Unconfigured Ad

Collapse

akseldiameter, pusherpropeller o.a.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • primera
    • Feb 2006
    • 100

akseldiameter, pusherpropeller o.a.

Hei
    Hvordan vet jeg at propeller som jeg kjøper passer ?
    Kan ikke se at diameter for akslinghullet i propellen står så ofte oppgitt.
    Er det rett og slett slik at 3mm akseldiameter ganske vanlig på en børsteløs motor -eller ?

Og hvordan finne pusherpropeller ?
    Jeg har fått tips om at det bare er å reveresere el-motoren og bruke ordinære propeller ? Stemmer det ? Er dette like-ens for børstemotorer som for børsteløse ?

Som dere ser er det mye en begynner kan lure på. Jeg ville være kjempetakknemlig for svar.

mvh
    primera
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Du finner neppe så mye propellere som er beregnet å monteres direkte på en 3mm aksling. Men der er noen i små størrelser... 3-4".

3mm er ikke noen uvanlig diameter på en aksling på elektromotor, men i de fleste tilfellene er det meningen å montere en propell-adapter på denne akslingen. Adaptre fins i mange varianter for de vanlige diameterne, som 2.3, 3, 3.17, 4, 5, 6 og 8mm.

Propellene passer sjelden direkte og må brotches eller bores opp til å passe propelladapteret. For elektro må man bore siden det er vanskelig å finne brotcher for mm, de fleste er i tommesize som nesten alle glowmotorene har.

Typisk propelladapter...

På børsteløse motorer er det bare å la motoren gå baklengs og bruke vanlig propell. På børstemotorer går det også, men ikke fullt så smertefritt. Men om du endrer timingen på dem kan det funke. Men de har ofte ei rotasjonsretning dem er timet til i utgangspunktet... Endringen gjøres mekanisk ved å løsne baklokket og justere. Krever noen knep som ikke jeg kan, men er visstnok ikke vanskelig.
    Last edited by joo; 13-03-07, 14:54.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• primera
      • Feb 2006
      • 100

Nimh batterier og børsteløs ? Om aktiviteten

Takker for utmerket svar (som vanlig)
      Jeg regner med at det er flere nybegynnere som har nytte av dette.

Jeg hiver meg på med enda et sp.m.

Er det slik at det er greit å skifte fra f.eks 380 og 480 børstemotorer til børsteløs og ditto regulator sammen med 7 og 8 celler Nimh ? Da blir det vel i så fall et sp.m om passende propeller vil jeg tro ? En skulle da få en bra vektbesparelse, noe som jo kan være interessant.

-----------------------------------------

Jeg kan jo fortelle litt om hva som rører seg her ute ved havgapet:
      Vi er 3 stk som koser oss med hobbyen. De to andre har bl.a. bygget 3 D Depronfly etter tegning. Det går flott. De har også bl.a en Art Tech Cessna og en 1 Wing Dragon. Disse flyr fint. Cesnaen hadde det vært gøy å brukt på flystripe, men det har vi ikke. Wing Dragon tar av nesten av på tvers av asfalten på veien, så det går godt.

Disse gutta har også en Hyperion Extra ( lipo/børsteløs) og en annen veldig snerten lavvinget ferdigmodell m tilsvarende framdriftsytem. Den minner om et tradisjonelt lavvinget privatfly.(f.eks Cherokee.)

Disse to sistnevnte har det blitt liten flyttid på foreløbig. På jomfruturen til Extra ble den forsøkt tatt opp ved "håndstart". Det gikk rett opp 2 m og så rett i bakken m skader. Vedkommende regner med at det vil svare seg m bakkestart. Problemet er at vi har ingen egnet flystripe. - Det andre lavvingede flyet fløy galant med håndstart og kom ned igjen uskadet. Men, flukten var relativt uten kontroll. Flyet loopet visst 3 ganger uten at det var hensikten osv. Etter dette gjorde vedkommende som jeg, og kjøpte en Wing Dragon Sportster til å øve med. Det ser altså ut til at man behersker 3D lettere enn et mer tradisjonelt lite, raskt fly m børsteløs/Lipo/ballanseror.

Selv har jeg kjøpt et hemmelig antall komplette sett m T-Hawk og Wing Dragon Sportster. Jeg satser heller på å kose meg med å prøve ut modifikasjoner på disse. Det blir vel et lett børsteløst oppsett på T-Hawk, kombinert med forkorting av halebom for ballansen tenker jeg. Tror det blir et gøy fly av det. Tenker å prøve med nesehjul samtidig. T_Hawk er et godt og robust fly.

Wing Dragon Sportster vil jeg prøve med flottører. Flyene mine bader så ofte i sjøen likevel.

beste hilsen
      Primera

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Ingen problemer å skifte fra en børstemotor til børsteløs, bortsett fra evt behov for modifiseringer av motorfeste.
        Børsteløse går selvsagt å kjøre på NiXX istf LiPo. På de små modellene kjører man gjerne 3S LiPo, men med 8S NiXX blir spenningen litt lavere. Det kompenserer man med å bruke litt større propell enn anbefalt for 3S LiPo. De mer kjente motorene fins det tabeller eller folk med erfaringer på, så der skulle det gå greit å treffe på første forsøk. Men anbefaler at dere har et eller annet for å måle strømtrekk med i klubben. Det er det viktigste parameteret å holde styr på for å ikke ødelegge sakene. Aner meg at dere er noen som blir ivrige el-flygere hos dere

Man kan spare litt vekt på å bytte fra børster til børsteløs, bare man ikke overmotoriserer så mye. Men den største vektgevinsten ligger jo på batterisiden. Man kan halvere batterivekta og vel så det med LiPo. Bare man er klar til å ta steget opp til LiPo, med krav til ladere og pengebruk som det medfører... Men start gjerne med å bruke opp det dere har av fungerende NiXX-pakker først.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...