Unconfigured Ad

Collapse

CG

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rnoaf
    • Apr 2003
    • 122

    #1

    CG

    Har hørt at når man balanserer flyet skal nesen peke ørlite ned, stemmer dette? Eller skal flyet ligge helt på horisontalen?
  • klausre
    • Oct 2025

    #2
    Dette er litt forskjellig fra fly til fly, fra flytype til flytype.

    Generelt er det bedre med litt helling forover, men det ideele er helt i ballanse.

    For 3D modeller er faktisk modelen, den skal være, baktung i forhold til "normalt".

    CG er definert i de fleste manualene.

    Comment

    • joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

      #3
      Joda Rnoaf, er nok riktig det du har hørt. Eller sagt på en annen måte: modellen skal iallefall ikke være for tung bak.

      Prinsippet er greit nok: når flyet steiler pga for lav fart er det alltid en fordel at det tipper forover og begynner å fly igjen. Er det for tungt bak kan du tenke deg hva som skjer ved steiling???

      Det er flere faktorer inne i bildet (trodde du det var alt?) Alle fly har egentlig et "område" der tyngdepunktet kan ligge. Legger man det langt foran (nesetungt) er flyet tryggere å fly men litt tregere enn maxperformance. Drar du tyngdepunktet lenger bak mot kritisk område vil flyet reagere bedre på rorinputs og gjør en del acroøvelser bedre... men kan reagere ganske stygt i lav fart! Dette er for viderekomne som vet hva de gjør.

      Har flyet ditt ett spesifikt angitt CG så er det helt kurant/riktig at flyet balanserer noenlunde rett evt litt fortungt her (med tom tank).
      God helg!
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment

      • affa
        Administrator
        • Jul 2002
        • 5878

        #4
        Og husk at lav vingede modeller balanserer lettest opp med.


        God helgh folkens !


        mvh
        Alf
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment

        Working...