Unconfigured Ad

Collapse

Seamaster - et monteringsspørsmål

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arntum
    • Sep 2002
    • 252

    #1

    Seamaster - et monteringsspørsmål

    Hei, dere som har bygget Seamaster (Thunder Tiger).

    Skal montere sideroret. Dette har tre hengsler. Har dere brukt den nedre hengslen. Det er ikke laget til utsparing til denne hegsla (som må gå inn i selve flykroppen) Vegrer meg litt for å skjære utsparing her - dette er den smale delen av flykroppen helt bak, og jeg frykter vannlekkasje om jeg skjærer opp her.
    Det bør vel være nok med to hengsler?

    Arnfin
    ........................................
    Fly:
    Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
    Seamaster (Irvine 53 2-takt)
    Wingo (Phasor 15-3)
    Soarus Sports El.glider (600 børste)
    E-Starter (Axi 2212-24)
    ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
    C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
    Formosa (Himax C2812-1200)
    Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
    Cessna Skywagon 185 elektromodell
    Heli:
    Twister Bell 47
    Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
    Radio:
    Graupner/Jr MX-12
    Spektrum DX7

    mail: arntum@broadpark.no
  • Per
    • Nov 2005
    • 243

    #2
    Ja, jeg satte inn hengsle der. Skjær så nøyaktig spor som mulig og fyll opp med lim. Det blir en del belastning der, spesielt mens flyet er på vannet.
    Seamastern går rett som en strek så du vil merke veldig godt unøyaktigheter eller flexing i ror/overføringer så få det så stivt du bare klarer.
    Da har du noe å se frem til også... den flyr bare helt nydelig

    Comment

    • arntum
      • Sep 2002
      • 252

      #3
      Hei.

      Takk for svar - jeg skal absolutt rette meg etter rådet ditt her. Setter inn en plasthengsle akkurat her, tror jeg i stf. den tynne som følger med settet.

      En annen ting. Gjorde du noe i forhold til nedtrekk/sidetrekk på motoren da du monterte den inn. I så tilfelle fortell meg litt om dette. Greit å fikse opp slikt fra starten, så en slipper å ta, ut motoren for å gjøre monteringsjobben to ganger.

      Arnfin
      ........................................
      Fly:
      Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
      Seamaster (Irvine 53 2-takt)
      Wingo (Phasor 15-3)
      Soarus Sports El.glider (600 børste)
      E-Starter (Axi 2212-24)
      ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
      C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
      Formosa (Himax C2812-1200)
      Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
      Cessna Skywagon 185 elektromodell
      Heli:
      Twister Bell 47
      Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
      Radio:
      Graupner/Jr MX-12
      Spektrum DX7

      mail: arntum@broadpark.no

      Comment

      • Per
        • Nov 2005
        • 243

        #4
        Jeg brukte hengslene som var med i settet. Da lager du jo ikke hull til hengslen men bare ei tynn slisse du dytter hengslen inn i. Ha på tynn ca og det er tett og vannsikkert igjen. Og den er sterk nok.
        Jeg gjorde ingen forandringer mht motortrekk. Boltet motoren rett på og min går helt rett uansett hastighet. Nesten rart hvor bra det funker med motoren het oppe på toppen der.

        Comment

        • arntum
          • Sep 2002
          • 252

          #5
          Per - hvordan gjorde du med boltene til motorfeste-opplegget. De som følger med, er litt korte.
          Tre av mine tok tak i "klampemutteren" og kom så passlangt inn at enden av skruen tittet så vidt ut gjennom mutteren. Den fjerde erstattet jeg med en lengre gjennomgangsbolt.
          Bør jeg skifte ut de andre også, eller har de godt nok tak, mon tro?

          Arnfin
          ........................................
          Fly:
          Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
          Seamaster (Irvine 53 2-takt)
          Wingo (Phasor 15-3)
          Soarus Sports El.glider (600 børste)
          E-Starter (Axi 2212-24)
          ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
          C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
          Formosa (Himax C2812-1200)
          Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
          Cessna Skywagon 185 elektromodell
          Heli:
          Twister Bell 47
          Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
          Radio:
          Graupner/Jr MX-12
          Spektrum DX7

          mail: arntum@broadpark.no

          Comment

          • Per
            • Nov 2005
            • 243

            #6
            Jeg har satt sammen 10-15 modeller etter Seamastern men jeg skal grave meg ned i hukommelsen og se. Ok, stort sett tomt der,,, men jeg mener at jeg byttet en av skruene til motorfestet som du har gjort. Det festes vel i islagsmuttere og ser du enden av skruen bak mutteren så sitter den så godt den kan gjøre. Er du usikker så ha på er dråpe tynn ca på skruen bak muttern eller bruk litt blå Locktite. Poden er temmelig solid og jeg har ikke merket mer vibrasjoner i den i forhold til modeller med motoren i nesa. Skal du lime eller skru fast poden i kroppen? Jeg limte min for å få det så stivt som mulig og at jeg regnet med at det uansett ville trutne etterhvert. Så fikk jeg det vannsikkert nedi der også. Bare husk at den har et høyt tyngdepunkt når den står i bilen. Min bikket over og tredde selvfølgelig propellen gjennom vingen så lag en krybbe med sidestøtte

            Comment

            • arntum
              • Sep 2002
              • 252

              #7
              Takker for svar. Jeg har egentlig ikke tenkt å lime fast podden, tenkte det kanskje kan bli aktuelt å ta den ut (kanskje etter et event. uhell.
              Får se hvor fast den står når den er skrudd fast.
              Går ganske trangt ned i åpningen.
              Har forresten lakkert min for å verne mot vann.

              Arnfin
              ........................................
              Fly:
              Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
              Seamaster (Irvine 53 2-takt)
              Wingo (Phasor 15-3)
              Soarus Sports El.glider (600 børste)
              E-Starter (Axi 2212-24)
              ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
              C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
              Formosa (Himax C2812-1200)
              Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
              Cessna Skywagon 185 elektromodell
              Heli:
              Twister Bell 47
              Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
              Radio:
              Graupner/Jr MX-12
              Spektrum DX7

              mail: arntum@broadpark.no

              Comment

              • Per
                • Nov 2005
                • 243

                #8
                Min og hadde temmelig nøaktig pasning så det vil neppe gi noen problemer om du skrur'n fast.

                Comment

                Working...