Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flyging med Tailerons/Elevons

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flyging med Tailerons/Elevons

    jeg satt å tenkte på om det er noen forskjell på å fly med Tailerons/Elevons i forhold til høyde og ballanseror?
    holder på å bygge et fly som er beregnet for tailerons. det er også mulighet for å lage ballanseror på modellen. er det noen vits å skjære ut ballanseror?

    det er forresten en Mig-29 fra RBC vi snakker om her...
    Jørgen Wake Stensen
    Bodø MFK
    Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

  • #2
    Prototypen ble flydd med balanseror men dette ble valgt vekk pga "hold-det-enkelt" prinsippet. Nevnte proto hadde en HS81 montert midt i flyet foran vingebjelken som drev begge balanseror, 2x HS55 på høyderor (vanlig hengslet høyderor, ikke full flying stab som på byggesettet.)

    Forskjellen vil merkes helst ved lav hastighet hvor balanseror vil gi litt mer kontant/presis respons. Fordelen med elevons er en mindre servo.

    Prototypen for Midifan (30% større) flyr kun med elevons men byggesettversjonen er tiltenkt balanse+elevons. (HS225 på elevons, HS81's på balanseror)

    Så hvis du har lyst på balanseror så lager du det, hvis du vil holde det enkelt så bruker du 2xHS81 e.l. på elevons. It flies either way.
    ----------------
    Haldor
    ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

    Comment


    • #3
      tror jeg kommer til å legge opp til både Elevons, og ballanseror.
      det er ikke noe annet jeg burde vite, med take på elevons?
      Jørgen Wake Stensen
      Bodø MFK
      Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

      Comment


      • #4
        jeg fant ut at det ikke var plass til HS-55 servoer i vingen, så det blir nok ikke laget noe ballanseror. (så lenge det ikke dukker opp noen mindre servoer iløpet av kort tid.)
        Jørgen Wake Stensen
        Bodø MFK
        Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

        Comment


        • #5
          Så lenge du har elevonmixfunksjon på senderen, så mener jeg at det ikke skal være noe poeng i å dele den i tre og ha et høyderor i midten. Det eneste man bør passe på, er at servoene ikke gir fullt utslag på høyde, eller balanse, så du fortsatt har høyderorutslag selv om du har fullt bal.rorutslag og motsatt. Altså ikke hundre prosent i alle retninger..
          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

          Steinar B Johansen
          Lillehammer mfk

          Comment


          • #6
            Jeg ville nok sannsynligvis bygd den etter tegning med elevons. Men får du inn servoer som passer og har lyst så har du lov å lage separate ror

            Har fløyet mange typer deltaer og flying wings med begge sorter ror, og har ikke funnet noen svært god grunn til å lage rorene separate, bortsett fra på noen hangkreasjoner der jeg ønsket meg litt crow-mix (balanseror opp) for å spotte landinger på trange steder bedre. Og noen deltaer som viste seg å kreve litt oppror for å fly, der brukte jeg litt balanseror-setting opp for å få det til å funke, og fikk en del washout og stabil modell samtidig. Men dette var tilfeller der jeg brukte feil profiler! Deltaer etc krever en spesiell profil.

            Skal snart ha en ny pen glassfiber-seiler på byggebordet, og der er bare elevons og ferdig med det. Men det drøyer nok en del uker før jeg vet hvordan den flyr...

            Er du på jakt etter små servoer til vinge på små fly kan du se på Dymond. Har noen slike i noen små skalaseilere. En ulempe er det med dem: svake servohorn.
            Ellers er rådet om å begrense hver rorfunksjons utslag til f.eks. 70% greit, og sjekk at du har godt balanserorutslag med fullt høyderor og omvendt.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Originally posted by jørgen123
              tror jeg kommer til å legge opp til både Elevons, og ballanseror.
              det er ikke noe annet jeg burde vite, med tanke på elevons?

              Nei, bare hold deg til instruksjonene mht utslag - it works
              Hold balanserorutslagene differensert, dvs mer opp-utslag enn ned. 1/2 forhold er ok. Prototypen hadde balanseror formet lik originalen, dvs skala i forhold til størrelse/form.


              RBC MiG29 ble designet av undertegnede og vant en designkonkurranse på RC Groups (2002?) Etterpå produserte jeg litt byggesett av denne og solgte disse under HalAir. Fra 2004 ble rettighetene solgt til RBC som nå fører byggesettet videre under sine vinger.

              HalAir-versjonen var med isoporkjerner til vingene mens RBC kjører sin standard med balsaribbet vinge.

              Flyet flyr veldig pent og staller "aldri". Retningstabiliteten er glimrende pga stort sideareal i motorpodprofilene.
              Håndkast er kurant da tyngepunktet ligger midt i håndflaten når fingrene er foldet bak vingebjelken. Merk at flyet har en tendens til å pitche opp når du gir gass ved start.

              Happy flying!
              ----------------
              Haldor
              ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

              Comment


              • #8
                skulle akkurat til å spørre om det tilfeldig vis ikke var deg som hadde Designet på Migen. pent fly! jeg viste at det var en nordmann som hadde konstruert flyet, men ikke hvem før jeg så at det stod på tegningen.
                mitt kommer til å bli bygd om endel, da jeg vil ha mer skala Look! det kommer 2stk VASA 55, med Himax inrunner. så det blir vel en del ombygging for å få til dette. hvis det lar seg gjøre kommer jeg også til å runne av bakparten littegrann slik at utblåsningene kommer fram i overkant av flyet.
                kommer vel også en aldri så liten artikkel på flyet også!
                Jørgen Wake Stensen
                Bodø MFK
                Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                Comment


                • #9
                  Veldig kjekt å høre at flyet "fremdeles" fenger
                  Jeg har flere ganger vurdert å bygge om til twin men det har bare blitt med tanken. Burde nok ha satt igang produksjon av Midifan-versjonen...

                  Har litt bilder/video på www.halair.com
                  ----------------
                  Haldor
                  ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                  Comment

                  Working...
                  X