Unconfigured Ad

Collapse

trenger ett byggesett som jeg lærer mye av.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spitmk16
    • Oct 2005
    • 1367

trenger ett byggesett som jeg lærer mye av.

Dessverre er det slik at mine hobbyer er best egnet til sommer, og i den forbindelse har jeg lyst til å kjøpe mitt første byggesett. Flyet bør være ca metern, og være lærerik å sette sammen. Med god instruksjonshefte som gjør at jeg faktisk ikke behøver å "tenke" selv, men samtidig at modellen er slik at jeg lærer mye om balsabygging.

1000-2000 kr hadde jeg tenkt meg å bruke.

Tenkte på ett fly ala Cessna eller Cub.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
  • Hans AA
    • Dec 2003
    • 81

bygger du selv, er du nødt til å "tenke litt selv". roroverføringer, motorinstallasjon, trekking, egne (for meg etterhvert ikke undervurderte mengder med egne) modifiseringer underveis krever alt litt fundering. trikset kan jo være å kjøpe ett laserskjært sett, slik at du unngår altfor mye pludring. for meg ligger mya av moroa i det å tilpasse settet mine egne ønsker og løsninger for utseendet såsom spesifikasjoner knyttet til v-profil på vingen o.l..

har gode erfaringer med http://www.sigmfg.com/.

selv bygde jeg Kadet MarkII. siden det er et gammelt sett, måtte jeg måle og tilpasse alt av lister og slikt. tidkrevende, men i alt svært lærerikt og tilfredstillende etterhvert som det blir fly av det.
    de nye er nok alle laserskjært, og dermed mye enklere.

byggemanualene og tegningene er upåklagelige og innholdsrike med tanke på alt fra motorvalg, tank- og radioutstyrsplassering med overføringer til trekking. for mitt fly var det to manualer, hvilket jeg antar gjelder for alle sig's fly. ett til selve byggeprosessen med de ulike byggetrinn, og ett som er ment som en slags introduskjon til selve modellflyhobbyen, med fokus på selvbygg. her er alt det grunnleggende for radioutstyr, motor o.l. tatt opp, samt en gjennomgang av hvordan et modellfly gjerne oppererer og oppfører seg.
    du sitter med andre ord igjen med en rimelig komplett byggepakke, som i utgangspunktet er men for nybegynneren. meningen er at alle skal kunne klare å komme seg på vingene med selvbygg utfra sig's byggesett. og jeg antar de aller fleste klarer det, men vær obs på at uforutsette ting kan ta tid. dessuten er nok svært få byggeprosesser sammenhengende og preget av korte til lange oppbrudd. man venter på ting og tang i posten, og man har gjerne et liv utenom. derfor er et dedikert byggebord (ihvertfall for min del) helt essensielt. uansett hvor langt oppholdet blir, vil flyet alltid ligge der urørt fra sist gang, utruet av neste middag eller andre potensielle bordbruksformål. i alle fall skal du ha lykke til med valget av sett! og for meg er bygging nesten like artig som å fly.
    Last edited by Hans AA; 20-01-07, 12:47.

Comment

• Acro
      • Nov 2005
      • 177

Pete`n Poke

Mitt forslag er ikke 1m, men litt større og letter å fly.
      Koster bare litt over 1000 lappen i Norge og det finnes mange rimlige motor alternativer til den.

Shop Great Planes RC hobby products online at Horizon Hobby. We are the leader in radio control products and accessories and carry the best names in the RC hobby.
      Acro
      Rolls-Royce Merlin - Pure AirGasm

Comment

• RGJ
        • Jul 2004
        • 922

mitt forslag

siden noen nevnte SIG ,hadde selv en slik for ca 20 år siden og vil vel si at dette var den jeg lærte og fly på
        ...flott fly trenger en std. 40 motor 2t evt kanksje litt større 4t flyr fint innebygd washout i vingen mener det var slike tabs som fungere som en jigg til og få vingen rett ...viktig.... solig konstruksjon og snill og fly klarer noe akro også (nesten symertrisk profil) samtidig som den er en god sak og lære seg og fly på.
        ser ikke så værst ur heller ...ening med en over her ...kom deg over metern
        ikke for og være negativ men syns vel det ser litt spinkelt ut det vinge stags greiene på den andre som var foreslått kanskje vanskelig og få riktig isammen også. 69$ ikke allverden det ..... kurs ca 6,5 nå er det ikke
        Attached Files
        Rune Gjelsnes
        Vikersund
        92624841

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

eller hva med en sånn http://www.adrianpage.com/supercub40.html
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena