Unconfigured Ad

Collapse

elektro kontra glow

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pleym
    • Dec 2001
    • 909

elektro kontra glow

Hei alle sammen

Sitter og gnager på en problemstilling som det er populært å synes noe om for tiden, nemlig om jeg skal benytte glow eller elektro motor i mitt nye fly. Jeg har frem til nå brukt glowmotorer, men etter noe erfaring med en Ellipsoid med børsteløs elektromotor, begynner jeg å lure på om det ikke kan være noe i det "elektrofolka" har mast om en stund nå.

Det aktuelle "problemet" er en nesten ferdig scratchbyggd Hawker Tempest mk5 i skala 1/12. Til denne har jeg liggende en gammel SC .21, som bare såvidt er brukt.
    Jeg har altså alt som skal til for å gjøre glow-maskin av dette. MEN så er ikke den SC motoren noen favoritt i min bok, og hvis jeg skal kjøpe ny, så kan jeg like gjerne kjøpe for eksempel en MEGA AC22/20/4.

Hva synes folket? Skal jeg bruke den gamle glow motoren, eller gå elektrisk? Jeg tar gjerne imot eventuelle oppsett på elektromotorer, helst børsteløst (skal ikke brukes til dogfight!)
    1
    Glow
    0.00%
    0
    Elektro
    100.00%
    1
  • RødeBaldakin
    • Jul 2003
    • 29

Skulle du bestemme deg for det har jeg en flett ny mega liggende i en eske her,, bestilte feil en gang og selger den gjerne rimelig

Comment

• pleym
      • Dec 2001
      • 909

Det er interessant, selv om det skulle bli glow på denne, så har jeg stadig nye prosjekter på gang.

Hva skal du ha for den da? Og hvilken MEGA er det?

(Jeg har mail adresse richard.pleym@c2i.net)

Comment

• klausre
        • Oct 2025

Re: elektro kontra glow

Originally posted by pleym
        Det aktuelle "problemet" er en nesten ferdig scratchbyggd Hawker Tempest mk5 i skala 1/12.
        Har du tegning til denne, og evt. noen bilder?

Comment

• pleym
          • Dec 2001
          • 909

Tegning er det dårlig med, men jeg kan sikkert ordne med noen bilder. Nå er det ikke stort mer enn "treferdig" da.

(Hvordan legger man inn bilder her?)

Comment

• MicroMac
            • Jan 2003
            • 632

Hmmmm aner jeg en undertone av lyst på elektro pleym
            Synes du skulle gå for elektro jeg... og komme tilbake med en fyldig tilbakemelding.
            Lider litt av de samme lystene, men har ikke noe fly som passer for slik montasje for øyeblikket uten att det koster skjorta i elektronikk
            mvh MM

Comment

• pleym
              • Dec 2001
              • 909

Sant nok MicroMac, det er vel ikke akkrat en problemstilling hvis man er fullstendig motvillig til elektro

Likevel er det ingen enkel avgjørelse, for glowmotoren ligger i skuffen, og innkjøp av elektromotor er ikke akkurat noen billig affære. Dessuten føler jeg meg litt som en fisk på land når det gjelder elektro, mens jeg har relativt god greie på glowmotorer.

Det som veier for er vel de innlysende ting som:
              - Ikke noe fuel søl
              - Ikke noen heslig eksospotte som skal ut av cowlingen, eller pirk med miniatyr in-cowl anlegg
              - Mindre vibrasjoner åpner for endel servoer som etter erfaring ikke tåler sånt (f.eks Hitec HS81)
              - Bruk av større og mer skalariktige propeller i kombinasjon med en "outrunner" børsteløs motor.

Comment

• joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

Elektro er dessverre dyrt ennu Men fordelene er jo selvsagte.
                En regulator som takler en del strøm kan selvfølgelig brukes i flere prosjekter, samme gjelder egentlig batteripakker og motor.
                Venter på batterier, regulator og motor nu.. totalsum nesten 2.800. I tillegg må man vel investere i skikkelig lader til LiPo, og skikkelig betyr gjerne over 2.000....
                Men jeg tror at elektro har noe for seg etterhvert som microservoer, LiPo-batterier og kraftige små motorer blir vanligere på stripa.
                Så prøv!
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• pleym
                  • Dec 2001
                  • 909

Ser ut til at voten ender på 50/50, men nå er altså avgjørelsen tatt. Ny Axi børsteløs motor er innkjøpt, og vil bli montert en av de nærmeste dagene.

Det blir dyrere, men som joo sier, så kan endel av utstyret brukes i andre prosjekter (selv om jeg hater å flytte utstyr mellom modellene mine). Skulle gjerne brukt Li-Po celler, men da begynner det nok å ryke av bankkortet

Jeg kommer tilbake med rapport når flyet er ferdig og prøveflydd.

- Richard

Comment

Working...