Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bruk av sideror

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bruk av sideror

    Jeg har flydd i "mange år" uten å ofre sideroret en tanke annet enn ved takeoff. Dvs. - jeg har tenkt mye på hvordan jeg skal bruke det, men har valgt å glemme det til fordel for balanseroret.
    Jeg har søkt og lest en del om dette med koordinert sving v.hj.a. sideror og balanseror, men savner å få den store FORSTÅELSEN av hvordan sideroret påvirker flyet i sving. Det snakkes om "yaw" og "sideslip" som om det var de naturligste begrep i verden - det er det ikke for meg, selv om jeg mener å ha en viss forståelse for aerodynamikk og hvordan ting fungerer. Jeg ønsker derfor helst å vite hvordan ting oppfører seg før jeg begynner å praktisere (ja - jeg leser stort sett alltid gjennom bruksanvisningen før jeg tar i bruk nye ting ).
    Uansett - kan noen forklare meg hvordan flyet vil oppføre seg ved bruk av sideror - og hvordan en koordinert bevegelse skal utføres? La oss ta som forutsetning at vi er ute en dag uten nevneverdig med vind. For min del flyr jeg for tiden en Jupiter, mens jeg har en diger Cub på gang med et svært sideror...

    Mvh. Erlend
    Erlend Moen
    Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

  • #2
    skal prøve en litt enkel en (og jeg fløy også i mange år før jeg i det hele tatt begynnte med sidereor)

    Vel, balanseroret kontrolerer flymaskinen rundt sin aksiale retning (tre en grillpinne fra bak-kant av flyet og fremover til motoren) og se maskinen bakfra, da ruller flyet rundt denne pinnen ved bruk av balanserorm selvfølgelig avhengig av hvilken side man velger.

    Sideroret kontrolerer flyet på en annen akse tenk deg den samme grillpinnen som du stikker fra undersiden av vingen og rett opp gjennom kroppen til du kommer ut på toppen, sideroret kontrolerer flyet rundt denne aksen.

    Så i takeoff har balanseroret ingen effekt, og sideroret all kontrol inntil man er i luften og i flyhastighet.
    Under landing så har man valget, men skal man korrigere landingsretningen er det mye bedre med sideror, fordi med sideroret kan du gi hårfine korrigeringer med, og begynner man med balanseroret så kan det være at man må begynne med høyderoret også. Og da blir det mye mas på før touch-down. (eller lett å komme ut av kurs på det siste hårfine innlegget om du vil.)

    Uansett så er nok den beste måten å finne ut av sånnt å ha flyet i god høyde og prøve seg fram forsiktig på stikka.

    Og med en CUB kan du fint svinge med bare sideroret, det er fortsatt å prøve seg forsiktig frem som gjelder....
    Last edited by TheBirg; 27-07-06, 23:10.
    Ønsker dere en god dag på feltet !
    Birger Mork

    Mine besittelser :
    Flygreier (Massevis)
    Heligreier (En Mini Titan)
    Bilgreier (Et par stk.)

    Comment


    • #3
      er selv ingen stor bruker av sideror. men det lille jeg har prøvd og prøver er hvis du tar en sving bare ved hjelp av ballans/høyderor så vil du se at flyet henger litt med halen i svingen. ved å gi litt input med sideroret så vil du få opp halen og en mere naturlig sving. dette gjelder vel kanskje mest skala modeller og ikke typeiske acrofly. du mister mindre fart i svingen også (er vel kanskje mest aktuelt med seilfly)
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Under take-off har flyet tendens til å svinge mot venstre i starten pga påvirkning av propellen og som oftest blir korrigert med sideroret for å holde samme kurs.

        Med sideror kan man holde samme høyde hele tiden (unngå sideslipp) mens en svinger med balanseror.

        Under landing er vindretning ikke alltid i samme vei på landingstripe, noe ganger kommer sidevind tvers over landings stripe, så bruker man sideroret til å tvinge flyet til å holde samme kurs mot landingstripe, dvs ikke bli blåst sideveis og komme ut av kurs under landing. Kommer det sidevind fra høyre, så korriger sideroret til høyre..

        Comment


        • #5
          Hei,
          Hvis det er noe som er sikkert her i verden, så er det at cub`n må flys med sideror, den virker liksom ikke uten bruken av det.

          Jeg har en fin måte å lære seg siderors bruk, kom deg litt opp i høyden og begynn å fly store sirkler. Ettervert begynner du å gi litt sideror i samme svingretning, du vil merke med en gang at du må gi mindre balror.
          Prøv å holde flyet helt horisontalt med svinging av flyet kun med sideroret og balanser flyet med balrorene. Du vil merke at du mister fart på flyet og må gi på litt throttle, høyderoret blir også mere følsomt. Ved overdrevet bruk av denne rorbruken kalles det en sideslip og blir brukt mye av fullsize gutta under landing med f.eks J3 cub for å bremse flyet til riktig landings hastighet.
          Øvelsen kan være litt skummel og, for det er veldig fort gjort å miste for mye fart og da staller flyet ut.
          Hvis du vil ha det skikkelig gøy med cub`n din, råder jeg deg til å lære deg dette, det å sette seg i en stol på stripa å fly landingsrunder med Cub er som balsam for skjela.

          Comment


          • #6
            Støtter Christen fullt ut, en Cub som er noenlunde skalariktig krever bruk av sideror. Var først når jeg fikk meg Cub at jeg lærte meg å bruke sideror ordentlig
            På alle "acro" modellene jeg hadde fløyet tidligere brukte jeg kun sideror i acroøvelser, stallturn, knife-edge ........
            Når jeg svinger med Cub'n legger jeg flyet inn i sving med balanse og sideror i samme retning, holder deretter svingen med sideror og gir motsatt balanseror for at flyet ikke skal "banke" for mye. Ut av sving med side og balanseror i samme retning.
            Enklere i praksis enn å forklare
            Svinger jeg Cub'n kun med balanseror henger halen som et "slakt" gjennom svingen, ser ikke særlig elegant ut!
            Korrekt bruk av sideror i lav hastighet (landing og takeoff) minsker faren for tipstall betrakterlig. Noe av det første fullsize piloter lærer er at ved stall skal balanseror til nøytral. Kun sideror, høyderor og motor skal brukes for å komme ut av stallen. Nytter ikke å prøve å lage mer løft på en vinge som er stallet ut, dvs balanseror ned.

            Comment


            • #7
              Veldig bra, takk for mange og interessante og lærerike svar!
              Neste tur på stripa skal dette prøves ut!

              Framhald følger...

              Mvh. Erlend
              Erlend Moen
              Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

              Comment


              • #8
                Hei.

                På link nr 1 kan du helt sikkert lære deg noe om du liker å lese litt på engelsk. Link 2 og 3 er litt enklere versjoner. Om det er noe du ikke forstår, så kan du si ifra så skal jeg gjøre mitt beste for å forklare for deg.


                Link 1: Turns
                Link 2: 404 Error
                Link 3: http://wright.nasa.gov/airplane/turns.html

                Mvh Olav Jørgensen
                Olav Jørgensen
                Low & fast

                Comment

                Working...
                X