Unconfigured Ad

Collapse

S.imple P.lastic A.irplane D.esigns (SPAD)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vingemutteren
    • Jul 2002
    • 2421

S.imple P.lastic A.irplane D.esigns (SPAD)

Har dere hørt om S.P.A.D. prinsippet/flyene? Dette er fly laget av det som måtte finnes av rusk og rask, sjekk t.d her:

http://www.spadtothebone.com/ dette er vel hoved linken.

Sjekk dem ut og gi tilbake meldinger folkens, dette er så morsomt så det kan bli (har drømt om aleminium kropp i flere år og her er det på gang, hærligt).

Problemet er altså billige materialer som kan skaffes i Norge! Er det noen som har oversikt over steder det er muligt å kjøpe/stjele/få t.d. Aleminium kanaler/firkant rør, passende firkant plastikk rør og ikke minst Coroplast?
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!
  • -Exlex-
    Forhandler
    • Nov 2003
    • 793

Alu i diverse former kan du antagelig få billig hos en eller annen skraphandler. Jeg fikk tak i så mye Alu plater rør, profiler jeg greide å bære for 150.- Problemet er at man må foreta flere besøk for å få tak i de dimensjonene man ønsker, jeg var heldig ... masse rør i meters lengder , platekapp, 20x50 cm i flere tykkelser (helt suverent å lage understell av) osv. :P

Coroplast er mer skjelden i Norge , men det skal finnes..
    noen som har noen tips ?????

-Exlex-

[Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

Comment

• RoyH
      • May 2003
      • 19

Coroplast

Hei
      Har lett en del etter Coroplast uten å finne noen rimelig kilde for dette. Man kaller det kanalplast i Norge.
      Mulig det kan skaffes fra folk som driver gartnerier e.l. men det har jeg ikke sjekket ennå.
      Den som finner en kilde for dette har meldeplikt....

Har dere sjekket den nye UltraSPADstick for konverterte sagmotorer.
      Har en gammel Jobu 44ccm sag jeg holder på med i øyeblikket, så jeg trenger snart noe "coro"

Comment

• -Exlex-
        Forhandler
        • Nov 2003
        • 793

Kanalplast, joda det skulle være ett dekkende Norsk ord ja
        Har fått snusen i at muligens kjøttindustrien også bruker dette materialet som bl.a. underlag på paller, da det har en hvis isolerende effekt, ikke smuldrer opp når det blir fuktig slik som bølgepapp. Vil anta at embalering innen matvareindustrien er en god plass å lete.

Enig med forrige innlegg, Kilder MÅ rapporteres her !!!

Har masse prosjekter som "henger" på mangel av kanaplast.

Hvis noen vet om noen som selger kanalplast så er jeg også interesert ..

-Exlex -

Comment

• RoyH
          • May 2003
          • 19

Kanalplast

Når det gjelder hvem som selger kanalplast har vi bl.a. Vink Plast på Kolbotn. De kan skaffe 3, 4 og 6mm (2 og 4mm er mest brukt i USA)
          Deres produktnavn er "Vikupropp". De kan skaffe plater på 100x140cm til kr 55,- pr plate(4mm). Problemet er at man må bestille 15 plater som minimum (1 pall) da de tar det opp fra Holland kun på bestilling.
          En nødløsning her vil vel være hvis flere går sammen om å kjøpe en pall....
          Er det ingen innen reklame eller eiendomsmegling som vet om det brukes der. Amerikanerne har tydeligvis en sikker forsyningskilde fra disse bransjene.

Som dere skjønner har jeg sjekket litt jeg også...

Comment

• -Exlex-
            Forhandler
            • Nov 2003
            • 793

Så det er å få tak i ja ... jeg har trålet internet i Norge uten resultat, men i Sverige er det i allefall en fabrikk... http://www.eurimex.se/produkter/forp...kanalplast.htm , men her må man sikkert bestille noe større kvanta.

Selfølgelig best om man kan "få" kanalplast som er brukt , men jeg kan være interesert i å være med på å bestille en del plater sammen med noen andre. De kan sikkert levere i forskjellige farger regner jeg med , men kanskje ikke på samme "pall" ? interesert i 10 plater i forkjellige farger. Noen fler?

-Exlex-

Helgøya RC Klubb

Comment

• Vingemutteren
              • Jul 2002
              • 2421

I går kveld betalte jeg 20$ (via Pay Pal) for en bygge video (DVD) fra USA av Dale Chesak (han har selv laget og selger videoen). Han virket svært hyggelig og jeg er spent på om videoen vil vere en hjelp i å få ett eller annet prosjekt på vingene . Som kjent så er jeg ikke kjent for å bygge fly selv (selv etter 8 år i hobbyen, burde vel skamme meg), så jeg tenkte at dette sikkert ikke er verre å kaste bort pengene på enn på alt muligt annet tull man kjøper her i verden (gardiner, laken og mat for eksempel ).

Videoen er innspilt i NTSC standard (finnes også i CD versjon for PC i lavere oppløsning) men det skal vel ikke vere ett problem på DVD da den som regel er multi system kompatibel (min skal ihertfall vere det, vi får se). En annen ting er att videoen omhandler byggingen av ett spesefikt fly "the Debonair" http://www.spadtothebone.com/SPAD/Debonair/
              Jeg håper å kunne bygge dette eller et liknende fly til training bruk (det hele kommer vel ann på tilgjengeligheten av materialer her i norge).

Jeg tenkte at dette er en måte å se hva som skjer når en bestiller noe fra USA, tenkte å skrive inn her når tingene kommer og hva det koster i norske avgifter (om noen) osv. Sevlfølgelig blir en komentar om kvaliteten og nytten av videoen slik jeg oppfatter den når jeg får sett den postet her.

ps. Fikk svar tidliger i dag fra Dale han sier DVDn blir sendt på mandag, så da har vi tidsrammen satt.
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

Comment

• Vingemutteren
                • Jul 2002
                • 2421

Hei, noen som har funnet rimlige kilder til SPAD materialer? Noen som har kjøpt kanalplast med de firmaene som nevnt over her?
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

Comment

• Niklas
                  • Sep 2003
                  • 899

Prøv på en plass det selges drivhus.Besta har et, men jeg tror hun hadde blitt litt sint hvis jeg hadde tatt et par plater derifra , eller?

Comment

• Vingemutteren
                    • Jul 2002
                    • 2421

Drivhus! hva bruker en kanalplast (coroplast) til der da? Forøvrigt bør du la besta vere i fred så blir besten blidere og flere fly kommer din veg, ikke sant Ostnik?
                    Var forresten ute og fløy for første gang siden september i fjor (med unntak av den turen jeg tok med vingen da du var her sist), tror du ikke jeg måtte lande deadstick (hadde glemt å etterfylle tanken, att det går ann ).
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

Comment

• Niklas
                      • Sep 2003
                      • 899

I de drivhusene det ikke er glassplater, er det coroplast(tror jeg)

Flere fly? får da håpe det. (prøver å få han til å slutte å røyke, hvis det lykkes så......)Han er forøvrig den viktigste støttespilleren min, for dere som ikke har skjønt det ennå.

Comment

• -Exlex-
                        Forhandler
                        • Nov 2003
                        • 793

Er en slags coroplast i de drivhusplatene , men tror det er av en litt tyngre kvalitet. Har vært borti slike plater til drivhus en gang, men de virker i allefall tyngre en "vanlig" coroplast.

-Exlex-

Comment

• Daddle
                          • May 2003
                          • 35

Jeg tok en telefon til Ladesletta Hage i Trondheim. De hadde kanalplastplater på lager, i tre forskjellige størrelser.
                          Daddle
                          daniel@sundli.net
                          http://athena.bygg.ntnu.no/~daniel/modellfly/

Comment

• -Exlex-
                            Forhandler
                            • Nov 2003
                            • 793

Fikk du noe pris ? Størrelser på platene ?

-Exlex-

Comment

• Daddle
                              • May 2003
                              • 35

tror det var fra 120x60 og større, og prisen var fra kr 198,-. Litt dyrt kanskje?
                              Sikkert noen andre som har litt rimeligere
                              Daddle
                              daniel@sundli.net
                              http://athena.bygg.ntnu.no/~daniel/modellfly/

Comment

Working...