Unconfigured Ad

Collapse

FLyet gikk i spinn :( - Eksperthjelp søkes :)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pleym
    • Dec 2001
    • 909

Dette er en så vanlig feil, at det strengt tatt går innunder klassiske tabber. Beste måten å unngå det på er å konsekvent bruke throttlestikka som input til deg selv på hvor raskt du egentlig flyr medvinds. Hvis du f.eks vet at flyet ditt flyr i sikker hastighet på 1/4 throttle, så trekker du ikke stikka lengre tilbake på medvindslegg, selv om du synes det går litt fort. det er hastigheten i forhold til lufta som betyr noe, og som jeg sa tidligere, så er det utrolig fort gjort å bli lurt til å tro at man flyr raskere enn man egentlig gjør.

Som olavjørgensen ganske riktig nevnte, så kan det balanseroret som går ned "trigge" stall på den innerste vingen når du prøver å rette opp. Sånn sett så vil differensial hjelpe deg, siden utslaget nedover er mindre. Når det er sagt så bruker jeg aldri diff på annet enn seilfly, men det blir litt smak og behag. Uten diff så vil flyet kaste nesa litt til høyre når du gir balanseror til venstre og omvendt, men virkningen blir liten på kort vingespenn. Mix til sideror gjør samme nytten som differensial, men er en litt mer "gammeldags" måte å gjøre det på. Det er en bedre idé etter min mening også å lære seg å bruke sideror aktivt.

Comment

• Mossie69
      • Apr 2002
      • 684

Jeg vil bare understreke det pleym sier, det er forskjell på den farten du ser og den farten flyet opplever. Når du bedømmer hastigheten gjør du det med synet. Det vil si at du bedømmer hastigheten i forhold til bakgrunnen, bakken, etc. Flyet opplever kun hastighet i forhold til lufta. Hvis det er endel vind blir du lurt til å tro at flyet har høy hastighet, når det i virkeligheten ligger nær stall i forhold til lufta omkring. Prøver du å bremse da så er du i trøbbel. Og når du så kalkulerer inn økningen i stall-hastighet ved krengning er det ikke vanskelig å forstå hvorfor modellen staller ut.
      Anders Valland
      Trondheim

Comment

• Gisle
        • Dec 2005
        • 575

Takk gutter for mange gode innspill!

Jeg har lært noe nytt i dag. Jeg er glad for at det er en klassisk pilotfeil, da kan jeg gjøre noe med det. Og så er det jo en interessant erfaring og læreprosess.
        Jeg gleder meg til den dagen jeg får 5 flyturer på rad uten feil Om det så skjer noen gang. Lærer noe nytt hver dag.
        Gisle Ranum
        Trondheim
        "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

Comment

Working...