmark gikk det fint å "hovre" mot vinden på halv trottle. Men veldig mye mer spennende å havne i turbulensen bak hus.... Eneste problemet var landingen, den gikk ikke så elegant. Men ned kom den, uten skader.
                          Morten Myklebust.
                          Yrke Fisker.


                          Sky Raider MachI K.I.A.
                          PT-20 K.I.A.
                          Pibros Mk I, II & III K.I.A.
                          Corsair 60 Lever trygt uten motor.

                          Comment

                          Working...
                          X