Announcement

Collapse
No announcement yet.

Impulskjøpte en GP Ultimate bipe 40. noen erfaringer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Impulskjøpte en GP Ultimate bipe 40. noen erfaringer?

    Jeg har en ny Magnum .65 firetakter på vei pr post, og tenkte jeg måtte finne et fly til denne, det går jo ikke ann å ha en motor liggende ubrukt!
    Siden vinteren står på døra hadde jeg skikkelig lyst på et byggesett (mitt første), så jeg har litt å kose meg med på mørke kvelder.
    Desverre er det relativt lite byggesett på det norske markedet, ihvertfall som passer for denne motoren, men etter masse leting fant jeg etterhvert denne modellen:
    Great Planes RC Products | Horizon Hobby
    hos norw.modellers, og det tok ikke lang tid før jeg fant fram visa'n.

    Blir spennende å bygge sitt første fly, største utfordringen blir nok trekking kan jeg tenke meg. Kvier meg litt for det, men satser på at det går greit. Leste på rcuniverse at folk har gode erfaringer med kit'et, med unntak av en noe dårlig cowling (abs i 3 deler). Tenkte jeg skulle prøve å skaffe en helstøpt glassfibercowling fra 3.part istedet, har funnet et par websites i usa som selger slike. Jeg kommer nok til å lage en byggetråd her på forumet om noen skulle være interessert.

    Er det noen her på forumet som har erfaringer med dette kit'et? Evt tips til servovalg/valg av betrekning etc?
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim

  • #2
    Bare å håpe dette kitet er bedre stanset ut enn den store Ultimaten dem laget... Den har jeg bygd treferdig og kan ikke si annet enn at det var dårlige saker. Er vel det vi kaller "die-crush" istf die-cut kit. Men den kom da sammen.
    Hadde jeg fått orket over meg hadde jeg vel pusset den ferdig og trekt den, har ny OS120FS liggende til den.
    Selve trekkingen ser ut til å være en svært enkel jobb på Ultimaten, ingen runde vingetipper etc og kantete ror.
    Vingene var mest jobb, rorene svært enkle og kroppen lett å få sammen.

    Servoer: HS-225 og noe sterkere på sideroret, 5kilo eller noe mer tenker jeg.

    De store Ultimatene jeg har sett i lufta flyr meget bra.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Hei Joo
      Er det ikke Carl Goldberg sin ultimate du har?
      De settene er jo mer kjent for sin die-crush kvalitet

      RS
      Ronny Sundbye
      Young man, was that a landing or were you shot down?

      Comment


      • #4
        Oooops!

        Jo du har rett RS. Sjekket på hobbyrommet og det er CG ja!
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          GP ultimaten er ett helt greit fly, som du kan ha mye morro med.
          Selv så bruker jeg en OS 70 surpas I på min, og det er mer enn nok power. Den er litt kilen med den motoren pga vekten så jeg tror en 65 4T er en meget bra kobinasjon.
          Byggingen er ganske enkel og det er meget bra byggebeskrivelse med.
          Jeg vil anbefale å bruke to servoer til balanserorene. Selv brukte jeg to Hitec 85 BB i undervinga. Etter hva jeg husker så følger det med fire vingeribber for mye, så det er greit å bruke to av de til servofester.
          Den er også helt grei å trekke, spesielt siden vingene er helt rette.

          Flyet er relativt lite så det er noe kilent men følger du anbefalingen på utslagene så bør det gå greit. Kanskje dit blir noe bedre siden du bruker en lettere motor.
          Men når du først blir vant til flyet og kanskje setter opp rorutslagene etter hvert så blir det veldigt morro å fly.
          Den er helt fantastisk i harrier.

          Det er ingen problem å bruke den medfølgende covlingen, men det er sikkert enklere å kjøpe en i glassfiber. Det blir også kanskje litt finere også.


          PS: Det er ingen nybegynner fly.
          Last edited by jossv; 29-10-06, 14:21.
          Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
          http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

          Comment


          • #6
            GP Ultimate 40 erfaringer.....

            Jeg har flydd en slik i 3-4 sesonger nå, - valgte en Saito GK 91 motor, siden denne veier mindre enn en OS 70. Den ekstra effekten er grei å ha i vertikale øvelser, men normalt flyr jeg rundt halv trottle. Lydnivået er også behagelig da. Jeg har brukt vanlige standard servoer på alle funksjoner og det har fungert greit. Det eneste jeg var missfornøyd med var understellet som er alt for mykt. Særlig ved bruk av firtakter med større dia. propell er det fort gjort å slå ned i i landingen, - jeg byttet derfor til ett kraftigere understel i aluminium, men ett tilsvarende i carbonfiber er sikkert vel så bra.
            P.g.a. ekstra vekt i nesen ved bruk av en stor 4-T motor, måtte jeg flytte batteri og mottaker til ett eget rom i halen, - like bak vingefestet. Kanskje en kan vurdere å bruke microservoer montert direkte i halen i stedet. Kan være lurt å sjekke vektfordeling etter at motor er montert, og før en monterer radio/ servoer.
            Motorkåpen i ABS plast brukte jeg rett å slett som plugg, til å lage meg en støpeform. Støpte deretter ferdig cowling i epoxi/glassfiber med litt ekstra forsterkninger i carbon på utsatte steder, - anbefales!
            V.h.

            Arvid Vastveit
            http://www.strand-mfk.org

            Comment


            • #7
              Takk for svar og tips, ser fram til å få den på byggebordet.
              Har også lest de samme erfaringene på rcuniverse som du nevner jossv, at modellen blir meget kilen hvis man har for store utslag. Skal passe på å sette opp utslag etter produsentens anbefaling.
              Frank Thingelstad
              2050 Jessheim

              Comment

              Working...
              X