Unconfigured Ad

Collapse

Flottører og CG?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stg
    • Dec 2005
    • 390

    #1

    Flottører og CG?

    Er det noen sjøfly guruer som kan svare på om CG skal flyttes noe når det monteres flottører på et fly?
    Ser på tegningen at CG på flottørene skal ligge rett over steppet på flottøren.
    Finnes det noen god tommelfinger regel så gi lyd fra deg.
    Svein-Tore Gundersen

    Graupner MC32 Hott V2
    Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
    Sbach 342 DA 50
    3dhs Slick 89 Elektro
    Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
    Jet Legend F-15 (simjet 3000)
    Retrojet 75 (Simjet 1910)
    Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
    Byron Corsair
  • TheBirg
    • Jan 2004
    • 692

    #2
    Ta forbehold om at jeg ikke er kjennt med sjøfly. Men ser ingen grunn til at CG på vingen skal flyttes pga flottører.

    Det er jo vingen som bærer flyet og det er det man må forholde seg til.
    Ønsker dere en god dag på feltet !
    Birger Mork

    Mine besittelser :
    Flygreier (Massevis)
    Heligreier (En Mini Titan)
    Bilgreier (Et par stk.)

    Comment

    • Per
      • Nov 2005
      • 243

      #3
      Monter flottørene så steppet ligger fra null til 1cm bak CG på flyet. Etterpå kontrollerer du at har samme CG med flottører som uten. Er det ikke det så juster ved å lime bly på flottørene så kan du skifte mellom flottører og hjul senere uten å tenke noe mer over det.

      Comment

      • stg
        • Dec 2005
        • 390

        #4
        Høres fornuftig ut,dette er et gammelt proskjekt som har ligget nedstøvet siden siden tidlig på 80 tallet.Flyet er av de første EZ flyene og Pilot flottører som jeg holder på og bygge.
        Har aldri prøvd sjøfly så nå tenkte jeg at det også må prøves.
        Har sett mange videoer av sjøfly som tar av og går på trynet i vannet etter at de staller.
        Derfor var jeg ute etter noen kloke meninger om CG på sjøfly.
        Svein-Tore Gundersen

        Graupner MC32 Hott V2
        Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
        Sbach 342 DA 50
        3dhs Slick 89 Elektro
        Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
        Jet Legend F-15 (simjet 3000)
        Retrojet 75 (Simjet 1910)
        Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
        Byron Corsair

        Comment

        • joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

          #5
          Som nevnt så er vingens CG det samme uansett hva som henger under. Tricket er å vite hvor steppet skal være i forhold til vingens CG, og gjerne "angrepsvinkelen" flottørene skal ha.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment

          • Christen

            #6 Unapproved
            Hei,
            Som nevnt skal CG være akkurat det samme som hvis du skal fly på hjul. Det er en del folk som ikke tar visse forholdsregler når det gjelder sjøfly, som f.eks å takse ut å la flyet gå fritt på tomgang en stund for at flyet skal snu seg mot vinden. Det kan blåse en helt annen retning der ute. Tror dette er det du har sett, jeg har sett det flere ganger at folk ikke har gjort dette og det ender med et kjempe plask.
            Når det gjelder innfallsvinkel så er det kritisk for at flyet skal funke bra på vann. Det jeg pleier å gjøre er å line opp flottørene i rett linje og justere flyet sånn at jeg får ca 2-3 grader innfallsvinkel på hoved vingen.
            Så kommer dette med å plassere flottørene i forhold til CG, jeg legger steppet alltid bak CG ca 1-2cm kommer an på str. på flyet.
            Det som skjer hvis man ikke legger innfallsvinkel er at du under take-off kan holde full gass og flyet bare raser av gårde og du kan dra så mye du vil i høyderoret uten at det skjer noen ting, treffer du en bølge kan flyet ta av men da får du problemer med landingen fordi da vil bakre del på flottørene ta vannet først og det blir som regel et rundkast ut av det.
            Husk dette med å finne vindretningen først og er det blankt vann så lønner det seg å ta noen takse runder for å kruse opp vannet.

            Comment

            • stg
              • Dec 2005
              • 390

              #7
              Ser at du har peiling på sjøfly, kan du gi noen gode råd for landings prosedyre mht.fart og div. ting som man skal være oppmerksom på?

              Svein-tore
              Svein-Tore Gundersen

              Graupner MC32 Hott V2
              Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
              Sbach 342 DA 50
              3dhs Slick 89 Elektro
              Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
              Jet Legend F-15 (simjet 3000)
              Retrojet 75 (Simjet 1910)
              Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
              Byron Corsair

              Comment

              • Christen

                #8 Unapproved
                Joa.. har noen småting på lager
                Når det gjelder landinger så syns jeg det er viktig å ha riktig landinghastighet dvs. å la flyet legge seg i fin gjennomsynk med lite throttel og like før du tar vannet throttler du helt ned samtidig begynner du å fleere ut med høyderoret sånn at flyet nesten staller ut i det du setter den ned. Da har du minst sjans for at flyet gjør et rundkast og det er egentlig gøy å få til en sånn perfekt landing. Hvis det blåser en del er det viktig å tenke på at i det du snur flyet der ute under taksing å får vinden fra siden kan vinden ta tak i den ene vingen og velte rundt flyet, det vil da hjelpe å gi balanseror for å få vekk litt løft i vingen.
                Under take-off holder jeg nesten alltid (litt) høyderor for å få flyet av vannet.
                Skjekk jevnlig om det er vann i flottørene, er det det får du justerbart tyngdepunkt, å det vil vi ikke ha

                Bare for å være litt off-topic så må jeg nevne mitt siste sjøfly... en 1/4 skala super cub, tok jomfruturen med den på vannet med en 91 4takter. Den var nok litt undermotorisert men gud så gøy, hvis noen har sett et sjøfly ta av så var dette skala ja takset ut og full gass, den begynte da og ploge vannet akkurat som fullsizen og brukte god tid på å få flyfart. Fin stigning, noen runder og ned med fulle flaps, fleera ut og hørte nesten ikke at den tok vannet...flyet solgte jeg og det angrer jeg litt på (snufs)
                Det som er litt rart er at den ikke ville fly med denne motoren med hjul.....?

                Comment

                • stg
                  • Dec 2005
                  • 390

                  #9
                  Javel..
                  Har hele tiden ment/hørt at under landing så skal flyet ha god hastighet og "fly" det ned i vannet før man forsiktig throttler ned og holder høyderor.
                  Stadig nye ting og lære!

                  Svein-Tore
                  Svein-Tore Gundersen

                  Graupner MC32 Hott V2
                  Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
                  Sbach 342 DA 50
                  3dhs Slick 89 Elektro
                  Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
                  Jet Legend F-15 (simjet 3000)
                  Retrojet 75 (Simjet 1910)
                  Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
                  Byron Corsair

                  Comment

                  Working...