Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Jeg skal kjøpe meg en jupiter, tenkte i utgangspunktet å kjøpe en .53 Irvine. Men så ser jeg jo at en .61 ikke koster så mye mer, men hørres jo veldig mye kulere ut da!! Passer en slik motor i Jupiter? er det verdt 160 kroner mer?
(se nederst på denne siden for å se hvilke jeg snakker om: http://www.alansmodels.com/engines/aero_irv_engine.htm )
Bjørnar, Trondheim bkhans-1@broadpark.no
Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM
Jeg skal kjøpe meg en jupiter, tenkte i utgangspunktet å kjøpe en .53 Irvine. Men så ser jeg jo at en .61 ikke koster så mye mer, men hørres jo veldig mye kulere ut da!! Passer en slik motor i Jupiter? er det verdt 160 kroner mer?
(se nederst på denne siden for å se hvilke jeg snakker om: http://www.alansmodels.com/engines/aero_irv_engine.htm )
Det går, men ikke helt uten videre. Du får endel mer vekt å drasse på, orginan motorbukk kan ikke brukes. En Irvine 53 er mer enn nok motor i et slikt fly. Har en kompis som har Os 61 i en jupiter, går ikke mye bedre enn mitt..... Han måtte til med vekt bak for å kompensere for mere vekt på motor, ikke bra...
Glem det!
Motorbukken i Jupiter takler kun motorer opp til 39 - 40 mm monteringsbredde og de fleste .60 - .61 2 taktere er bredere enn det.
Bukken som følger med er 34 mm, innvendig målt, og kan slipes ut til nevnte mål, max. Det finnes noen .61, og sågar .72 4 taktere som går både i størrelse og vekt, mens de fleste 2 taktere over .53 størrelse er både for store og for tunge. Modellen vil fly som en murstein med en for tung motor i nesen, men med riktig størrelse (vekt), så fly den ikke mindre en fantastisk. Det er ingen hensikt å ødelegge egenskapene til denne modellen ved å trykke inn en alt for stor og tung motor. Hvis du er ute etter max ytelse, så er nok Rossi .53 verstingen blant 2 takterene som passer. Men for all del! Irvine .53 ligger ikke så veldig langt etter. Blant 4 takterene så drar nok Saito .72 eller YS .63 av med seieren. Disse motorene har lav vekt (små utvendige mål) og høy ytelse. Men de koster......
Bestillte meg en Irvine 53 jeg. så nå sitter jeg bare å tripper å venter på at hele min bestilling skal komme, og jeg skal kunne ta fatt med denne hobby'n!! holder allerede på å tenker hva jeg skal kjøpe som mitt andre fly!!
Passer den motoren nedi i utgangspunktet da, eller må jeg skjære og file?
Bjørnar, Trondheim bkhans-1@broadpark.no
Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM
Støtter Olle, det har ingen hensikt og vil faktisk gi en dårligere fly opplevelse (har prøvd liknende stunt før og fått dårlige erfaringer med dette).
Bruker selv en Magnum 61RFS med 13X6 APC (firtakter som er svært lett da den har samme størelsen som 52 firtakterene) på min Jupiter (Juppe nr 2 faktisk) men ville sansynligvis kjøpt en Irvine 53 (nesten samme størelsen som det fleste 40 totaktere) og kjørt med APC 12X6 propell, skulle jeg kjøpt motor på nytt (eller YS 63 firtakt kansje), det mener jeg ville vært en ganske optimal konfigurasjon med tanke på effekt/dreimoment og vekt (Jupiteren trives best så lett som råd er for å fly best).
Når dette er sakt så toler Jupiter modellen til ARC utroligt tunge motorer, har en kamerat som bruker den til å kjøre inn sin laser 80 (som han skal ha i Spitfiren sin) og den flyr grasiøst og greit (men den må flyes slik hele tiden, ikke noe tull flyging med mange G med den modellen da vingebelastningen er veldig stor som den er) den flyr faktisk som en spitfire (roligt og elegant). Men skal flyet brukes til å trene med er en slik motor døden da den lander litt som en murstein med denne vekten.
For futt og fart velg Irvine 53 blandt totakterene (eller en annen kraftig og lett totakter) og Saito .72 eller YS .63 (magnum 61RFS går og greit) blandt firtakterene.
Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment