Unconfigured Ad

Collapse

billige nybegyner flysett

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sinbad
    • Jun 2006
    • 3

billige nybegyner flysett

har akurat hvert å sett de kjørte modelfly på bøverbru i dag. derfor bestemte jeg meg får og gå i annskafelse av et nybegyner sett. er det noen tips der ute blandt dere eksperter.

mvh Vidar
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

Raufossing her...

Hvis du tar turen til IMPX på Lillehammer kan han helt sikkert hjelpe deg med å sette sammen ei pakke.

Noen spørsmål du kan stille deg først er:
    1) Skal jeg kun fly en gang nå og da eller skal jeg prøve å få til litt fast med flyging (dvs. litt mer enn 3 ganger ila. et år)?
    2) Vil jeg ha meg et annet fly senere, et akro fly for eksempel?
    3) Hvor mye penger vil jeg legge i det?

Hvis svaret på spørsmål 1 er at du skal fly en del så velg noe du kan fly i litt vind, altså et fly med vingespenn på +160cm. Det er litt surt å ville fly men bli stoppet av litt vind, som det jo ofte er litt av.
    Når det er sagt behøver ikke vind være et problem når en først har fått taket på det.

Hvis svaret på spørsmål 2 er at du regner med at du vil ha noe annet senere, kanskje litt sprekere fly med flere muligheter kjøper du deg en skikkelig radio først som sist. Da tenker jeg på f.eks en Futaba 9C el. (det er fort gjort å bli hektet på denne hobbyen bare så det er sagt)

Men om du ikke har så mye penger å legge i det eller du vil være litt tilbakeholden nå i starten (jf. sp.mål 3) er det ikke noe galt i å kjøpe litt billigere utstyr og oppgradere etter hvert. Jeg er helt klart en av de... litt dyrere i lengden men det får gå...

Prisen på brukt utstyr ligger på ca. 1/2 - 3/4 av prisen på nytt utstyr avhengig av bruk og hva det er.

Utover det så kan det jo virke som du har hjelp til å lære å fly? Hvis ikke hjelper vi i Gjøvik og Omegn modellflyklubb deg gjerne i gang slik at du slipper de største kræsjene.

Hvis du svarer på de tre første spørsmålene så er det litt lettere å anbefale deg noe.
    Last edited by esmel; 05-06-06, 13:05.
    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• sinbad
      • Jun 2006
      • 3

ja. jeg tenker meg en del flyging dersom jeg får tak i kanskje noe brukt utstyr i starten. foresten så tenker jeg meg et medlemskap Gjøvik og Omegn modellflyklubb etter hvert

mvh Vidar

Comment

• esmel
        • Dec 2004
        • 2830

Originally posted by sinbad
        ja. jeg tenker meg en del flyging dersom jeg får tak i kanskje noe brukt utstyr i starten. foresten så tenker jeg meg et medlemskap Gjøvik og Omegn modellflyklubb etter hvert

mvh Vidar
        Du er i hvert fall hjertlig velkommen til oss
        Vi har et fly du kan få prøve noen turer før du løper og kjøper, hvis du vil. Det ligger et videoklipp av det på www.gomfk.com under "Filmklipp". Du kan ta kontakt med Karl H. Glommen (Karl H. her på forumet) via hjemmesiden vår for å evnt. avtale dette.

Hvis du skal kjøpe brukt er det viktigste, syntes jeg, å sørge for at motoren er i orden og at det som evnt. er med av radioutstyr ikke har vært utsatt for noen stygge kræsj og fungerer som det skal. Et lite tips kan være å hente flyet i stede for å be om at det blir sendt i posten (både mtp. skader som kan oppstå under frakt og for å forsikre seg om at ting fungerer). Å be selger starte motoren kan også være greit å ha gjort syntes jeg.

Fly:
        Hvis du f.eks ser på f.eks www.impx.no så finner du flere modeller på rundt 160cm til 11-1300kr. De fleste skal være ganske lette å montere.

Motor:
        Til slike fly trenger du en 40-50 motor, slik ca.
        Rotorsport.no er billige på OS motorer. Du har også en del andre alternativer som f.eks ASP/SC/Magnummotorene. Prismessig er de sistnevnte litt billigere enn OS, men OS er kjent for bedre kvalitet. Om det stemmer får være en annen diskusjon. En god motor er alfa og omega. En 2-takt motor denne størrelsen koster ca. 1000kr. 4-takt koster litt mer, mange mener den har penere låt.

Radioutstyr:

Hitec Eclipse 7 og Hitec Optic 6 er lavbudsjett valget (ca. 2300-2700kr). De har mange nok kanaler til litt større akrofly, men er ikke det beste på markedet. Missforstå meg rett, de fungerer fint til de fleste fly, men det finnes andre som er bedre på rekkevidde/forstyrrelser, selv om en ikke behøver å merke noe av dette til vanlig. I ei slik pakke er det med radio, mottaker og servoer. Standard servoene som følger med kan fint brukes i en trainer. Mottaker batteriet er ofte litt for lite så en kan som oftest liksågodt kjøpe ei litt større pakke i tillegg med det samme.
        Jeg har selv en eclipse 7 og har vært fornøyd med den, men nå har behovet for flere kanaler meldt seg så da får en oppgradere litt.

F.eks Futaba har noen radioer som angivelig er en del bedre på det overnevnte. De koster 4-5000kr (inkl. mottaker, serover etc.) men da har du radio du kan bruke til stort sett det meste du måtte skaffe deg av fly senere. Kjøp gjerne en med 7-9 kanaler så har du litt muligheter til senere prosjekter.

Lader:

Veggladeren gjør nytta om du har små batteripakker og ikke skal fly mange turene pr. dag. Jeg ville anbefale deg å kjøpe en swallow advance lader til ca. 800kr. Om ikke med en gang så i hvert fall etter hvert.

Om feriepengene tillater det vil jeg også anbefale deg å kjøpe en simulator, men det finnes også gratis simulatorer som gjør nytta i starten, f.eks FMS.

Ei komplett pakke med fly, radioutstyr/elektronikk og motor kommer på ca. 4000kr (nypris). I tillegg må du ha litt småting som fuel og litt verktøy osv.

Det er ingen grunn til å kjøpe det beste og dyreste med en gang med mindre en selv ønsker det. Spørsmålet er hvor mye en sparer ved å kjøpe brukt mot for å kjøpe nytt. Spesielt mtp. at en da vet hele historikken til alt fra radio til fly og motor.

La lommeboka bestemme. Om du skal bruke penger på noe så bruk det på en god radio. Viktigst i starten er det som sagt å ha ett fly og en motor en kan stole på og ha det artig med
        Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• purple
          • Nov 2004
          • 298

har akurat hvert å sett de kjørte modelfly på bøverbru i dag. derfor bestemte jeg meg får og gå i annskafelse av et nybegyner sett. er det noen tips der ute blandt dere eksperter.

mvh Vidar
          Hallo
          er du først og fremst interssert i fuel fly, eller er elektro interessant? det finnes mange enkle og gode elektrofly. Elektro var det jeg beggynte med, og jeg tror ikke jeg kommer til å kjøpe meg fuelfly. Det er jo fullt mulig å fly større fly med elektro. Innbiller meg at det er mindre feil på elektro motorer, enklere å starte etc.

Men som de før meg har sagt, bruk gjerne litt penger på en bra radio. Om du ikke kjøper en billig pakke (ca. 1000,-) med alt for å teste det ut. Ellers var er det en god ide å ta kontakt med en klubb, og har de et fly som man kan prøve først er det jo bare en fordel!
          Cheers,
          Tore, Alta

Comment

• william123
            • May 2005
            • 2330

hos teknisk hobby selger de en protech skystar til 2995 inkl alt
            www.tekniskhobby.no

og når men nevner elektrofly. hvis du vil ha en litt stor elektrotrainer er multiplex magister et kjempe valg. har en selv og det er et topp fly!
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• esmel
              • Dec 2004
              • 2830

Elektro skal en ikke glemme nei. Dyrere i innkjøp enn fuel (stort sett), men på mange måter mer behagelig å ha med å gjøre enn fuel. Utvalget er enormt om en tar med depron/epp modellene.

Selv gikk jeg for fuel først deretter elektro, men det kunne like gjerne vært andre veien om penger ikke hadde spillt noen rolle.

Hovedgrunnen til at elektro blir litt dyrere er at en gjerne bør ha 2-4 batteripakker om en skal få noe særlig flytid ila. en dag på stripa. Det fungerer forsåvidt fint med kun ei batteripakke også, men da blir det en del venting og hovedhensikten med å dra på stripa bør være det sosiale....

Fuelmotorer trenger ikke være noe værre å ha med å gjøre enn elektro bare en får hjelp i starten til innkjøring og justering. Når en først har lært det så er det ikke noe problem.
              Espen Melby

Comment

• lancair
                • Dec 2005
                • 220

mvh Vidar
                hei hei denne vil jeg anbefalle til å begynne med tror den er grei

82-264197
                Multiplex Magister elektro/fuel RTR, vingespenn 1630mm
                Leveres klart til å fly med elektromotor, Hitec Laser radio, batteri, regulator og servoer. Alt er ferdig montert! Kjempefin trainer hvor det er lett å komme igang. Lad batteriene - ut å fly. Ønsker du et fly med bensinmotor på et senere tidspunkt kan du ta ut elektromotoren og sette inn en bensinmotor og tank. Et helt unikt konsept! Dette blir sommerens slager.
                Produsentens beskrivelse:
                Alles gebaut
                Motor drin und angeschlossen
                RC-Einbau erledigt
                passendes Zubehör dabei

sven arne johansen

mine fly

radioer
                futaba 9c super
                spektrum DX7

pitts s12 wspan 1.75 da 50R
                aero works yak 54 2.26 wspan DA50R 2stk a den
                sagitta projekt zwo 2.20 wspan
                funtana X100 os 120AX 2t 1.74 wspan
                nanofloo
                termick star
                stiletto F3F 2.54 wspan
                lancair360 mk2 os50sx 2t
                Enforce os 108 2t
                + en haug til
                http://www.lillehammer-mfk.org/

viss det blåser så er det ut å fly seil som er tingen

Comment

• william123
                  • May 2005
                  • 2330

ja som jeg sa tidligere er magisteren et kjempe fly. veldig lettflydd og tåler mye.
                  William Jul Ringkjøb
                  Bodø MFK

Comment

• andre78
                    • Nov 2005
                    • 163

Originally posted by william123
                    hos teknisk hobby selger de en protech skystar til 2995 inkl alt
                    [url]www.tekniskhobby.no[/url
                    Hei ! Jeg lærte opp en kammerat til å fly på nevnte modell , mine erfaringer med den er at den er utrolig lett å fly !

Etter 1 helg så fløy han jeg lærte opp alene , skal nevnes at han hadde øvd litt på simulator først .

En annen ting som også er verdt å nevne er at modellen også utfører enkel acroflyging med letthet , noe som er et pluss da man er lei av å fly 8tall og landingsinnlegg.

Uansett hva valget faller på så ønsker jeg deg lykketil !
                    Mvh Andre`søhagen

Comment

• sinbad
                      • Jun 2006
                      • 3

hei alle som har svart. Artig å se at så mange ønsker at jeg skal få et godt fly. men ser på et av innlegga her at det er å få tak i simulatorer. finnes de gratis på markedet der jeg kan laste det ned direkte på maskina mi

mvh Vidar

Comment

• william123
                        • May 2005
                        • 2330

FMS-flying model simulator

http://n.ethz.ch/student/mmoeller/fms/index_e.html
                        William Jul Ringkjøb
                        Bodø MFK

Comment

• Toddy
                          • Mar 2006
                          • 50

Kjøp deg en Blade EPP ( http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...-15-16-134-145 ) med "tuning set", juster rorutslagene til 35-40%. Den er da så snill at min datter på 8 flyr den som en "drøm" etter 15 min. med trainerkabel. Nesten umulig å ødelegge også, hvis du holder deg på gress. Denne mener jeg er en "glemt" nybegynnermodell !

Comment

• esmel
                            • Dec 2004
                            • 2830

Jeg er enig i at mindre elektromodeller er kjekke å ha samt at de sikkert kan være lette og fly samt at de tåler en del.

Ulempen er at det gjerne blåser litt og om en ser bort i fra at det utvilsomt er artig med en slik modell (selv om det skulle blåse litt) så blir det kanskje litt kjedelig å stå stille/krabbe opp mot vinden for så å ta en loop/vending for så å på ny krabbe opp igjen mot vinden(?). Ikke går det spesielt fort på stille dager heller, noe i hvert fall jeg syntes er noe av sjarmen med fly (at det går litt unna altså) ...

Det er helt greit å kjøpe seg ei slik depron/epp maskin bare en vet hva en går til og gjør det bevisst. Det finnes mange fordeler og ulemper uansett hva en velger. Så lenge en har tilgang til og mulighet til å fly på ei stripe el. så syntes jeg det mest fornuftige er å kjøpe fuelfly først. Hvis en derimot først og fremst vil leke seg i hagen eller på en liten fotballbane innimellom så er elektro fint. Det viktigste er jo at en får et fly i lufta uansett hva som drar det rundt....

Jeg har hatt både en 2Cool epp modell og en minifuntana i tillegg til fuel. De to første var fine å ha liggende i bilen når jeg dro på jobb (eller skulle på hytta). Da tok jeg gjerne turen innom en skistadion og fløy noen runder før jeg dro hjem. Fuelflyet var derimot det jeg likte å kose meg med på flystripa.

Vi har også hatt innendørs flyging, da kan en slik modell komme til sin fulle rett men dette har da begrenset seg til noen dager ila. vinterhalvåret.
                            Espen Melby

Comment

• Bevee
                              • Jun 2006
                              • 4

mvh Vidar

Ja. Jeg vil absolutt anbefale at du begynner på elektro. De er mindre grisete, bråker mindre og krever mindre vedlikehold.
                              Hvilket fly kommer også ann på hvilken sjanger du vil fly i...
                              3d , acro , skala osv.

Jeg har en Egde 540t acro-børse og den passer meg helt fint...
                              Planlegger ny motor , men det var litt off-topic:P

Comment

Working...