Unconfigured Ad

Collapse

Spinner

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raptor 50 abuser
    • Sep 2005
    • 26

Spinner

Hei alle sammen!

Jeg har drevet på et par tre år nå med helikopter, og har funnet ut at tiden er moden for et fly i tillegg
    Har nå bestillt alt jeg mener jeg trenger, det ble et AT-40 lavvinget
    trainer fra Elefun.
    Motoren fikk jeg tak i pent brukt, en OS 46 LA + div. radioutsyr.
    Men så kom jeg på SPINNER:@
    Der er jo et hav av størrelser, hvilken størrelse skal jeg bruke???
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

Nå er det vel ikke nødvendig med spinner. Men kanskje en 56mm vil passe
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• Raptor 50 abuser
      • Sep 2005
      • 26

Hei Tom!
      Takker for svar, men må jeg ikke ha spinner for å starte herliheten.
      Ifølge tester er ikke denne motoren den enkleste å starte med bare å sende propellen rundt med en kjepp.

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

Hvis du har en slik starter med løs gummi. Så kan du snu gummien slik at du får det lille hullet ut. Da kan du starte uten spinner . Men det er enklere med spinner, da den lett kan glippe litt uten. Målte for sikkerhetsskyld spinneren jeg har på en 50 motor og den er 56mm så det burde være en ok størelse. Normalt velger man jo spinner ut fra snuta på flyet, den oppgitte diameter er bakerst på spinneren der den er størst. Men det flyet ditt har jo ikke noen rund covling så da er ikke størelsen så kritisk. Du må uansett regne med å skjære ut litt ekstra i sporene til propellen, bare husk da at spinneren skall ikke være borti propellbladene. Så det er bedre å ta litt for mye en for lite.
        Last edited by tyor; 04-02-07, 21:26.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        + diverse små ting

Comment

• Raptor 50 abuser
          • Sep 2005
          • 26

Kjempeflott er ikke farlig når man kan få hjelp fra folk med peiling.
          Måtte teste det du sa med å snu gummien, det ser jo ut til å funke flott.
          Forresten tror du det går greit å bruke same fuel'n jeg bruker på heliet?
          Byron 15% nitro??

Comment

• tyor
            • Mar 2005
            • 9757

Nå kjenner ikke jeg Os sine motorer og kan ikke svare deg eksakt på det. Men vil tro det ikke er noe problem. Er det coolpower fuel du har? bruker det selv på heli og har også brukt det på fly uten problemer. Men du kan sikkert bruke en billigere fuel også. Byron sin omega med 10% nitro burde funke bra.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

Frsky taranis 9+
            + diverse små ting

Comment

• Raptor 50 abuser
              • Sep 2005
              • 26

Den heter Byron fuel 15% nitro og 20% lubrication, hadde jeg vært så lur at jeg leste på kanna står det jo der at jeg kan bruke den på både heli/båt/fly.
              Mange takk for all hjelp.

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

Bare hyggelig å kunne hjelpe. Og glem det jeg sa om fueltypene. blandet sammen byron med morgan fuel som jeg bruker, er morgan som har omega og coolpower.

Lykke til med flyet
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                + diverse små ting

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

Jeg har vært tilhenger av "spinnermutre" til de små glowmotorene mine. Et eksempel her. Det lille hullet på starter-gummien passer perfekt til disse.
                  Fordel: man slipper å tilpasse en stor spinner til propellen, og mindre sjanse for ubalanse i sakene. Lett å bytte propell.
                  Ulempe: Ikke alle modellene det passer med sånt på, utseendemessig...
                  Dessuten må man kjøpe dem etter gjengestørrelsen på motoren man har. Her er det 3-4 forskjellige størrelser ute og går, og de er gjerne IKKE millimeter-size så du er obs på det.

Fuelen din har godt med olje, kanskje litt dyr til en så enkel sak som en bronselagra liten motor men bare å fly i veg med den.

Lykke til med "ordentlig" flyging
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Raptor 50 abuser
                    • Sep 2005
                    • 26

Takk for det Lurte på fuel'n pga. at jeg har ca 10L stående, så det var for enkelhets skyld at jeg skulle slippe å operere med flere typer.
                    Den spinner mutter'n så intressant ut, tenker det blir en sånn en takk for hjelpen til dere begge.

Comment

• Tom Erik
                      • Feb 2004
                      • 1601

Vil bare nevne for deg at den motoren din, OS 46 LA, er enkel å starte med rett teknikk og om motoren er innstilt sånn nogenlunde riktig. Få litt hjelp med å få den justert og lær deg å teknikken med å prime motoren så starter den som oftest med to-tre bestemte med-urs slag på propellen.

Fuel er ferskvare. Hold kanna tett, da metanol suger til seg fuktighet fra luft. Har du en kanne som har vært åpen noen år så spander på deg en ny kanne.

Lykke til
                      Tom Erik Smedal
                      www.artistic3D.net
                      www.photopia.no

Comment

• Raptor 50 abuser
                        • Sep 2005
                        • 26

Hei Tom Erik!
                        Jeg kom over en amerikansk site med noen tester på div. modell motorer, og
                        det var der det stod at det var en meget bra motor, men den var ikke verdens enkleste å starte for hånd.
                        Det du nevner om primeing høres inressant ut, er det mulig å forklare i all enkelhet hvordan det gjøres?

Comment

Working...