Announcement

Collapse
No announcement yet.

Plassering/festing av tanke osv.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Plassering/festing av tanke osv.

    Hei alle sammen!

    Holder på å bygge mitt første ARF fly, og begynner å nerme meg slutten

    av prosessen.

    Jeg stusset litt på hvordan man bør feste tanke, rx batteri og mottaker??

    Alle tips mottas med stor takk

  • #2
    Tanken kan du bygge inne ved å lime en stokk foran og bak slik at den ikke sklir fram og tilbake.

    Mottakeren kan du pakke inn tilsvarende du ser på bildet her: http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXL430
    Den kan festes med dobbelsidig tape, strikk osv...Batteripakken kan festes på samme måte.

    Jeg pleier å støtte opp tank, mottaker og batteri ved hjelp av isoporklosser eller kanskje en svamp slik at det ikke kan skli. Du kan for eksempel ta en stor svamp som du vasker bilen med å skjære til denne
    Marius

    Comment


    • #3
      Manualen?

      Hei,

      Har du ikke en manual som viser dette?

      Dersom ikke, mange fly har det så trangt at tanken ikke kan sitte på mer enn en plass. Dersom du kan flytte den er det best å ha den midt over tyngdepunktet eller nært forran dette.

      Batteriet er et nyttig middel for å få tyngdepunktet på rett plass (ca 1/3 fra vingens forkant).

      For mottakeren vil jeg anbefale og sette bakom batteri og tank. Grunnen er Newtons lov, dersom du treffer et eller annet kommer batteri og tanker til å komme flygene fremover og har en tendens til å smadre mottakeren.

      lars
      Lars Solvang
      Stavanger RC Klubb

      Comment


      • #4
        Hvis det er snakk om en trainer eller lignende med vanlig totakt motor skal du legge tanken helt fram mot torpedoveggen, du skal ha kort avstand til motoren og tanken skal ligge i ca. samme høyde som forgasseren hvis det lar seg gjøre. Støtt opp som de andre her beskriver.
        Batteri og mottager bør du plassere slik at tyngdepunktet på flyet blir riktig, du bør helst slippe å legge inn ekstra vekt for å balansere modellen.

        Jarle
        It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

        Comment


        • #5
          Hei!
          Takk til dere alle for tips, noe skumgummibaserte greier og strips gjorde susen
          Byggemanualen var veldig sparsommelig med opplysninger
          Når det er sagt lurer jeg litt på fueltanken, det jeg er vant med fra heli. verdenen er to uttak fra tanken, det ene skal jo til muffler'n og den andre er jo til fylling/forgasser.
          På flyet jeg har bygd er det 3, det ene uttaket er med et slangestykke på innsiden med nippelen på som forsyner motoren med fuel.
          Den andre er bare et lengre rør på innsiden som skulle bøyes helt opp til toppen av tanken.(tror det er denne som skal på muffler'n?)
          Den tredje er baren liten rørbit som stikker ca 1cm. ut på inn og utside av tank(denne tror jeg er et rent påfyllingsrør?)
          Har jeg rett eller...:-@

          Comment


          • #6
            Pleier vel å være 2 rør med mulighet for og sette inn 3 om jeg husker riktig.
            Nr. 1 til motor
            Nr. 2 til eksospotta
            Originally posted by Raptor 50 abuser
            Den tredje er baren liten rørbit som stikker ca 1cm. ut på inn og utside av tank(denne tror jeg er et rent påfyllingsrør?)
            evt. nr. 3 til fuelpåfylling dersom du ønsker direkte tilgang til bensintanken uten å måtte ta av slangen fra motoren. En fuelslange til denne kan du f.eks strekke litt lenger bak på flykroppen slik at du får enkel tilgang for fylling. Her ser du noen løsninger: http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0093p?&C=QCD


            Originally posted by Raptor 50 abuser
            Den andre er bare et lengre rør på innsiden som skulle bøyes helt opp til toppen av tanken.(tror det er denne som skal på muffler'n?)
            Denne skal til eksospotta. Den er bøyd opp mot toppen av bensintanken for å suge luft sånn at det blir bra med trykk.
            Marius

            Comment


            • #7
              Originally posted by _marius
              Denne skal til eksospotta. Den er bøyd opp mot toppen av bensintanken for å suge luft sånn at det blir bra med trykk.
              Nå skal den vell ikke suge luft da blir det dårlig med trykke i tanken. er jo trykket fra potta som skal presses inn i tanken. Største grunnen til at den er bøyd opp er vel for at ikke fuelen skal renne ut i potta under fylling
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Originally posted by tyor
                Nå skal den vell ikke suge luft da blir det dårlig med trykke i tanken. er jo trykket fra potta som skal presses inn i tanken. Største grunnen til at den er bøyd opp er vel for at ikke fuelen skal renne ut i potta under fylling
                Hehe...var det sånn det var ja!
                Marius

                Comment

                Working...
                X