Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vind

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vind

    Har et litt dumt spørsmål, men stille det lell. Har vært møkka vær veldig lenge nå, men i morgen er det meldt greit vær, men det er meldt 3m/s. Jeg lurer derfor hvor mye vind 3m/s egentlig er. Går det greit for en nybegynner i slikt vær? mvh skystar
    1.Skystar 40 trainer(Protech)
    2.Arising Star(Seagull)

  • #2
    for det første, ingen spørsmål er får dumme til og besvares her på dette forumet.
    3m/s er veldig lite vind, tar du et lite halmstrå og hiver opp i lufta så i løpet av et sekund så beveger det seg 3 meter .
    3 meter pr sekund er samme som 10,8 km/t.
    Øyvind

    www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

    Comment


    • #3
      Vindhastighet på 3m/s tilsvarer følgende :

      10,8 km/t
      5,6 knop

      Hvorvidt det er for mye vind for en nybegynner kommer veldig an på hvor stort redskap du har. I tillegg er det kanskje mer spørsmål hvorvidt det blir mye "kastevind".

      Mitt tips er å lade og gjøre alt klart. Så venter du til i morgen med å bestemme deg for å fly eller ikke. Når metrologen melder vind i dette området er det alltid veldig usikkert.
      - Erik -

      ------------------------------------------
      Logo 600SX + 6003D
      Logo 400SE

      Futaba 18MZ

      Comment


      • #4
        Det burte ikke være noe problem så lenge den er stødig og retningsstabil.

        Avhenger også av vilken modell du har

        Men det er som smaken noen liker datra å noen mora

        "Har et litt dumt spørsmål, men stille det lell"

        Fins ikke dumme spørsmål, kun dumme svar.

        Du finner en bedre forklaring her

        404 Not Found
        A good friend will bail you out of jail... A true friend will be sitting by your side saying, Sorry ....We fucked up!

        Comment


        • #5
          [QUOTE=Skystar]Har et litt dumt spørsmål, men stille det lell. Har vært møkka vær veldig lenge nå, men i morgen er det meldt greit vær, men det er meldt 3m/s. Jeg lurer derfor hvor mye vind 3m/s egentlig er. Går det greit for en nybegynner i slikt vær? mvh skystar[/QUOT

          Ja. Gjør stand redskapen og fly. Kastevinder er noe dritt, men 3 meter og få kastevinder er ikke noe problem.

          Men ta det med ro, ikke stress, for da må du lime til kvelds (snakker av erfaring)
          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

          Comment


          • #6
            hva slags fly er det egentlig snakk om hær? 40 size trainer eller E-starter?
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

            If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

            Comment


            • #7
              vind

              Er et 40size fly ja,, lader bateriene i kveld og håper på pent vær
              1.Skystar 40 trainer(Protech)
              2.Arising Star(Seagull)

              Comment


              • #8
                da er det sikkert ikke noe problem
                lykke til
                William Jul Ringkjøb
                Bodø MFK

                If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                Comment


                • #9
                  Hei

                  Om du får 3 m/s vind skulle det gå helt fint å fly i.

                  Det er et par fordeler med å ha litt vind også om den er brukbart stabil.
                  Den største fordelen er at du kan ha 10 km/t lavere landingshastighet om du har 3 m/s motvind under innflygigningen. Dette vil gi deg litt snillere landingshastigheter i forhold til bakken så landingen ikke blir så stressende.

                  Det samme vil være tilfellet under takeoff. Du kommer fortere i lufta med litt motvind å henge deg på.

                  Jeg har flydd min Calmato Sport (40-size lavvinget trainer) i 8-10 m/s og det gikk også bra, men da var landingene i berg og dalbaneklassen
                  Mvh
                  Torbjørn Gustafson
                  www.trmfk.no



                  Will fly for food

                  Comment

                  Working...
                  X