Unconfigured Ad

Collapse

Motorvalg, hva er best egnet?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • G-Force
    • Jun 2006
    • 328

    #1

    Motorvalg, hva er best egnet?

    Som nevnt tidligere i en annen post, har jeg til hensikt å bygge Ultra Hots, en 3D akro med 2m vingespenn. Jeg har fra førsten av tenkt at OS BGX-1 måtte være det perfekte motorvalget, men har nå fått opp øya for Saito FA-220. Den kan jo dra større propeller, som jo flytter mer luft, og har det samme turtallsregisteret som BGX-1. Hva tror dere er det beste valget? 4-takter frister en del, selv om den koster litt mer.
    Med vennlig hilsen
    Asbjørn Kristiansen, Ski
    -------------------
    Teori er når man skjønner alt,
    men ingenting fungerer som det skal..

    Praksis er når alt fungerer som det skal,
    men ingen skjønner hvorfor..

    Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
    ingenting fungerer som det skal,
    og ingen skjønner hvorfor..
    ------------------------------
    http://www.f-16.net/

    http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gif
  • Karl H.
    • Mar 2006
    • 1452

    #2
    Hva kommer vekta til bli? På en 2m er vel bensin noe å tenke på.
    Iallfall hvis du ikke har motor. Glowmotor i den størrelsen er tørst! Har erfaring.

    Karl H.
    Karl Hans Glommen.
    Mjøsa Modellflyklubb

    Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

    Comment

    • G-Force
      • Jun 2006
      • 328

      #3
      Det tror jeg på =) Fordelen med bensin, er jo at man har ubegrenset tilgang på den også. Har ikke vurdert bensin så nøye, men jeg burde kanskje gjøre det. Må vel opp i rundt 45cc for å få samme effekten da? Er bensin mindre klinete enn castorbasert fuel? Husker ikke hva flyvekt blir i farta, men kommer tilbake med den infoen når jeg har fått titta på tegningene.
      Med vennlig hilsen
      Asbjørn Kristiansen, Ski
      -------------------
      Teori er når man skjønner alt,
      men ingenting fungerer som det skal..

      Praksis er når alt fungerer som det skal,
      men ingen skjønner hvorfor..

      Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
      ingenting fungerer som det skal,
      og ingen skjønner hvorfor..
      ------------------------------
      http://www.f-16.net/

      http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gif

      Comment

      • Tom Erik
        • Feb 2004
        • 1601

        #4
        Jeg ville valgt en stor fuel-motor (hva med OS160?). Den har raskere throttle, veier mindre og har adskillig mindre vibrasjon enn en 1-sylindret bensinmotor med tilsvarende effekt.
        Tom Erik Smedal
        www.artistic3D.net
        www.photopia.no

        Comment

        • G-Force
          • Jun 2006
          • 328

          #5
          Takker for forslaget, skal definitivt ta det med i vurderingen når det er på tide å kjøpe motor =) Vekt er viktig ja, de få bensinmotorene jeg har sett på, veier litt mer enn tilsvarende store glowmotorer. Generelt sett har de kanskje ikke like mye power i hk heller, men det betyr jo ikke så mye om dreiemomentet er høyere på de. DA50 bensinmotor skal visst, etter det jeg skjønner, være en helt rå motor, men jeg er litt usikker på om det er plass til den under cowlingen. Kan jo fly uten selvfølgelig, men hvor pen er Pamela Andersen uten sminke? =) Ikke er den (DA50) helt billig heller vil jeg tro, men det er jo ikke for eksempel Saito FA-220 heller.

          Mvh A.Kristiansen
          Med vennlig hilsen
          Asbjørn Kristiansen, Ski
          -------------------
          Teori er når man skjønner alt,
          men ingenting fungerer som det skal..

          Praksis er når alt fungerer som det skal,
          men ingen skjønner hvorfor..

          Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
          ingenting fungerer som det skal,
          og ingen skjønner hvorfor..
          ------------------------------
          http://www.f-16.net/

          http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gif

          Comment

          • G-Force
            • Jun 2006
            • 328

            #6
            Gått litt treigt her, men har endelig fått sjekket vekta, og den er satt til et sniff under 6.4kg. Så slik jeg tenker, bør jeg vel ha en motor som flytter omtrent den mengden luft. Synd at det som regel ikke er oppgitt hvor mye de flytter med en gitt propell. Har titta litt på Moki også, de er bra på effekt ser jeg, men er de pålitelige?
            Med vennlig hilsen
            Asbjørn Kristiansen, Ski
            -------------------
            Teori er når man skjønner alt,
            men ingenting fungerer som det skal..

            Praksis er når alt fungerer som det skal,
            men ingen skjønner hvorfor..

            Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
            ingenting fungerer som det skal,
            og ingen skjønner hvorfor..
            ------------------------------
            http://www.f-16.net/

            http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gif

            Comment

            Working...