Unconfigured Ad

Collapse

Simulator erstatning for trainer-fly?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pooze
    • Feb 2007
    • 3

Simulator erstatning for trainer-fly?

Hei.

Jeg er helt fersk i denne hobbien. Faktisk så fersk at jeg ikke har kjøpt meg noe fly enda. Jeg har lest flere steder at som nybegynner bør (nesten skal) man kjøpe de typiske trainer-flyene som er lettere å fly osv, samt finne en instruktør som er villig til å lære deg litt om hvordan man flyr.

Dette høres i og for seg ut som veldig gode tips. Men er det egentlig noe poeng dersom man har god erfaring på simulator?

Selv synes jeg trainer-flyene ser kjedelige ut og har mest lyst på et godt skala-fly med vingestørrelse på opp mot 2m. De modellene jeg har sett litt på står det ofte at er ment for "intermediate / advanced pilots". Jeg har prøvd meg litt på Real Flight G3 simulatoren hos en kamerat og har kommet til det stadiet at jeg kan fint kjøre flyet og lande i såkalt "Chaise mode" (at kameraet følger flyet mens du flyr), men sliter fortsatt veldig med "Fixed mode" (det mest realistiske der kameraet står på samme posisjon hele tiden) og har da en ekstrem crash-rate på 90%

Selvfølgelig skjønner jeg at jeg er en alt for dårlig pilot til å sette igang med et dyrt og vanskelig skala-fly foreløpig. Men vil ikke trening på simulatoren være nok til å få meg opp på et nivå der dette kan bli aktuelt? Såvidt jeg har skjønt skal simulatoren være veldig realistisk når det gjelder hvordan flyet oppfører seg. Men kanskje ikke realistisk nok? Jeg hadde i utgangspunktet håpet å slippe å "kaste bort" penger på et trainer-fly ved å trene meg opp på simulator isteden. Derfor håper jeg nå at dere med erfaring kan fortelle meg hvorfor jeg eventuelt bør ta turen innom et trainer-fly først likevel.

Med vennlig hilsen,
    pooze.
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

Velkommen til hobbyen
    For det første så tren så mye du kan på simmen først. Min erfaring er at Selv om du flyr perfakt på sim så blir det ikke det samme som når du står der og skal fly på ordentelig for første gang. Og det er fortgjord å glemme ting som å bruke ballanseror og sideror rett vei når du flyr mot deg for eks. Når det gjelder valg av fly, så ville jeg uansett valgt ett høyvinget fly. Om du ikke vil ha en trainer så kanskje en cub eller en cessna for eks. Nå vil aldri de ha den stabile og selv opprettende egenskapen til en trainer uansett.

Og hvis du skal kjøpe radio utstyr og alt så ville jjeg anbefale en komplett trainer pakke. som denne for eks. http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...&kategoriID=98
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• Sondre Aabø
      • Aug 2005
      • 165

Hei

En annen måte du kan gjøre det på er å trene på sim slik at du klarer å fly i riktig modus og lande. Videre tar du kontakt med en klubb som har et treningsfly til disposisjon og prøve å fly med kabel (dobbeltkomando) med klubbens instruktør og se hvordan det er. Videre kan du hvis du føler deg trygg kjøpe et mer avangsert fly enn et treningsfly. PS: Er behagligere å kræsje et treningsfly enn et større skalafly.
      Med Vennligst Hilsen
      Sondre Aabø
      www.aircam.no

Comment

• Karl H.
        • Mar 2006
        • 1452

Meld deg inn i nærmeste klubb, sø vil du helt sikkert få råd og hjelp.

Det er ikke å anbefale å begynne med et dyrt avansert fly. Det du må trene mest på er landinger, da det er den mest kritiske fasen i en flytur. Det kreves både å kunne beregne en landing uten motor og å aktivt bruke throttle fram til
        "toutch down". Det finnes mange utmerkede trainere på markedet, både fuel og elektro. Elefun får en utmerket trainer om litt. Valgfri motor el/fuel.
        Karl Hans Glommen.
        Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• solvang
          • Nov 2006
          • 37

Nei

Ikke lurt å hoppe over traineren, for info om type les dette: http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=14383
          jeg vet ikke hvor mange timer jeg har brukt på simulatoren, kona snakker om å flytte, men fortsatt ramler jeg ned å lærere en masse hver dag på stripa med min gode Calmator Sport.

Jeg vet ikke om det er syken eller simulatoren, men det er ikke det samme. Når du er oppe i luften og har moder jord som nærmeste nabo blir ting litt forskjellig en om man sitte der som den beste keyboard cowboyen som fins.
          Last edited by solvang; 12-02-07, 09:17.
          Lars Solvang
          Stavanger RC Klubb

Comment

• spitmk16
            • Oct 2005
            • 1367

Neppe.

Som nevnt så er sim bra trening, men savner økonomi/liming momentet. Og det er faktisk avgjørende.

At alle og enhver sier at man absulutt må ha instruktør og trainer kabel er noe tullball. Kjøp ett fly som er lett å lime (noe ala GWS Estarter) og du kan fint fly på egenhånd. Bare finn ett digert jorde å fly på.

Min Estarter gikk 5-6 ganger rett i bakken og det var kun 1 times liming etterpå. Kjøper du derimot balsa trainer, så regn med lengre limetid.

Om dagen så er det nysnø omtrent over nesten hele norge og den er fantastisk fin "madrass" å krasje i.... hehe
            Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• erlend
              • Apr 2004
              • 528

At alle og enhver sier at man absulutt må ha instruktør og trainer kabel er noe tullball. Kjøp ett fly som er lett å lime (noe ala GWS Estarter) og du kan fint fly på egenhånd. Bare finn ett digert jorde å fly på.
              Hvis man ikke har planer om å fortsette med isopormodeller på en meter, er det ikke noe poeng å kjøpe en E-starter. Kjøper man en balsatrainer får radioutstyr til senere prosjekter også.
              Et fint alternativ om man absolutt ikke vil lime balsa er ARC-flyene:

Men instruktør er fortsatt en fordel. Kjedelig å ta av og finne ut at man ikke klarer å lande..
              Run, live to fly, fly to live, aces high!
              Erlend Larssen

Comment

• Stein Arne
                • Jun 2006
                • 213

jeg trodde jeg skulle døøø første gangen jeg tok i stekka til trainer'n i klubben, hjerte gikk i 200 og jeg var kjempeklar når jeg hadde flydd i 5-7minutter, bare i en stor firkant oppe i lufta, jeg hadde vel en 10-15timer med simulator før det, og jeg kan skrive under at det holder LENGE med trainer, for det går faktisk fort nok og det er nok av utfordringer alikevell som du kanskje "Mestrer" på en simulator :P
                Stein Arne Kjøraas

Fly:

1,6m trainer
                Graupner cherokee 1,6m "Brick"
                Multiplex Gemini
                Seagull Edge 540 2m /w 3w 28i "3d trainer"

Hitec Aurora 9

På vei inn:

Pilot Sbach 29% w/Hacker A60 + + +

Medlem av innherred modellflyklubb
                www.innherredmodellflyklubb.ning.no

Comment

• Celtic-Griffin
                  • Oct 2004
                  • 873

Originally posted by pooze
                  Hei.

Jeg er helt fersk i denne hobbien. Faktisk så fersk at jeg ikke har kjøpt meg noe fly enda. Jeg har lest flere steder at som nybegynner bør (nesten skal) man kjøpe de typiske trainer-flyene som er lettere å fly osv, samt finne en instruktør som er villig til å lære deg litt om hvordan man flyr.

Dette høres i og for seg ut som veldig gode tips. Men er det egentlig noe poeng dersom man har god erfaring på simulator?

Selv synes jeg trainer-flyene ser kjedelige ut og har mest lyst på et godt skala-fly med vingestørrelse på opp mot 2m. De modellene jeg har sett litt på står det ofte at er ment for "intermediate / advanced pilots". Jeg har prøvd meg litt på Real Flight G3 simulatoren hos en kamerat og har kommet til det stadiet at jeg kan fint kjøre flyet og lande i såkalt "Chaise mode" (at kameraet følger flyet mens du flyr), men sliter fortsatt veldig med "Fixed mode" (det mest realistiske der kameraet står på samme posisjon hele tiden) og har da en ekstrem crash-rate på 90%

Selvfølgelig skjønner jeg at jeg er en alt for dårlig pilot til å sette igang med et dyrt og vanskelig skala-fly foreløpig. Men vil ikke trening på simulatoren være nok til å få meg opp på et nivå der dette kan bli aktuelt? Såvidt jeg har skjønt skal simulatoren være veldig realistisk når det gjelder hvordan flyet oppfører seg. Men kanskje ikke realistisk nok? Jeg hadde i utgangspunktet håpet å slippe å "kaste bort" penger på et trainer-fly ved å trene meg opp på simulator isteden. Derfor håper jeg nå at dere med erfaring kan fortelle meg hvorfor jeg eventuelt bør ta turen innom et trainer-fly først likevel.

Med vennlig hilsen,
                  pooze.
                  Here is some advice from an 'old fart' with over 50 years experience...

For your first model stick to a trainer - typically high winged, Clark Y sectioned (flat bottom) model with plenty of dihedral.

Join a club with an instructor - an instructor not only teaches you how to control the model but also how and why it does what it does in the air (basic aerodynamics). To try to teach yourself is a receipt for disaster.

Buy the largest trainer that you can afford - large models fly better and are more forgiving.

A simulator is a useful back-up to practical training to train stick movements, however it is little more than a 'video game' - you cannot learn to fly by simulator alone.

Read a little basic aerodynamic theory - a little knowledge will make your training so much more enjoyable.

BY the way, trainers are not necessarily boaring, there are a number of scale light aeroplanes of the high wing and parasol type which make excellent first models.

Consider building your own models - the pleasure of flying your own creation far exceeds the pleasure of flying a pre-built ARF.

I wish you well in your new hobby...
                  Ken Bates
                  Never Mind the Label

Comment

• pooze
                    • Feb 2007
                    • 3

Jeg takker for mange fine svar.

Dere har overbevist meg, og jeg kommer da til å gå for et trainer-fly som mitt første. Må bare først skaffe meg min egen sim så jeg kan få trent på landinger i fixed-mode. Som noen også nevnte, kan jeg jo høre om den lokale klubben har en trainer til disposisjon.

-pooze!

Comment

Working...