Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva er dette på vingene ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva er dette på vingene ?

    Hallo

    Har sett flere plasser at det er slike stenger på vingetuppene på akro fly - noe som ligne wing fillets eller hva det heter. Men det er det ikke, noen som vet?

    Bilde av et eksempel her: http://eu.airliners.net/photos/photos/5/2/9/0105925.jpg
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

  • #2
    Er vel enkelt kalt vinkelmålere for å sjekke at alle øvelser foregår i det plan det er tiltenkt. Lett å sjekke at man er vertikalt og at man ikke trekker til den ene eller andre siden i ett opptrekk feks.
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Bildet funker ikke men jeg skjønner hva du mener. Jeg har alltid forestilt meg at de er der for å hjelpe piloten å se attituden til flyet i vertikale øvelser men har aldri sett noen forklaring selv.

      Comment


      • #4
        Ok.. Raskt og presist svar.

        Synes det bare så litt tøft ut faktisk i noen bilder
        Runar Isaksen
        risaksen@bluezone.no

        Comment


        • #5
          Hei.

          De er der for å hjelpe piloten med å vite antall grader pitch up eller pitch ned f.eks. Man ser ut på horisonten til siden å sammenlikner med stagene som viser 45 og 90 grader.

          Mvh OJ
          Olav Jørgensen
          Low & fast

          Comment


          • #6
            Akropiloter bruker dem som vinkelmålere når de sjekker at f.eks flyet skal lage liggende 8 talls loop, så klatrer flyet opp 45 grader og vinkelmålere (piloten ser at vinkelen på 45 grader ligger i horisontalt med landskapet) viser at flyet stiger presis 45 grader før piloten lager halv loop og så videre ny 45 grader nedover og så ny halv loop.. det lærte jeg i Microsoft Flight simulator å fly akrofly med Extra 300 etter jeg har sett på filmklipp i Microsoft Flight simulator Se på bildet som viser vinkelmåler..
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Se på videoen på en annen tråd her der Patty Wagstaff flyr acro, eller andre videoer fra cockpit under acroflyging. Der ser du at piloten alltid ser ut på vingetippene under øvelsene, spesielt i vertikaler for å sjekke at sakene går på rett linje og dønn vertikalt osv. Sikter vha disse antertningene på tippene.
              Og at dem ser opp/bak for å fange horisont osv.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Kunne vært en idee for dem som liker litt skala detaljer og flyr akrofly. Har tilgode å se et modellfly med slike..

                Runar Isaksen
                risaksen@bluezone.no

                Comment


                • #9
                  Jeg vurderte å lage sånne til Veloxen min når jeg hadde fireblad skalapropeller men gadd aldri. Jeg tror det gjør mye for skalautseendet med sånne.

                  Comment


                  • #10
                    Her er bilde av flyet til Patty. Rart det ikke brukes på modeller(scala).
                    Karl H.
                    Attached Files
                    Karl Hans Glommen.
                    Mjøsa Modellflyklubb

                    Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                    Comment

                    Working...
                    X