Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitt (flyets) første møte med trær!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mitt (flyets) første møte med trær!

    Jaja, jeg var snill og ventet på at regnet skulle slutte. Det gjorde det og jeg tok meg en tur ut med flyet.

    Fløy rundt forbi, opp og ned. Skikkelig trivelig. Så plutselig var det et stort tre som var nærmere flyet enn hva jeg trodde, og bang - der satt det i toppen!!!

    Det sitter ca 30 meter i lufta. Prøvde med "dobbel stige" uten håp. Nå er det vel bare og vente på storm?

    Aaaargh!

    _____________________________________
    OPPDATERING:
    Da jeg skulle tilbake å hente ned flyet, armert med langt tråd og det som var av utstyr, sto flyet pent plassert i en busk, nesten uberørt av hendelsen. Noen få justeringer på balanseror så var jeg i lufta igjen!

    Flottings
    Last edited by atlemo; 11-10-06, 14:31.
    Atle Mo, Oslo

  • #2
    hehe! been there done that! :P
    jeg tok dobbel stige, satt opp.
    så fant jeg en fiske stang på 4m og lirka flyet pent ned, er fordel om du ikke er alene, er godt at en tar i mot hehe
    ellers får du vell klatre opp.
    lykke til.

    Comment


    • #3
      Originally posted by atlemo
      Jaja, jeg var snill og ventet på at regnet skulle slutte. Det gjorde det og jeg tok meg en tur ut med flyet.

      Fløy rundt forbi, opp og ned. Skikkelig trivelig. Så plutselig var det et stort tre som var nærmere flyet enn hva jeg trodde, og bang - der satt det i toppen!!!

      Det sitter ca 30 meter i lufta. Prøvde med "dobbel stige" uten håp. Nå er det vel bare og vente på storm?

      Aaaargh!
      Jeg kjenner igjen noen elementer fra den historien . Jeg fikk låne samboerens nyinnkjøpte fly og landet selvfølgelig langt oppe i et tre. Stigen var alt for kort og treet var ikke klatrevennlig nok. Masse desperate løsninger som ikke virket. Vinden samarbeidet ikke og mørket la seg langsomt over treet og flyet.

      Neste morgen fant jeg fram så mye lange tynne ting jeg kunne og skjøtte alt sammen til en enda lengre nokså tegneserieaktig ting. Den "flypirken" ble ikke så veldig hånterlig, men jeg greide å manøvrere den nok til å få de rette grener til å gjøre de rette bevegelser. Flyet kom etter hvert ned og til min store glede var det fortsatt masse spenning igjen på LiPo-batteriet.

      Neste flytur ble i mer åpent terreng.

      Comment


      • #4
        huff ja.
        Får se om jeg finner noe som kan settes sammen. Men det sitter utrolig høyt oppe.
        Atle Mo, Oslo

        Comment


        • #5
          Originally posted by atlemo
          huff ja.
          Får se om jeg finner noe som kan settes sammen. Men det sitter utrolig høyt oppe.
          I stedet for å "pirke" kan man kanskje påvirke grener/fly med et fiskesnøre. Kjenner du noen som er god med flue- eller slukstang?

          Får du snøre over riktig gren kan du kanskje dra ned grena nok til at flyet faller ned. Får du snøret mellom stammen og flyet kan du kanskje trekke snøret til siden og dra med deg flyet.

          Eller hvis du får tak i sånne stolpeklatresko som tele-folket bruker så kan du kanskje greie å komme deg høyt nok opp i treet til at pirk eller andre ting vil virke.

          Comment


          • #6
            Blir nok til at jeg låner ei fiskestang ja

            Kommer med oppdateringer på hvordan operasjonen gikk i morgen.
            Atle Mo, Oslo

            Comment


            • #7
              Har et bra forslag start opp motorsaga kapp ned tret ta ut flye vis det er helt
              lag ved av tret.Det er jo snart vinter.Så har du fjernet det til neste tur.
              Amund Gårdhammer
              www.ringerikemfk.com

              Comment


              • #8
                Tror ikke jeg får kutta ned noen trær, men takk for tips
                Atle Mo, Oslo

                Comment


                • #9
                  Hallo. Etter snart 25 år som modellflyger har jeg lært meg ett triks å få ned modellfly fra høye trær. Bruk lang stige, eller klatre så langt opp du kommer.
                  Bruk ei lang trelekt med ei lassoløkke i enden. Den lurer du innpå proppelen eller motoren eller vingen å strammer løkka forsiktig til. Deretter lurer du flyet løst fra evnt greiner å tar det med deg ned. Har opplevd å miste flyet på tur ned også. Men forsøket vert.

                  Arve Sunnset
                  Arve Sunnset
                  Trondheim Mfk
                  -------------------------
                  Scale Warbirds of Norway
                  www.scalewarbird.org
                  -------------------------
                  Flyr alt med vinger å rotorblad på.!!!

                  Comment


                  • #10
                    Har vært i trær jeg også, men FS90 sitt tips var veldig bra! Som det blir sagt så har flyet noen utfordringer på tur ned av treet også

                    Gisle
                    Gisle Ranum
                    Trondheim
                    "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

                    Comment


                    • #11
                      OPPDATERING:

                      Da jeg skulle tilbake å hente ned flyet, armert med langt tråd og det som var av utstyr, sto flyet pent plassert i en busk, nesten uberørt av hendelsen. Noen få justeringer på balanseror så var jeg i lufta igjen!

                      Flottings
                      Atle Mo, Oslo

                      Comment

                      Working...
                      X