Er det noe som vet hvor man kan skaffe flytende plast? (for å lage div i former) ha noe av dere erfaringer med dette. eller bør man bruke epoxy og duk, til exs å lage flykropper etc?
Unconfigured Ad
Collapse
Flytende plast...?
Collapse
X
-
Tags: None
-
Re: Flytende plast...?
Flytende plast er nok ikke særlig i bruk til dette. I så fall blir du en gründer på området. Glassfiber råder mtp å støpe cowling og kropp. Teknikken består i først å lage en "plugg", dvs en form som du støper utenpå, alternativt en form du kan støpe inni. Du vil finne flere artikler om dette i blader og på internett.
Dersom du skal lage en mindre gjenstand som ikke skal tåle store belastninger, for eksempel en canopy, kan du benytte en stor 2L brusflaske, og en plugg. Varm plastflasken med en varmepistol over pluggen, og stram til. Da former flasken seg etter formen. (Bruk hansker).
-
Støp gjerne former i glassfiber og gelcoat, men selve kroppene støpes i epoxy og duk som nevnt. Glassfiber og resin veier mye, lukter ille og er sprøere enn god epoxy.
Har støpt en del kropper men slutta med det for lengst, balsa er best på byggebordetNoe svineri å jobbe med støping hjemme spør du meg.
Folk skjønner kjapt at resin(glassfiber) er ille for kroppen pga lukta av løsemiddel, men folk blir litt lurt av å jobbe med epoxy: kan gi allergier hvis du får det på huden.....Bruk hansker!!
Absolutt ikke NLF-medlem lenger!Comment
-
Når det gjelder dette med to liters plast flasker og cowling / canopy og liknende, så finnes det beskrivelser av både varme og vakum forming av slike med toliters plast flasker (merk at plasten i vanlige brusflasker er av feil type) rundt om i blader og på nettet. Dette er faktisk en ganske fasinerende måte å bygge lette og sterke cowlinger på.
her en link til varme forming.
Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Famous last words? Hey watch this!Comment
-
ikke dum dette med den plastflasken nei...skal tro om dette vil fungere på en hel kropp vist man fikk tak i samme typen plast i plater eller lignende?Comment
-
Det er et par ting du må huske på hvis du beveger deg inn på det feltet...
(Forresten artig at "nye" piloter kommer på utradisjonelle måter å mekke på!!)
Hvis du skal lage en hel kropp:
- Du må uansett lage en plugg..
- Husk at pluggen skal ut av det ferdige produktet... Det er en mulighet å bruke isopor, styropor e.l., for så å helle lynol e.l. inn i "kroppen" etterpå for å få vekk pluggen. (Her må du være forsiktig med varme når du skal forme plasten!..)
En annen måte er å lage to deler som limes sammen.
Uansett MÅ du komme tilbake med hvordan det gikk! Tror ikke metoden egner seg på litt større modeller. Rundt .20-size vil vel være en grei prototyp størrelse
-Lykke til!
Mvh.
Sir CrashalotAudun Thinn
Anonyme DobbeltdekkeroholikereComment
-
Vel freesider, skjønner hva du tenker på og tror jeg har ett bedre forsleg til deg (siden du vil tenke utradisjonelt så skal du få så det monner), har dere hørt om S.P.A.D. prinsippet/flyene? Dette er fly laget av det som måtte finnes av rusk og rask,finner du ikke noe som setter hjernen i sving der så er du død.
sjekk t.d her:
http://www.spadtothebone.com/ dette er vel hoved linken.
Som du ser Freesider, er nokk plastikk (PVC) firkant rør til takrenner o.l. bedre egnet en den myk plasten som 2 liters flaskene er laget av.
Har forøvrigt startet en ny tråd på denne siden om SPAD fly.
VingemutterenGert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Famous last words? Hey watch this!Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment