Dette er en så vanlig feil, at det strengt tatt går innunder klassiske tabber. Beste måten å unngå det på er å konsekvent bruke throttlestikka som input til deg selv på hvor raskt du egentlig flyr medvinds. Hvis du f.eks vet at flyet ditt flyr i sikker hastighet på 1/4 throttle, så trekker du ikke stikka lengre tilbake på medvindslegg, selv om du synes det går litt fort. det er hastigheten i forhold til lufta som betyr noe, og som jeg sa tidligere, så er det utrolig fort gjort å bli lurt til å tro at man flyr raskere enn man egentlig gjør.
Som olavjørgensen ganske riktig nevnte, så kan det balanseroret som går ned "trigge" stall på den innerste vingen når du prøver å rette opp. Sånn sett så vil differensial hjelpe deg, siden utslaget nedover er mindre. Når det er sagt så bruker jeg aldri diff på annet enn seilfly, men det blir litt smak og behag. Uten diff så vil flyet kaste nesa litt til høyre når du gir balanseror til venstre og omvendt, men virkningen blir liten på kort vingespenn. Mix til sideror gjør samme nytten som differensial, men er en litt mer "gammeldags" måte å gjøre det på.
Det er en bedre idé etter min mening også å lære seg å bruke sideror aktivt.
Som olavjørgensen ganske riktig nevnte, så kan det balanseroret som går ned "trigge" stall på den innerste vingen når du prøver å rette opp. Sånn sett så vil differensial hjelpe deg, siden utslaget nedover er mindre. Når det er sagt så bruker jeg aldri diff på annet enn seilfly, men det blir litt smak og behag. Uten diff så vil flyet kaste nesa litt til høyre når du gir balanseror til venstre og omvendt, men virkningen blir liten på kort vingespenn. Mix til sideror gjør samme nytten som differensial, men er en litt mer "gammeldags" måte å gjøre det på.

Comment