Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wide-propeller og høyretrekk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Wide-propeller og høyretrekk

    Har en Esm Katana 40, og har fløyet denne mye med 13x6, noe som forsåvidt går veldig greit. Men ville likevel prøve 14x4W, noe som resulterte i mere drag i lave hastigheter. Problemet er at flyet drar MYE til høyre med denne propellen, mens med 13x6 fløy den snorrett. Er dette vanlig? Har det noe med at propellstrømmen på 14x4W blir mye større enn med 13x6? Tror ikke jeg har for mye høyretrekk på motoren heller, siden jeg bare monterte direkte på torpedoveggen. Denne var bygd med høyretrekk.
    Tore

    www.skalamodellflyklubb.no

  • #2
    Det er helt etter boka at det drar mye bedre fra lave hastigheter med større diameter på propellen.
    Men det stemmer ikke at den skal dra til høyre... Med normal rotasjonsretning på motoren skal modellen dra til venstre på takeoff.
    Hvis den drar til høyre i lufta er det sannsynligvis sidetrekket på motoren som er for stor, men det er meget merkelig at det kommer etter propellbytte...
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Syns det er merkelig jeg også, men de skjer. I hover vil den hele tiden dra mot høyre, samme med landing og for den del vanlig flyging.

      Når stripen vår blir klar igjen skal jeg prøve begge propellene samme dagen, da finner jeg vell ut om det faktisk er propellen som gjør det.
      Tore

      www.skalamodellflyklubb.no

      Comment


      • #4


        Trodde nivået på kunnskapene, i hvert fall hos noen, var litt høyere her

        Hvorfor trekker en modell mot venstre? Ikke fordi akslingen snurrer mot klokka; nei.

        Den trekker mot venstre fordi luften yter motstand mot stigningen på propellen. Jo mer stigning, jo mer trekker den skjevt. Altså; større stigning, jo mer drar den mot venstre. Drar den rett med 6" stigning, så vil den dra mindre (mer mot høyre) med 4" stigning.

        Selvsagt har sentrifugalkrafta, økning fra 13" til 14" noe å si også, mot venstre.

        Men i nevnte tilfelle, så "vannt" reduksjon av stigningen regnestykket over økning av diameteren .

        olle

        Comment


        • #5
          Hmm.. Syns det ser ut som du snakker om torque, altså at flyet roller mot venstre (rett meg hvis jeg tar feil her). Det er ikke det som er problemet mitt.

          Grunnen til at et fly svinger mot venstre er jo pga at propellstrømmen treffer sideroret kun på ene siden, og skyver halen på flyet mot høyre. Slik er det iallefall jeg har sett det for meg, tar jeg feil eller?
          Tore

          www.skalamodellflyklubb.no

          Comment


          • #6
            Jeg skjønner heller ikke nøyaktig hva olle snakker om, hvis det er noen trøst
            Selvsagt trekker den mot venstre pga propellstrømmen som er en spiral som du sier Tore. Og selv med litt for mye høyretrekk drar det til venstre på takeoff.
            Torque-fenomenet merker man bare hvis man gir brått gass fra tomgang mens flyet er i lufta og man har gruelig mye motorkraft. Og trekker den mot høyre under flukt er det for stort høyretrekk eller noe skjevt et sted.

            Håper du finner et plausibelt svar på fenomenet, det høres helt bakvendt ut ...
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Syns det er veldig rart, siden det virket så fint med 13x6. Den første propellen jeg fløy med var MA 14x6, og også da fløy den rett frem uten trimming.

              Er det noen her inne som har Katana 40 (eller evt Funtana 40) med 14x4W som kan komme med noen innspill?
              Tore

              www.skalamodellflyklubb.no

              Comment


              • #8
                Uten at jeg vil gå inn på detaljerte teorietiske forklaringer på hvorfor man ofte må ha høyretrekk, kan jeg opplyse om at det er slett ikke uvanlig at mengden nødvendig høyretrekk vil variere med forskjellige propeller.

                Derfor vil jeg tippe at i ditt tilfelle så er det nødvendig med mindre høyretrekk med den nye propellen din, og derfor opplever du at den trekker tilhøyre. Hvis det er denne propellen du ønsker å fly med vill jeg justert motoren til mindre høyretrekk.

                mvh.
                Ole André

                Comment

                Working...
                X