Unconfigured Ad

Collapse

Ny her, en liten presentasjon

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lofty
    • Feb 2007
    • 15

    #1

    Ny her, en liten presentasjon

    Hei, nybegynner her. Dvs fløy mitt første fly for 20 år siden, en SIG Kadett Junior med fuel og balsa. Nøysommelig satt sammen med under sterk pådriven fra modellflyentusiast av storebror. Slutten på kadetten var at syltetøystrikken som holdt vinga på plass røyk i stor høyde og fly og vinge kom ned hver for seg. Siden da la jeg hobbyen på hyllen og fraværende fra mine tanker. Jeg likte godt å fly den gangen, men bygging og liming fremsto som et ork. Sant nok var jeg nok ikke særlig moden til å fly heller i en alder av 13-15 år.

    Vell, i dag i en lader av 35 år har jeg halvannens måned erfaring etter impulsbestilling på fly. Jeg ville ha balanseror og et med litt fart. Etter et par timer research på nett falt valget på Artech Cessna 182. Jomfruturen varte ca 3 sek. Balanseroret var stillt feil så flyet svingte feil veg. Panikk og krasj, men heldigvis bare en brukket propell og en sprekk i karosseriet som lot seg lime. En uke intensiv kveldstrening på MFS. Med flyet fulgte det en kabel som kunne koble fra senedern til PC'en, men skjønte dette ikke kunne være særlig bra når den skullekobles til mic-inngangen på PC'en! Og rett hadde jeg. Funket ikke i det hele tatt. Flyene responderer på stikkebevegelsene, men hopper og spretter også som den selv vil på rorutslag og gass. Selv etter endesløse forsøk på kalibreringer. Simulatortrening foregikk med tastatur. Ikke akkurat optimalt for å si det mildt, men bedre enn ingenting.

    Virkelig flyging med Cessnaen har også faktisk gått fint. Har fløyet ett batteri à ca 15 minutter pr lørdag og søndag. Jeg har èn lærdom med meg fra min barndoms flyging. Det er en dyp respekt for hvor vanskelig dette er som nybegynner og hvor små marginene er før man sitter med ødelagt fly. Filosofien min har vært at jeg ikke klarer å unngå krasj, så da er det om å gjøre få så myke krasj som mulig.

    Jeg har flydd på stort snødekt jorde uten landingsunderstell. Har tapet igjen huller til motoren for ikke få snø i el-motoren. Jeg har altså kunnet lande hvor som helst når som helst. Så fort jeg har følt jeg har mistet kontroll, har jeg skrudd av motoren gjort det jeg kan for å rette opp fly og bremse på fart. Dette har gått kjempefint, men har brukket vinga to ganger, en gang på hver side. Begge gangene var det for sterk vind for meg til å fly, men klarte ikke å holde meg på bakken. uansett lim og tape fikset det og holder bra.

    Har noen spørsmål om ting og tang jeg håper noen kan hjelpe meg med her inne, men det får bli etterhvert. Har krabbet på loftet og fått med et ferskt bilde av min gamle kadett.. Vinga er faktisk hel!

    Bor forresten i Oslo, gift og barn. Jobber med papirflytting.
    Attached Files
  • Java
    • Jun 2004
    • 168

    #2
    Velkommen inn i hobbyen igjen da. Bare være tolmodig med cessnaen så går dette så fint.. da kjører du fly som bare det

    Comment

    • Holger
      • Feb 2006
      • 734

      #3
      MFN bruker

      Heisann....

      og velkommen som MFN bruker.

      Hyggelig lesing, og ikke sant det er spennende å søke tilbake til barndommen igjen!?

      Uansett....med din geografiske plassering, skulle det ikke by på særlig store problemer å få hjelp/tips som kan fremskynde din progresjon! I tillegg så ville jeg kanskje anbefale deg å gå for en av de litt mer avanserte fly/heli simulatorene som er på markedet, som f.eks Realflight G 3.5 eller AFPS. Disse er til enorm hjelp og reduserer krasj frekvensen betraktelig (kan til og med fly med forhåndbestemt vindstyrke der )

      Håper ellers du finner forumet vårt int. og ikke minst at du kan dra nytte av det personlig.

      Mvh
      Anders Bruneberg
      Raufoss

      Comment

      • joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

        #4
        Velkommen tilbake til hobbyen.

        Du finner en masse artikler om modeller og utstyr og treff om du søker deg gjennom arkivet vårt. Til venstre på forsiden under "Artikkel tema" er det mye. Kan være greit lesestoff hvis du fortsetter med hobbyen, noe jeg tror du vil. Farlig inspirasjon for fritida

        Høres ut som du gjør sakene riktig selv om du står alene. Dra av gassen når du skjønner at kontrollen ikke er helt bra. Går sikkert bra å tape igjen hullene nå på vinteren, men husk at dem er der for å kjøle motor og batterier, så på sommertid kan det bli farlig varmt inni en tett kropp så man skader elektronikken.

        Det har skjedd mye innen hobbyen de siste årene, det har du sikkert oppdaget. Elektro-revolusjonen har kommet, og mange flyr store acro-modeller med bensinmotor i. Radioutstyret har blitt mye billigere og utvalget mye større. Veldig mye ferdig-modeller på markedet, men heldigvis er der mange som har lyst å bygge sine egne modeller fra kit ennå. Det ser du på alle byggetrådene som har kommet. Så her har blitt flere modellflygere.

        Som Holger sier så bor du greit til for å treffe likesinnede. En ting er å fly alene, men det er ti ganger så koselig å være sammen med andre piloter og skravle i tillegg til å fly.

        Og velkommen til MfN!
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment

        • Celtic-Griffin
          • Oct 2004
          • 873

          #5
          Its very interesting to note that SIG's Kadett was your model 20 years ago and is still on the market in several both BIY and ARF versions - still one of the most popular ab initio trainers worldwide.

          Welcome back to our fantastic hobby.....
          Ken Bates
          Never Mind the Label

          Comment

          Working...