Unconfigured Ad

Collapse

Sprett landing(er)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kjetilmh
    • Jun 2006
    • 990

Sprett landing(er)

Hei

Jeg var med en trainer(ikke min) i dag, med et aluminiums understell.
    Når jeg skulle lande den på isen spratt den opp igjen som en sprett ball. Litt plagsomt.
    Er det noen som har noen tips på hvordan man kan unngå slike sprett ?
    Er det en ide og gi litt dykk ror akkurat når hjula tar bakken ?
    Kjetil
    oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com
  • BT.
    • Oct 2005
    • 80

hva med å gjøre slik jeg har gjort brukt streng fra toppen til bunnen på motsatt side på landings understelle slik at de går på kryss

Comment

• kjetilmh
      • Jun 2006
      • 990

Hmm.

Så da har du laget undertellet stivere slik at det fjærer mindre.
      Kjetil

Comment

• jarle
        • Feb 2005
        • 341

Løsningen er jo helt opplagt å gjøre en ordentlig landing, dvs. få farten så langt ned at modellen ikke lenger har flyfart når hjulene treffer bakken.
        Lettere sagt enn gjordt kanskje med det er jo det trening er til for og et islagt vann burde være helt optimalt for å trene landinger!

Jarle
        It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

Comment

• stg
          • Dec 2005
          • 390

prøv også å senke nesen på flyet ved og korte ned neseleggen litt,hvis den har det?eller er det hale hjul?
          Svein-Tore Gundersen

Graupner MC32 Hott V2
          Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
          Sbach 342 DA 50
          3dhs Slick 89 Elektro
          Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
          Jet Legend F-15 (simjet 3000)
          Retrojet 75 (Simjet 1910)
          Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
          Byron Corsair

Comment

• kjetilmh
            • Jun 2006
            • 990

Det er halehjul. Det er vel litt av problemet muligens.

Når fremre del av flyet spretter litt opp igjen vil vel vingens angrepsvinkel øke. Og da blir det jo mere løft. Hmm..

Landinger med lavere fart , slik at løftet er borte løser det nok.
            Men det er ikke så lett og få til . . . må trene mer.
            Kjetil

Comment

• Gisle
              • Dec 2005
              • 575

Hallo

Det er faktisk så enkelt (og kanskje så vanskelig) som Jarle sier.... Riktig landingshastighet og sette flyet riktig nedpå. Tren masse landing, det er også veldig artig. Ingenting er som å se pene landinger både på sjø og land
              Gisle Ranum
              Trondheim
              "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

Comment

• Motorboy
                • Nov 2003
                • 1566

Øvelse gjør mester.. jeg hadde sprettlandinger for ofte... fant ut at før jeg lander noen 5-10 centimetre igjen til bakken løfter jeg flyet litt slik jeg planer flyet en stund til den synker sakte og hjulene berører pent på bakken, ingen spretting. Husk hold motoren tomgang hele tiden...

Comment

• Tom Erik
                  • Feb 2004
                  • 1601

Den perfekte landingen er når hjulene berører bakken og høyderorstikka treffer maksutslag på samme tidspunkt. Altså så skal vingen være utsteila i det hjula treffer bakken.
                  Tom Erik Smedal
                  www.artistic3D.net
                  www.photopia.no

Comment

• andre78
                    • Nov 2005
                    • 163

Lavere hastighet under landing og myke gummihjul med liteluft i vil hjelpe deg . Har du feks sponghjul så kan det være en utfordring å lande uten å få et hopp eller to...
                    Mvh Andre`søhagen

Comment

• Gisle
                      • Dec 2005
                      • 575

Motorboy og Tom Erik beskriver dette bra. Lander du korrekt trenger du ikke tenke på hvilke hjul eller understell du bruker. Dette er faktisk kun snakk om øvelse. Jeg har stått mye og sett på piloter som er utrolig dyktige til å mestre flyet etter alle kunstens og akrobatikkens regler i luften, men flere er ikke så gode på å lande
                      Gisle Ranum
                      Trondheim
                      "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

Comment

• kjetilmh
                        • Jun 2006
                        • 990

OK.
                        Får trene på lavere fart da.
                        Kjetil

Comment

• tyor
                          • Mar 2005
                          • 9757

Synes selv det vanskeligste med en landing er at den kommer sakte nok ned. For samme hvor liten farten er så spretter den hvis den lander hardt
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

Comment

• Gisle
                            • Dec 2005
                            • 575

Litt tips..
                            Det viktige under landing er å ha ro....Spesielt når en skal trene for å lære dette. Fly medvinds og legg sving opp mot vind slik at du får (om du har stor nok plass) ro og god tid på landingen etter du har rettet opp flyet. Pass på at du har fin gjennomsynk i svingen Avhengig av motvind, senker du farten i svingen og gradvis tar av fart mot landing. Som Tom Erik beskriver så skal hjulene ta bakken i det flyet staller ut når høyderoret har maks utslag. Dete har vel kanskje litt å si hvilket fly en har og hvilken hastighet flyet kan ha før det mister løftet. Men prinsippet er det samme. Test ut i høyde hvilket hastighet flyet kan ha før det mister løftet sitt.
                            Det som hjalp meg mest uansett var dette med å ha tid på landingen. En stor sving og en lang og rolig final før touch down...

Ta av igjen og prøve å nytt til det sitter. Det er utrolig gøy når det funker....

Lykke til.
                            Gisle Ranum
                            Trondheim

Comment

• Gisle
                              • Dec 2005
                              • 575

Originally posted by tyor
                              Synes selv det vanskeligste med en landing er at den kommer sakte nok ned. For samme hvor liten farten er så spretter den hvis den lander hardt
                              Det er jeg enig i Tom. Det er stor forskjell å lande et lavvinget og et høyvinget fly. Men prisnippet er det samme. Det var stor overgang for meg å gå fra mine høyvingende fly, som jeg synes selv jeg har blitt god til å lande, mot å lande Chipmunken som har langt større fart og som ved et lite løft på høyderoret løfter nesen umiddelbart. Men finner ut at det kun er øvelse og kjenne flyet. Lander jeg riktig spretter det ikke

Gisle
                              Gisle Ranum
                              Trondheim

Comment

Working...