Jeg har flydd i "mange år" uten å ofre sideroret en tanke annet enn ved takeoff. Dvs. - jeg har tenkt mye på hvordan jeg skal bruke det, men har valgt å glemme det til fordel for balanseroret.
Jeg har søkt og lest en del om dette med koordinert sving v.hj.a. sideror og balanseror, men savner å få den store FORSTÅELSEN av hvordan sideroret påvirker flyet i sving. Det snakkes om "yaw" og "sideslip" som om det var de naturligste begrep i verden - det er det ikke for meg, selv om jeg mener å ha en viss forståelse for aerodynamikk og hvordan ting fungerer. Jeg ønsker derfor helst å vite hvordan ting oppfører seg før jeg begynner å praktisere (ja - jeg leser stort sett alltid gjennom bruksanvisningen før jeg tar i bruk nye ting ).
Uansett - kan noen forklare meg hvordan flyet vil oppføre seg ved bruk av sideror - og hvordan en koordinert bevegelse skal utføres? La oss ta som forutsetning at vi er ute en dag uten nevneverdig med vind. For min del flyr jeg for tiden en Jupiter, mens jeg har en diger Cub på gang med et svært sideror...
Mvh. Erlend
Jeg har søkt og lest en del om dette med koordinert sving v.hj.a. sideror og balanseror, men savner å få den store FORSTÅELSEN av hvordan sideroret påvirker flyet i sving. Det snakkes om "yaw" og "sideslip" som om det var de naturligste begrep i verden - det er det ikke for meg, selv om jeg mener å ha en viss forståelse for aerodynamikk og hvordan ting fungerer. Jeg ønsker derfor helst å vite hvordan ting oppfører seg før jeg begynner å praktisere (ja - jeg leser stort sett alltid gjennom bruksanvisningen før jeg tar i bruk nye ting ).
Uansett - kan noen forklare meg hvordan flyet vil oppføre seg ved bruk av sideror - og hvordan en koordinert bevegelse skal utføres? La oss ta som forutsetning at vi er ute en dag uten nevneverdig med vind. For min del flyr jeg for tiden en Jupiter, mens jeg har en diger Cub på gang med et svært sideror...
Mvh. Erlend
Comment