Unconfigured Ad

Collapse

Hvor stor motor?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Krazy-K
    • Jul 2006
    • 339

Hvor stor motor?

Jeg har fått tak i et lekkert byggesett av en GreatPlanes Ultimate 40

Jeg tenker å bygge denne om til 3D-modell med å forlenge balanserorene litt. Side- og høyderor ser ut til å være store nok.

Men hva anbefales av motor til denne, som 3D-modell.
    Jeg vurderer en Saito FA82a, men er det stort nok for å leke 3D med denne?

Tenker og på en Saito 91, men da er jeg redd for at vekten begynner å dra fra motoren igjen? 82 er tross alt ikke tyngre enn den gamle 72 fra Saito...

Noen råd?
    Kenneth Davidsen
  • jossv
    • Mar 2003
    • 280

Jeg har det flyet selv, og jeg bruker en OS 70 surpass. Det er stor og sprek nok motor, men en Saito 82 passer sikkert fint (det er vel ca samme vekt på de motorene). Jeg er enig med deg at en 91 kan bli for tungt. jeg synes min 70 er i tyngste laget for dette flyet.

Dette er vel egentlig ikke noe bra 3D fly. Jeg har satt opp min med 3D rorutslag, og den tar da noen fine harrier og flatspinner men den blir for tung og ustabil til virkelig 3D. Hvis du setter på større balanseror så vil den sikkert også hovre. Min går rett i torq roll med fulle rorutslag motsatt veg (noe jeg ikke er så flink på).

Det er et fantastisk morsomt fly å fly. Det tåler mye, og er lett å frakte med seg. Det er jo et nesten genialt vingefestesystem.

PS: jeg vil foreslå å bruke 2 balanserorservoer.
    Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
    http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

Comment

• Krazy-K
      • Jul 2006
      • 339

Saito 82 veier bare 460 gram, mot OS 70 sine 580 gram, og dette er vel grunnen til at de fleste velger Saito når det kommer til firtakere... Mer kraft på mindre vekt... Uten å si noe galt om OS, for det er gode motorer. Har en OS 91 FX totakter som aldri har stoppa for meg!

2 balanserorservoer er vel et must i dette flyet. Jeg har mine anelser om at det skal en kraftig servo til for å dra 4 balanseror så fort som jeg vil at det skal gå. Blir en forholdsvis enkel ombygging når jeg først bygger fra grunnen av.

Ellers bruker jeg dualrate på rorene, så jeg har en knapp med tre forskjellige rorutslag. Bruker dette på min U-Can-Do 3D 60, og det er et must. Denne er helt vill i lufta på fulle utslag, og det kan gi katastrofale følger hvis en ikke er lynkjapp i reaksjonen. Jeg bruker fullt utslag kun når jeg trenger det til spesielle øvelser. Ellers holder det lenge med 60% utslag. Regner med at det vil gjelde på Ultimate'n og. De sier at Ultimate'n gir små rom for pilot-feil, så det er vel bare å begynne forsiktig...

Ang ombygging av balanserorene. Jeg bør vel kanskje kutte vingespantene slik at den totale lengden på vingen ikke øker? Eller går det å bare forlenge rorene litt slik at hele vingen blir litt lengre? Hva skjer da med balansepunktet på flyet? Jeg har ingen erfaring med å bygge om dette, så gode råd vil være til stor hjelp!
      Kenneth Davidsen

Comment

Working...