Vet noen om d egenlig er copyright på modelflyene? tenkte jeg skulle klyve en kropp av readyn på langs og lage en form, sånn for å ha kropper i reserve...og litt exprementering
Unconfigured Ad
Collapse
Fly og Copyright
Collapse
X
-
Tags: None
-
Copyright er først og fremst ment for at man ikke kan kopiere for kommersielt bruk. Kan ikke se at en privat støpeform for å lage deler til eget bruk skal kunne komme i konflikt med med dette. Problemet er når man lager "piratkopier" og selger eller annonserer det som originale.
Espen -
Freesider: du trenger ikke klyve en kropp for å støpe form på den!
Tegn opp sentret på langs, så limer du ei list langs streken på den ene siden, bruk f.eks 3mm balsa. Vokse et par ganger, ha på slippmiddel og støpe. Den feite kanten du får når du legger på xtra mye mot lista blir en flott kant å renskjære langs når du støper nye kroppshalvdeler. Reinskjær når epoxyen er delvis herdet men ennå litt myk for da blir den ferdige halvdelen strøken.
For å støpe form på den andre halvdelen gjør du det samme, men lista må nu settes på den andre siden av midtlinja di lagde langs kroppen.
Bruker du et godt slippmiddel kan du legge formen i vann når du skal begynne å kile ut det ferdigstøpte resultatet. Da slipper det lettere.Absolutt ikke NLF-medlem lenger!Comment
-
Den midt linja burde vere enkel å se på Ready (der er jo støpeskjøt originalt på den).Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Famous last words? Hey watch this!Comment
-
Ja da er det ekstra kurant Vingemutteren
En annen fordel med å støpe form på en hel kropp istf å dele den først glemte jeg: en hel kropp er stivere så det er større mulighet for å få ei rett form farmfor å støpe på en lealaus "halvdel"!Absolutt ikke NLF-medlem lenger!Comment
-
Bare av nysjerrighet, men vil vekten bli større eller mindre med glassfiber kropp kontra plast? (forutsatt normal tykkelse på støpen).Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Famous last words? Hey watch this!Comment
-
Støping i plast krever maskiner og utstyr til flere millioner.
Støping i glassfiber er relativt kurant, men det har lett for å bli noe tyngre enn plast da det er vanskelig å få jevn tykkelse. Støper man tynnere for å få ned vekten, så går styrken tilsvarende ned og da er vel hensikten borte.
Et annet moment er at hvis man tok seg lønnet arbeid i den tiden man bruker på å få til en brukbar kropp, så kunne man for den utbetalingen sikkert kjøpt flere titalls ferdige plastkropper.
Skulle jeg først gi meg i kast med et slikt prosjekt, så tror jeg at jeg ville satset på en mer utfordrende sak enn en trainer. Og brukt carbonfiber og epoxy i stedet. Men at dette er en omfattende og relativt stor jobb forteller vel det faktum at jeg har vært på pylongutta (de støper modellene sine selv) i en årrekke for å få de til å støpe meg en modell (evt kjøpe en av deres "utrangerte") uten å ha lykkes ennå.Comment
-
PS: Når det gjelder Copyright så er det selvsagt at man ikke har lov å kopiere et produkt og tjene penger på det.
Når det gjelder støping så bruk glassfiber til forma, men støp kropp i epoxy!
En pent støpt epoxykropp kan bli ganske lett mens en i glassfiber blir tyngre.
Når man skal støpe en kropp må man ha litt peiling på hvor det trengs 2 lag duk og hvor det trengs 4 lag.
Skjønner at ingen gidder støpe til andre, er en skjitjobb! Ikke bare skal delene støpes og reinskjæres, men så kommer skjøtinga... pirke for å få skjøtemasse over alt i en smal og trang kropp
Nei, jeg har nok støpt den siste kroppen for en del år siden, aldri mer.Absolutt ikke NLF-medlem lenger!Comment
-
Begrepsforvirring:
Glassfibermatte og polyester er det som det normalt støpes båter, septiktanker, fiskekar osv. av. Dette gir et billig, tungt og ikke særlig solid resultat. Egner seg som nevnt til plugg/form.
Erstattes polyester med epoxy så blir resultatet både lettere og sterkere men dyrere. Dette brukes når lav vekt og høy styrke prioriteres.
Erstattes glassfibermatta med carbonmatte og epoxy, så vil resultatet bli enda lettere og sterkere. I enkelte sammenhenger like sterkt (og sterkere) en stål. Brukes til sykkelrammer, hjelmer, konkurranseutstyr, vindmøllevinger, flyindustrien osv osv.Comment
-
Litt mer om emnet....
Styrken ligger i veven (fiberen), ikke så mye i matrisen (epoxy, polyester, vinylester o.l.). Her finnes masse muligheter, bl.a.:
*Glassfiber
- CSM (Chopped strand mat). Greit til GROVE støp. Her ligger små glassfiber tråder hulter til bulter... Samme styrke i alle retninger, ikke all verdens å rope hurra for..
- Plain vev (såkalt over-under-over). Samme styrke i 0-90retn, men ikke voldsom styrke i +-45grader av veven. Vanligst av vevene.
- Twill vev (Over-over, under-under..). Lettere å draperere (forme over krumme flater). Ca. samme styrke som Plain.
- Satin vev. Utrolig bra draperingsevne, men desverre dyr.
I tilegg kommer selfølgelig MASSE flere, inkl. ren tråd...
*Karbonfiber
- Plain
- Twill
- Satin
- Osv..
Både glassfiber og karbonfiber fås i utallige vekter (oppgis som regel i g/m^2) og kvaliteter. Som regel er det dyrere jo finere (lettere) vev man vil ha. En annen ting er hvor tett veven er, dvs hvor mye fiber det er pr. m^2.
Litt om styrkeforskjeller (Veldig generelle verdier!):
Aluminium:
Densitet: ca.2700kg/m^3
Bruddfasthet: ca.180-250MPa
Glassfiber (Uni-directional, ikke CSM...):
Densitet: ca.1700kg/m^3
Bruddfasthet: -Strekk:ca.500MPa
-Trykk: ca.250MPa
Karbonfiberlaminat (F.eks.T700 UD):
Densitet: ca.1800kg/m^3
Bruddfasthet: -Strekk: ca.1000MPa
-Trykk: ca.500MPa
Verdiene er hentet fra ferdig materiale (inkl. matrise). For høyest kvalitet må man prøve å få så høy glass/karbon % som mulig. Da er vakum-bagging en feiende flott metode
Som man legger merke til, lønner det seg å utnytte materialenes strekk-egenskaper om mulig!
Med hensyn på Aramid (Kevlar), er dette et utrolig sterkt materiale i strekk, men "elendig" i trykk! Dvs at hvis man vil oppnå noe styrke med det, MÅ det kun brukes i strekk. Dette er også et håpløst materiale å jobbe med, da det "aldri" ryker.. Det vi si at hvis man prøver å pusse på det, vil det se ut som en ulldott etter ikke lang stund.. -Men det er jo fint å se på da.....
Håper NOE av dette var forståelig
Mvh
Sir CrashalotAudun Thinn
Anonyme DobbeltdekkeroholikereComment
-
Forståelig og påståelig fru blom
Vil i ei bisetning nevne at chopped matte som du sier består av små glassfibertråder forutsetter bruk av resin til støping siden hele støpeprosessen er avhengig av at disse trådene delvis smeltes av løsemiddelet/polyesteren.... Mens matter som brukes til epoxystøping "vætes" av epoxyen, den "trekker" inn i matta. Epoxy vil ved bruk av CSM kun "støpe inn" matta slik at matta ligger ganske løst inni støpen som urenheter.
Enig, skygg unna kevlar til du er proffere. Epoxy og vevd duk er lettvint, renslig, billig og ganske forutsigbart hvis man først skal grise ut heile hobbyrommet med støping av skjeve kropper man likevel kan kjøpe like billig, bare med strøken finish istedet for hos hobbypushere... der får du vinger etc med på kjøpet.
Skulle du likevel finne på å kaste bort tida med å klæsje i hop en kropp hjemme så er det godt å vite at du på kjøpet får lov å dra hjem en masse isopor som du kan gasse deg med når du produserer 2 kubikk søppel mens du prøver å skjære skakke vingekjerner som du må planke på egen hånd bare for å bli sørgelig skuffa siden alle balsaskjøtene vises så godt....... osv.
Lykke tilAbsolutt ikke NLF-medlem lenger!Comment
-
Hei ja!
Joda, CSM "smelter", eller blir lett og holde på med når det blir sauset...
Dette fordi matta er satt inn med et impregnerende middel som løses opp av faktisk både epoxy og polyester (og vinylester o.l...).
Glasset smalter da ikke, men den relativt stive "impregneringen" løses opp.
Det er også satt til et stoff som gjør at matrisen bindes bedre med glasset.
(En grei test er å blande inn mikroballonger i epoxy, for så å blande vanlige glasskuler i epoxy... Glasskule-blandingen blir vesentlig sprøere fordi de ikke er satt inn med samme stoffet som mikroballongene!)
-Det var ikke meningen å være påståelig, bare informere litt
-Nå er det på tide å lunte hjem fra jobb, så det blir spennende å se om det vanker noen svar i nattens mulm og mørke...
Mvh
Sir CrashalotAudun Thinn
Anonyme DobbeltdekkeroholikereComment
-
Jobbe så seint??
Ja, og en filler i epoxyen er bra uansett formål. Har aldri somla meg til å kjøpe microballons så det har gått på potetmel i mange år... Tips fra Micheler hos Multiplex over en øl på Lofotuka for lenge siden...Absolutt ikke NLF-medlem lenger!Comment
-
Skal man ikke blande inn "flox" i epoxy'en for å få mer styrke?
Flox = egentlig finhakket bomull, men også cellulosefiber.
Jeg trodde i min enfoldighet at microballons brukes for å få en blanding med liten styrke, men som er desto lettere å slipe.Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment