Announcement

Collapse
No announcement yet.

bygger trainer uten tegning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bygger trainer uten tegning

    har funnet frem en gammel trainer (ca 10-15 år gammel) Tweety, som er fram tiden da broderen fløy, jeg har nå tatt over, og fant ut at jeg ville prøve meg på dette flyet. Det eneste jeg har er et lite bilde på eska(se bildene) og en veiledning på tysk, driver og oversetter denne. kroppen er i glassfiber, og vingen er i isopor og belagt med balsa. kan ikke alle tekniske ord innen modellfly så forklarer med mine egne ord:P


    det jeg lurer på er:

    1:
    Motoren er på 3.5ccm aner ikke hk men vekten har jeg beregnet til maks 2.3 kilo. klarer motoren dette?

    2:
    hva skal jeg ha mellom vingene(der de limes sammen).

    3:
    hva kalles det når vingen er flat under og buet oppå?

    4:
    montering av motor, hvordan finner jeg midten av flyet? har lest en plass at midten av propellen skal være på linje med midten av flyet.

    5:
    når jeg skal lage til servo fester og div i balsa, hvilken lim bør jeg bruke? epoxy? (balsa) sekundlim?

    6:
    svinbarthjul fremme? lurt? link til produkt?

    7:
    vingen er i to deler, og lurer på hvordan jeg skal lime den sammen? har funnet ut i veiledninen at det skal være 6 cm fra gulv til vingetupp når den er sammensatt.




    har laget høyde og sideror selv. (se bilder)

    dette er ett fly jeg gleder meg til å prøve, er litt eksta stas for meg å bygge det uten tegninger

    vet de ble en del spørsmål men håper på gode svar og viderre tips:P

    legger ut flere bilder om ønskelig og etter hvert som jeg blri ferdig.
    Attached Files
    Sveinung Rogstad
    1989

  • #2
    2:
    hva skal jeg ha mellom vingene(der de limes sammen).

    - se 7.


    4:
    montering av motor, hvordan finner jeg midten av flyet? har lest en plass at midten av propellen skal være på linje med midten av flyet.

    - Tipper midten av vingen der hvor balansepunktet ligger. Motoren skal være skråstilt og peke noe nedover.


    5:
    når jeg skal lage til servo fester og div i balsa, hvilken lim bør jeg bruke? epoxy? (balsa) sekundlim?

    - Jeg ville brukt furulister og limt med epoxy. Drill hull gjennom listen før du skrur eller så sprekker den.


    6:
    svinbarthjul fremme? lurt? link til produkt?

    F.eks denne http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXK167&P=0

    Ellers kan du bla litt på "landing gears" http://www2.towerhobbies.com/listings/cat-q.html

    Tilsvarende produkter har vel de fleste butikkene i Norge også.


    7:
    vingen er i to deler, og lurer på hvordan jeg skal lime den sammen? har funnet ut i veiledninen at det skal være 6 cm fra gulv til vingetupp når den er sammensatt.

    Sag til 2 finèrplater for å lime de to vingene sammen. Gjør slik at vinkelen eller formen på denne platen samsvarer med vingene ("V") .
    Legg den ene vingen flatt på bordet
    Legg den andre vingen inntil og legg en 6 cm høy dings under vingetippen slik at det blir riktig vinkel
    Bruk epoxy for å lime på plass finerplatene mellom de to vingene (en foran og en midt på vingen).
    Legg en stripe med glassfiber over vingeskjøten og smør over epoxy.
    Marius

    Comment


    • #3
      Marius.

      skal jeg måle 6 cm fra oppsiden av vingen eller frå undersiden

      takker for svar:P
      Sveinung Rogstad
      1989

      Comment


      • #4
        1: Flyet blir vektmessig rundt .40-størrelse. Motoren din høres litt liten ut. Ikke at den ikke vil fly men tenker den blir svært lat.

        2: Epoxy-lim

        3: Kan være flere profiler, men mest sannsynlig et Clark-Y profil.

        4: Sett et sentrums-merke midt under sentrum av kroppen bakerst og et midt under nesa. Legg en lang linjal langs den, hold motoren i motorbukken mot motorspantet, sikt etter linjalen og plassèr motoren slik at sentrum av motorakselen ved thrustskiva ligger midt på denne linja sett ovenfra/underfra. Hvis motorspantet er stilt litt mot høyre (vanlig) vil du se at motorbukken skal monteres litt mot venstresiden av modellen. Det som er viktig er at den nevnte sentret av motorakselen og dermed propellen ligger midt på senter-linjen sett rett ovenfra...

        5: Bare balsa høres litt svakt ut. Det vanlige er furulist eller brett i finèr. Limes med epoxy eller trelim. Eller CA hvis der er store nok limflater. Ikke bruk kicker til denne typen deler siden det kan bli for sprøtt...

        6: Skal du ha nesehjul og i det hele tatt klare å styre på bakken må nesehjulet være styrbart. Fins utallige saker å kjøpe.

        7: Du sier vingen din er flat under...? Legg alt på et bord som er minst like langt som hele vingen. Bakepapir inder midtseksjonen for å ikke lime den fast på bordet. Legg en 6cm tykk "ting" under den ene vingetippen, lim sammen med litt epoxy.
        Når dette ar tørka skikkelig kan du ta opp vingen. Så legger du en skjøt på midten av vingen både over og under. Dette kan være ferdigkjøpt "skjøteremse" til formålet eller duk i minst 45-grams tykkelse. Bredde ca. 50-60mm. Limes med epoxy, men ikke legg på store mengder. Skarp av overflødig lim.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Originally posted by mindhunter
          Marius.

          skal jeg måle 6 cm fra oppsiden av vingen eller frå undersiden

          takker for svar:P
          Mål ytterst på vingen fra fra undersiden. Tviler på at det har noe å si om du bommer med 1 cm eller 2 på et slikt fly. Jo større "V" form på vingen (til en viss grad) desto mer stabilt og lettflydd.
          Marius

          Comment


          • #6
            Takk

            Takk for all hjelp, skal legge ut bilder og beskrivelse når jeg blir ferdig med flyet.
            Nå er det bare å bygge så mye jeg orker
            Sveinung Rogstad
            1989

            Comment


            • #7
              har du noen tekniske må på det flyet der? minner meg skremmende om et fly jeg kjøpte brukt for noen uker siden som jeg ikke har peiling på hva heter.
              sitter med 5 fly, men ingen har vært i lufta!

              Comment


              • #8
                Heter Tweety, 140 i vingespenn, 106 i lengde. Alt står å lese i første tråden der det er bilder av eska med data...
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by xcetera
                  har du noen tekniske må på det flyet der? minner meg skremmende om et fly jeg kjøpte brukt for noen uker siden som jeg ikke har peiling på hva heter.
                  viss du har tegninger til det flyet hadde jeg satt stor pris på om du kunne tatt bilder av dem og send på mail kunne hvert greit å sett hvordan flyet er i forhold til slik jeg lager det. Eneste tegninga jeg har er bilde som du ser på den første tråden:P
                  Sveinung Rogstad
                  1989

                  Comment


                  • #10
                    skal se om jeg får tatt noen bilder av det neste gang jeg er hjemmom tegninger det har jeg ikke da jeg kjøpte det ferdig å brukt
                    sitter med 5 fly, men ingen har vært i lufta!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by xcetera
                      skal se om jeg får tatt noen bilder av det neste gang jeg er hjemmom tegninger det har jeg ikke da jeg kjøpte det ferdig å brukt

                      ok det er bra:P
                      Sveinung Rogstad
                      1989

                      Comment

                      Working...
                      X