Hei, nybegynner her. Dvs fløy mitt første fly for 20 år siden, en SIG Kadett Junior med fuel og balsa. Nøysommelig satt sammen med under sterk pådriven fra modellflyentusiast av storebror. Slutten på kadetten var at syltetøystrikken som holdt vinga på plass røyk i stor høyde og fly og vinge kom ned hver for seg. Siden da la jeg hobbyen på hyllen og fraværende fra mine tanker. Jeg likte godt å fly den gangen, men bygging og liming fremsto som et ork. Sant nok var jeg nok ikke særlig moden til å fly heller i en alder av 13-15 år.
Vell, i dag i en lader av 35 år har jeg halvannens måned erfaring etter impulsbestilling på fly. Jeg ville ha balanseror og et med litt fart. Etter et par timer research på nett falt valget på Artech Cessna 182. Jomfruturen varte ca 3 sek. Balanseroret var stillt feil så flyet svingte feil veg. Panikk og krasj, men heldigvis bare en brukket propell og en sprekk i karosseriet som lot seg lime. En uke intensiv kveldstrening på MFS. Med flyet fulgte det en kabel som kunne koble fra senedern til PC'en, men skjønte dette ikke kunne være særlig bra når den skullekobles til mic-inngangen på PC'en! Og rett hadde jeg. Funket ikke i det hele tatt. Flyene responderer på stikkebevegelsene, men hopper og spretter også som den selv vil på rorutslag og gass. Selv etter endesløse forsøk på kalibreringer. Simulatortrening foregikk med tastatur. Ikke akkurat optimalt for å si det mildt, men bedre enn ingenting.
Virkelig flyging med Cessnaen har også faktisk gått fint. Har fløyet ett batteri à ca 15 minutter pr lørdag og søndag. Jeg har èn lærdom med meg fra min barndoms flyging. Det er en dyp respekt for hvor vanskelig dette er som nybegynner og hvor små marginene er før man sitter med ødelagt fly. Filosofien min har vært at jeg ikke klarer å unngå krasj, så da er det om å gjøre få så myke krasj som mulig.
Jeg har flydd på stort snødekt jorde uten landingsunderstell. Har tapet igjen huller til motoren for ikke få snø i el-motoren. Jeg har altså kunnet lande hvor som helst når som helst. Så fort jeg har følt jeg har mistet kontroll, har jeg skrudd av motoren gjort det jeg kan for å rette opp fly og bremse på fart. Dette har gått kjempefint, men har brukket vinga to ganger, en gang på hver side. Begge gangene var det for sterk vind for meg til å fly, men klarte ikke å holde meg på bakken. uansett lim og tape fikset det og holder bra.
Har noen spørsmål om ting og tang jeg håper noen kan hjelpe meg med her inne, men det får bli etterhvert. Har krabbet på loftet og fått med et ferskt bilde av min gamle kadett.. Vinga er faktisk hel!
Bor forresten i Oslo, gift og barn. Jobber med papirflytting.
Vell, i dag i en lader av 35 år har jeg halvannens måned erfaring etter impulsbestilling på fly. Jeg ville ha balanseror og et med litt fart. Etter et par timer research på nett falt valget på Artech Cessna 182. Jomfruturen varte ca 3 sek. Balanseroret var stillt feil så flyet svingte feil veg. Panikk og krasj, men heldigvis bare en brukket propell og en sprekk i karosseriet som lot seg lime. En uke intensiv kveldstrening på MFS. Med flyet fulgte det en kabel som kunne koble fra senedern til PC'en, men skjønte dette ikke kunne være særlig bra når den skullekobles til mic-inngangen på PC'en! Og rett hadde jeg. Funket ikke i det hele tatt. Flyene responderer på stikkebevegelsene, men hopper og spretter også som den selv vil på rorutslag og gass. Selv etter endesløse forsøk på kalibreringer. Simulatortrening foregikk med tastatur. Ikke akkurat optimalt for å si det mildt, men bedre enn ingenting.
Virkelig flyging med Cessnaen har også faktisk gått fint. Har fløyet ett batteri à ca 15 minutter pr lørdag og søndag. Jeg har èn lærdom med meg fra min barndoms flyging. Det er en dyp respekt for hvor vanskelig dette er som nybegynner og hvor små marginene er før man sitter med ødelagt fly. Filosofien min har vært at jeg ikke klarer å unngå krasj, så da er det om å gjøre få så myke krasj som mulig.
Jeg har flydd på stort snødekt jorde uten landingsunderstell. Har tapet igjen huller til motoren for ikke få snø i el-motoren. Jeg har altså kunnet lande hvor som helst når som helst. Så fort jeg har følt jeg har mistet kontroll, har jeg skrudd av motoren gjort det jeg kan for å rette opp fly og bremse på fart. Dette har gått kjempefint, men har brukket vinga to ganger, en gang på hver side. Begge gangene var det for sterk vind for meg til å fly, men klarte ikke å holde meg på bakken. uansett lim og tape fikset det og holder bra.
Har noen spørsmål om ting og tang jeg håper noen kan hjelpe meg med her inne, men det får bli etterhvert. Har krabbet på loftet og fått med et ferskt bilde av min gamle kadett.. Vinga er faktisk hel!
Bor forresten i Oslo, gift og barn. Jobber med papirflytting.
Comment