Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vibrasjonslyd under flyging

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vibrasjonslyd under flyging

    Har problemer med en "vibrasjonslyd" som kommer fra motor/propell...?
    Lyden er der ikke hele tiden, men kommer bare frem av og til.

    Fikk et video-klipp av en flytur hvor lyden oppstod og har lagt det ut på YouTube.
    Så hvis det er noen som gidder å ta en titt på den, og har et svar på
    hva som skjer og evt. hvorfor, hadde det vært fint.

    Lyden oppstår ved ca. 1min 18 sec.

    Video klippet:

    Takk

  • #2
    Har høyrt om vinge "flutter" eller noko slikt. Ein lyd som oppstår pga luftstrømmen over ror som kanskje er for stor eller liten opning eventuellt skeivt montert. Berre ein tanke.
    Ingen ekpert så dette kan jo vera eitt bomskudd..
    Mvh:
    Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
    www.folgefonnrc.ning.com

    MA X-Cell Fury Extreme 90
    Raptor 90 3D
    Raptor 50 Titan SE
    T-Rex500GF
    T-Rex450SE V1
    JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul

    Comment


    • #3
      Tviler på at dette er flutter, tror heller det er en resonans som oppstår ved motor/covling. Noen motorbukker i plast/nylon er så myke at dette kan skje, hvis den du har er i hardere materiale ville jeg ha skjekket covlingen og motorfester.

      Ellers er det å anbefale å balansere proppen hvis du ikke har gjort det.

      Comment


      • #4
        99%...

        ...sikker på at det der ikke er flutter. Som Christen sier høres det mer ut som resonans. Hadde en tilsvarende lyd en gang på min gamle Laser 200, da var det 3 motorbolter som var løsnet...
        http://www.phoenix-rc.org/
        http://www.glamdalrck.net
        http://www.scalewarbird.org/
        ---------------------------------------------------
        Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

        Comment


        • #5
          Tror vi vil få mange forslag.
          Mitt er at støtstengerne til høyde og sideror klirrer mot hverandre.
          Opplevde akkurat det samme på en Cap jeg en gang hadde.
          Skjedde akkurat i samme turtalsområde også..

          Gi oss en tilbakemelding om du finner det ut..
          Hans Idar Haldorsen
          Alta

          Sceadu Evo 50
          T-Rex 450 SE
          E-starter
          U Can Do 3D Elektro
          Great Planes Revolver 50

          Comment


          • #6
            Hei TeGe!

            Her er mitt forslag : - sjekk om motor/cowling/spinner kan komme mot hverandre når du får negativ G-belastning. Ta et godt tak i propell og spinner og bøy opp samtidig som du legger litt vekt på cowling. Prøv også uten å belaste cowling..............motorbukken i settet er nemlig litt fleksibel
            Lars Petter Eriksen

            "the essensials are invicible to the eyes"
            Saint-Exupéry

            Comment


            • #7
              Hei.

              Takk for svarene alle sammen.

              *Tror også jeg kan utelukke flutter. Men må inrømme at jeg var inne på tanken første gang jeg hørte lyden. Byttet alle de originale ror-hornene med nye, slik at disse skal være tilnermet slarkfri.

              *At støtstengene klirrer mot hverandre kan jeg vel også utelukke, da disse er på hver sin side av fly kroppen og i tillegg meget korte. (servoer montert i halen)

              *Har forsøkt med 2 forskjellige propeller, som jeg har balansert etter beste evne, men med samme resultat.

              *Har også kontrollert alle skruer på motor/motorbukk, men de sitter som de skal.

              *Så da kommer jeg til dette med resonans/myk motorbukk som jeg synes høres meget sannsynlig ut.

              Tok testen med å bøye propellen mot covlingen, og jeg ble ganske overrasket da jeg merket hvor lett motorbukken bøyde seg sideveis. (motoren er montert sideveis)
              Klarte ikke få få den til å ta i covlingen, og kan heller ikke se noen merker etter at den kan ha tatt borti, men at dette kan gi vibrasjoner er helt klart.
              Og at da covlingen vil funke som "høyttaler" er vel ganske så klart.

              Så da tror jeg konklusjonen blir at motorbukken må byttes i en bedre.
              Tror også jeg skal sette noen skruer ekstra i covlingen for å unngå at denne vibrerer.


              Så da kommer neste spørsmål: Noen som vet om en GOD motorbukk?

              Igjen, takk for svarene.....tror dette blir bra greier

              Comment


              • #8
                Tror de fleste forhandlere har det du er ute etter, du skal da ha en type som er i glassfiberforsterket plast. Aluminium er vel utelukket pga. tyngden vil jeg tro.

                Comment


                • #9
                  hei igjen TeGe!

                  selv om motorbukken flekser litt er ikke det så mye at det vil være noen fare - men mer det at cowling tar borti feks i toppen av motor eller rundt utløpet av aksling (spesiellt hvis du har kuttet for liten åpning rundt). Jeg brukte samme motorbukk til ASP 61fs og Saito 82 og selv om den er litt fleksibel så er det ingen problem. Fordelen er at den demper vibrasjoner som spesiellt firetaktere er store produsenter av - balansering av propellere er selvfølgelig også et MUST..............sørg heller for store nok åpninger i cowling
                  Lars Petter Eriksen

                  "the essensials are invicible to the eyes"
                  Saint-Exupéry

                  Comment


                  • #10
                    Selvfølgelig, selvfølgelig.......Hvor dum går det egentlig å bli

                    Takk Laserboy

                    Nå gikk det selvfølgelig opp et lys for meg.....(litt flau nå)

                    Da jeg satt sammen mitt fly brukte jeg review`et ditt en god del for å se hvordan motorfestet var montert.
                    Da så jeg hvor lite som skulle til for å skjule hele motoren inne i covlingen. (dvs. bare flytte motorbukken litt til venstre i forhold til hvor du hadde den) og dermed slippe å lage hull i covlingen.

                    Det som skjer er vel selvfølgelig at når den bukken "bøyer seg", så tar topplokket i siden på covlingen.

                    Hvorfor har jeg ikke tenkt på dette før....????

                    jaja.....tror nok vi har funnet ut av dette nå.....

                    Takk

                    Comment


                    • #11
                      Hei Laserboy, ser at du brukte plastspinner både til ASP'en og til Saito'en i din utmerkede test av Edge 540. Fungerte det greit? Har selv investert i en Saito 82, og tenkte jeg "måtte" ha metallspinner......
                      Last edited by BigEz; 24-10-06, 20:41.
                      Liten høyvinget trainer - SC 15
                      ARC Beaver on floats - Saito 82
                      Goldberg Ultimate - OS 120

                      Comment


                      • #12
                        Hei BigEz!

                        Jeg brukte plastspinnere og de fungerer greit så lenge ikke propelleren er borti noe av spinneren - gjelder selvfølgelig også metallspinnere. Metallspinnere er mye bedre enn plast og tåler mer spesiellt hvis du bruker starter. De ser jo også såååå mye tøffere ut...... Til en Saito82 trenger du en Spinner nut som passer foran på akslingen. Den som leveres med de fleste spinnere har en annen gjenging enn Saitoen, og av den grunn har jeg kun brukt plast.....nå får du kjøpt Spinner nut som passer fra Elefun........

                        PS - den motoren din blir du fornøyd med
                        Lars Petter Eriksen

                        "the essensials are invicible to the eyes"
                        Saint-Exupéry

                        Comment


                        • #13
                          Det er en resonanslyd i betrekning

                          Originally posted by TeGe
                          Har problemer med en "vibrasjonslyd" som kommer fra motor/propell...?
                          Lyden er der ikke hele tiden, men kommer bare frem av og til.

                          Fikk et video-klipp av en flytur hvor lyden oppstod og har lagt det ut på YouTube.
                          Så hvis det er noen som gidder å ta en titt på den, og har et svar på
                          hva som skjer og evt. hvorfor, hadde det vært fint.

                          Lyden oppstår ved ca. 1min 18 sec.

                          Video klippet:

                          Takk

                          Det er en resonanslyd i betrekning eller i flyet som kan evt. påvirkes av uballanse i propell etc. - Prøv å skifte til propell med tyngre masse eller til trepropell. Er det stor åpning mellom vijngeribbene kan du prøve å stramme betrekning før du flyr.

                          Hadde det vært flutter så hadde det bare øket med hastigheten. Bare prøv å fly veldig sakte så tror jeg du innhenter denne lyden igjen.
                          Mvh.
                          Rolv Leirro

                          Comment


                          • #14
                            Ble litt nyskjærrig på hva slags motor TeGe fløy med - så ut som at du hadde problemer med å holde flyet i hover ? Har tenkt å bruke saito 72 i makan fly å begynner å bli nervøs for hvor mye dette holder til hover ?
                            Runar Isaksen
                            risaksen@bluezone.no

                            Comment


                            • #15
                              Hei

                              Bruker en Magnum 61 4-takter i dette flyet.
                              Etter min mening er dette for svak motor.....jeg klarer i hvertfall ikke dra ut av hover med denne motoren.
                              På filmen du har sett, er den satt opp med en APC 12/6 propell.
                              Denne propellen bruker jeg i stedet for APC 13/4W, egentlig bare fordi jeg synes den ble artigere å fly da. Litt mer fart og litt lettere å fly "fine" øvelser.

                              Brukte APC 13/4W først. Da gikk det greit å holde den i hover, men måtte ha god høyde. Fikk kun "dradd den ut" enten i Knife Edge eller måtte la den dale ett stykke ned. Kjedelig......
                              Derfor... så lenge den ikke klarte "full 3D", var det like greit å kompensere med en annen propell.

                              Saito 82 står på ønskelisten

                              Comment

                              Working...
                              X