Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Er det noen sjøfly guruer som kan svare på om CG skal flyttes noe når det monteres flottører på et fly?
Ser på tegningen at CG på flottørene skal ligge rett over steppet på flottøren.
Finnes det noen god tommelfinger regel så gi lyd fra deg.
Monter flottørene så steppet ligger fra null til 1cm bak CG på flyet. Etterpå kontrollerer du at har samme CG med flottører som uten. Er det ikke det så juster ved å lime bly på flottørene så kan du skifte mellom flottører og hjul senere uten å tenke noe mer over det.
Høres fornuftig ut,dette er et gammelt proskjekt som har ligget nedstøvet siden siden tidlig på 80 tallet.Flyet er av de første EZ flyene og Pilot flottører som jeg holder på og bygge.
Har aldri prøvd sjøfly så nå tenkte jeg at det også må prøves.
Har sett mange videoer av sjøfly som tar av og går på trynet i vannet etter at de staller.
Derfor var jeg ute etter noen kloke meninger om CG på sjøfly.
Som nevnt så er vingens CG det samme uansett hva som henger under. Tricket er å vite hvor steppet skal være i forhold til vingens CG, og gjerne "angrepsvinkelen" flottørene skal ha.
Hei,
Som nevnt skal CG være akkurat det samme som hvis du skal fly på hjul. Det er en del folk som ikke tar visse forholdsregler når det gjelder sjøfly, som f.eks å takse ut å la flyet gå fritt på tomgang en stund for at flyet skal snu seg mot vinden. Det kan blåse en helt annen retning der ute. Tror dette er det du har sett, jeg har sett det flere ganger at folk ikke har gjort dette og det ender med et kjempe plask.
Når det gjelder innfallsvinkel så er det kritisk for at flyet skal funke bra på vann. Det jeg pleier å gjøre er å line opp flottørene i rett linje og justere flyet sånn at jeg får ca 2-3 grader innfallsvinkel på hoved vingen.
Så kommer dette med å plassere flottørene i forhold til CG, jeg legger steppet alltid bak CG ca 1-2cm kommer an på str. på flyet.
Det som skjer hvis man ikke legger innfallsvinkel er at du under take-off kan holde full gass og flyet bare raser av gårde og du kan dra så mye du vil i høyderoret uten at det skjer noen ting, treffer du en bølge kan flyet ta av men da får du problemer med landingen fordi da vil bakre del på flottørene ta vannet først og det blir som regel et rundkast ut av det.
Husk dette med å finne vindretningen først og er det blankt vann så lønner det seg å ta noen takse runder for å kruse opp vannet.
Joa.. har noen småting på lager
Når det gjelder landinger så syns jeg det er viktig å ha riktig landinghastighet dvs. å la flyet legge seg i fin gjennomsynk med lite throttel og like før du tar vannet throttler du helt ned samtidig begynner du å fleere ut med høyderoret sånn at flyet nesten staller ut i det du setter den ned. Da har du minst sjans for at flyet gjør et rundkast og det er egentlig gøy å få til en sånn perfekt landing. Hvis det blåser en del er det viktig å tenke på at i det du snur flyet der ute under taksing å får vinden fra siden kan vinden ta tak i den ene vingen og velte rundt flyet, det vil da hjelpe å gi balanseror for å få vekk litt løft i vingen.
Under take-off holder jeg nesten alltid (litt) høyderor for å få flyet av vannet.
Skjekk jevnlig om det er vann i flottørene, er det det får du justerbart tyngdepunkt, å det vil vi ikke ha
Bare for å være litt off-topic så må jeg nevne mitt siste sjøfly... en 1/4 skala super cub, tok jomfruturen med den på vannet med en 91 4takter. Den var nok litt undermotorisert men gud så gøy, hvis noen har sett et sjøfly ta av så var dette skala ja takset ut og full gass, den begynte da og ploge vannet akkurat som fullsizen og brukte god tid på å få flyfart. Fin stigning, noen runder og ned med fulle flaps, fleera ut og hørte nesten ikke at den tok vannet...flyet solgte jeg og det angrer jeg litt på (snufs)
Det som er litt rart er at den ikke ville fly med denne motoren med hjul.....?
Javel..
Har hele tiden ment/hørt at under landing så skal flyet ha god hastighet og "fly" det ned i vannet før man forsiktig throttler ned og holder høyderor.
Stadig nye ting og lære!
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment