Unconfigured Ad

Collapse

Snart klart for første tur, men trenger tips - Høyvinget trainer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teigas
    • Mar 2007
    • 43

Snart klart for første tur, men trenger tips - Høyvinget trainer

Har nå flydd med artechs elektro trainer en snart 10 - 2o turer, og føler jeg begynner å få taket på dette. Frister veldig å snart ta i bruk pappas gammle fuel fly, som bare er bygget, men aldri startet.

Men først har jeg noen spørsmål

1.Motoren i flyet er en OS.MAX 25fp er dette en grei motor for dette flyet?

2. Hvor mye vanskeligere er det å fly dette en elektro traineren? Noe spes en må passe på?

3. Skal jeg ta av fra bakken? Eller kan jeg bare kaste det i lufta, med gass?

4. Hvilken nitro prosent anbefaler dere?

5. Står at motoren må Breakes in, er det nok å taxse noen tanker på motor som får rikelig med bensin?

6. Ellers noen som veit hva flyet heter? Eller hvilken modell det er? Er nok en 10 år kanskje.

7. Har også en os fp 10 (rn) motor liggende helt ny aldri brukt, noen som har noen forslag til fly jeg kunne hatt denne i ?

8. Lurer også på hvordan jeg bør starte flyet? Lav gass? sette gløding og starter på?

Håper dere har noen tips til en nybegynner som klør i fingrene

Legger med noen bilder da selvsagt:
    Attached Files
  • Biggles
    • Mar 2006
    • 238

Trainer

Originally posted by teigas
    Har nå flydd med artechs elektro trainer en snart 10 - 2o turer, og føler jeg begynner å få taket på dette. Frister veldig å snart ta i bruk pappas gammle fuel fly, som bare er bygget, men aldri startet.

Men først har jeg noen spørsmål

1.Motoren i flyet er en OS.MAX 25fp er dette en grei motor for dette flyet?

2. Hvor mye vanskeligere er det å fly dette en elektro traineren? Noe spes en må passe på?

3. Skal jeg ta av fra bakken? Eller kan jeg bare kaste det i lufta, med gass?

4. Hvilken nitro prosent anbefaler dere?

5. Står at motoren må Breakes in, er det nok å taxse noen tanker på motor som får rikelig med bensin?

6. Ellers noen som veit hva flyet heter? Eller hvilken modell det er? Er nok en 10 år kanskje.

7. Har også en os fp 10 (rn) motor liggende helt ny aldri brukt, noen som har noen forslag til fly jeg kunne hatt denne i ?

8. Lurer også på hvordan jeg bør starte flyet? Lav gass? sette gløding og starter på?

Håper dere har noen tips til en nybegynner som klør i fingrene

Legger med noen bilder da selvsagt:
    1 - Sikkert - det ser ut som et 25-size fly!? - ca 130-140cm vsp?
    2 - Antagelig lettere, mer stabil i luften - blir mindre påvirket av vind
    3 - Ta av fra bakken - aldri hørt noen som vellykket har kastestartet en trainer.
    4 - Mener at feks 5%nitro og 15%olje er bra - sjekk også os-engines sine hjemmesider. Der kan du laste ned brukerveil. Du må i modellforr for å kjøpe fuel - det er ikke lov å sende i posten - i forr får du også tips til fuel.
    5 - Står retningslinjer for innkjøring i brukermanualen - men normalt så starter du den og gir den rikere og rikere blanding med hovednåla, til den går i 4takt og nesten stopper. - kjøre slik i ca 10-15 sek. Leaner den til turtallet øker, for så å gi den rikere blanding igjen. En-to tanker på den måten så er du klar for lufta. Med en litt rik blanding de første tankene.
    6 - Aner ikke
    7 - Aner ikke
    8 - Ha full åpning i spjeldet på gasseren og hold for potta eller gasseren og gi propellen 10-15 turn. Til det renner fuel ut av potta - legg flyet på siden slik at overskytende fuel renner ut av sylinderen.
    Ha en liten åpning på spjeldet, sett på gløderen og flikk i gang eller bruk starter.

Jeg hadde også sjekket "batteripakken", mottager og range-sjekket oppsettet. Oppsøk en klubb så får du hjelp til alt sammen. Kan være litt skummelt å sende opp 10 år gammelt utstyr uten noen form for sjekk - nesten garantert å bli mislykket... og det vil man jo ikke.

Comment

• teigas
      • Mar 2007
      • 43

Har nå sjekket vingespennet, dette er ca 123 , altså sikkert 120cm da.

Har også testet servoer, radio og motakker, ser jo ut til å fungere bra? Dette er nye servoer og mottakere, de er 10 år gammle, men de er jo aldri brukt? Så skulle ikke de gjøre susen greitt fordet?

Litt usikker på propellen som står på også? hvordan finner jeg ut om dette er rett propell?

Så kommer en til batteri pakken, den er som en ser på bildene 4, aa batteri. Men er det greitt å bruke 1,5 aa batteri? Eller bør en holde seg til slike oppladbare på 1,2 v?

Comment

• Krazy-K
        • Jul 2006
        • 339

Jeg har aldri kjørt noen motor på under 10% nitro, og tror det er en ok prosent for en liten motor. Den trenger litt "spark" for å trottle fint. Men hør med hobbysjappa di, de har nok noen råd ang. fuel.

På såpass gamle komponenter vil jeg nok anbefale deg å gjøre en skikkelig rangetest før takeoff ja. Med motoren i gang!

Og sjekke at batteriet fungerer som det skal (hvor lenge holder det med det utstyret du har i). Dette vil du enklelt sjekke med å rote med alle rorene samtidig som du kjører inn motoren, så vil du fort få et inntrykk av kapasiteten. Ellers kan du prøve deg på litt mattematikk

Deretter er det bare å kjøre inn motoren som OS anbefaler. Og kjør den rik lenge, som nybegynner trenger du ikke all verdens krefter. Hvis du kan fly normalt, har du krefter nok og trenger ikke å leane den før du er helt sikker på at den er ferdig innkjørt. Da varer den mye lengre... Bare følg manualen her, og hør på de erfarne gutta etterhvert når du skal begynne å leane den. Hvis motoren går fint både på tomgang og på full trottle, så er det greit nok. Hvis ikke bør du kanskje snakke med noen i klubben allerede før takeoff

Deretter er det bare å taxe ut på stripa, full trottle og litt høyderor

Hvordan resultatet blir, vil jo bli interessant å komme tilbake til

Lykke til
        Kenneth Davidsen

Comment

• Celtic-Griffin
          • Oct 2004
          • 873

Here are ten thought starters:

1. The engine should be run in out of the model on the bench for about 40 minutes on a rich mixture without nitro.

2. The tank compartment in the fuselage should be fuel proofed otherwise the front end of your model will soon be saturated with oil and will not last very long.

3. the fuel tank appears to be sitting loose and will probably result in fuel foaming with engine vibration with consequent poor engine performance.

4. The receiver battery should be replaced with a proper re-chargable Rx battery pack - the "Clas Ohlson" type AA battery box is not reliable enough with engine vibration and eventual oil polution on the spring contacts of the box.

5. The receiver should be packed in foam rubber to absorb engine vibration and eventual crash damage.

6. The propeller appears to be a Zinger maple prop which is a good brand but check the size and pitch against the motor notes.

7. Note there is no problem to hand launch a model of this type but best to take off from short grass (I think I would increase the size of the wheels a little for training use).

8. Check that the engine is mounted with about one + half degrees side thrust to the right and about two degrees down thrust.

9. Check all the rigging angles in conformity with the design or ask someone with experience to check and estimate for you.

10. CHECK THE C of G on or a little forward of one third wing chord.

Enjoy your flying...range checking with the Tx aerial down + full and free movement is something routine before EVERY flight...
          Last edited by Celtic-Griffin; 03-04-07, 16:49.
          Ken Bates
          Never Mind the Label

Comment

• joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

En ting som ikke har godt av mange års lagring er fuelslanger. De blir tørre og der kan oppstå hull. Spesielt mistenksom ville jeg vært med tanke på slangen inni tanken som går til klunken. Der er ofte brukt de originale tynne som følger med tanken. Hvis du får mye problemer med å få den til å gå kan det være en feilkilde.
            Kjør inn motoren. Benk er anbefalt, men om du kjører den feit 2-3 tanker har du gjort mye. Da skal den gå så feit at den 4-takter på full gass, og ikke gå mer enn et par minutter av gangen. Så kan du magre den inn litt mer, før du sjekker at tomgangsmixen er riktig.
            Største felle å gå i er å skru mye på tomgangsnåla! Den står oftest ganske nær det optimale og evt justeringer skal bare være svært små! Eller for å si det konkret: ei halv omdreining på tomgangsnåla er svært mye...

Les første posten her for å ha noe å gå etter for å finne optimal justering etter at motoren er innkjørt: http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=4840
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• teigas
              • Mar 2007
              • 43

Oki, takker for gode tips, men ser det er litt delte meninger her.

Hva bør jeg gjøre? KJøre flyet bare taxe på riiiik blanding? Eller ta motor utav, og skru den på en fjøl, og kjøre noen ganger. ? Hvilken bensin er å anbefale til innkjøringen?

Hva kan jeg lage tankrom \front fuel proof med?

Hadde litt problemer med noe av den engelsken hans, mange gode tips, men hva mener han med dette med grader etc?

Hvilken batteripakke vil passe til min motaker, noen anbefalinger?

Og et siste spørsmål for denne gangen, hvordan range checker man?

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

Hei jeg ville latt den sitte i flyet. så fester du flyet til noe slik at det ikke kan bevege seg fremover. Så kan du starte opp og kjøre inn motoren. Det med grader so Griffin nevnte er at motoren skal trekke litt nedover og litt til høyre i forhold til flykroppen. men hvis den er montert etter byggeanvisningen til flyet så vil jeg tro du ikke trenger å tenke på det.

For å gjøre ting fuelproof kan du bruke epoxy eller lakk.

En batteripakke på 4.8v og minimum 600mah vil jeg anbefale.

Range check (avstands sjekk) tar du ved at du ser hvor langt du kan gå bort fra flyet uten å miste kontakt, med antenna på radioen innslått. Bør da være minst 20-30m og gjøres både med motor i gang og uten at motor går.

Lykke til videre
                Last edited by tyor; 04-04-07, 13:22.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

Comment

• Celtic-Griffin
                  • Oct 2004
                  • 873

If you think logically, it is probable that since the tank compartment is not fuel proofed then the engine mounting and cowling is not fuel proofed, so the engine must come out anyway - it can then be run in on the bench in a proper controlled environment. Down and side thrust will always be needed on a high winged model no matter what is on or omitted from the drawings, but then again it would appear that the drawings are not available otherwise the thread starter would not have asked if anyone knows the name of the model. In earlier days before synthetic oil we always used a straight mixture of castor oil and methanol - since we want the engine to run rich and cool more than usual castor oil was used and NO NITRO which causes the engine to run warm - however my knowledge of modern fuel blends is painfully little.

By the way I think I recognize the model in the pictures as an old kit from Stirling called Fledgling - if this is correct then the original drawing can be bought from Tom Martin RC.
                  Last edited by Celtic-Griffin; 04-04-07, 14:04.
                  Ken Bates
                  Never Mind the Label

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

Det Griffin mener med "sidethrust" og "downthrust" på motoren er at motorene nesten alltid monteres noe offset/skjevt i nesa på flyene. Dette er for å kompensere for diverse bieffekter av å ha motordrift.

"Sidethrust" er så enkelt som at man lar motorene trekke en anelse til høyre for å kompensere for effekten av propellstrømmene mot halen. Denne strømmen er spiralformet og vil svinge flyet mot venstre.

"Downthrust" varierer mye etter hva slags modell det er snakk om. På en modell med vingene montert høyere enn motoren vil luftmotstanden mot vingeforkanten gjøre at flyet pitcher nesa opp når du flyr med full gass. En grad eller to nedtrekk motvirker dette.

Dette er generelle metoder, så du treffer nok på dem igjen om du forhåpentligvis fortsetter å fly

Ellers er jeg enig med Tyor, 600mAh batteri duger, men finner du f.eks bare 1000mAh batteri i sjappa gjør det ikke noe.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• teigas
                      • Mar 2007
                      • 43

Utrolig nok klarte jeg å finne esken til flyet, men har bare funnet tegningene av vingene enda. Flyet er av merket Thunder Tiger og heter Eagel - 15h og er beregnet på 15 - 20 motor, har en 25 os i motor i det jeg :S gjør det noe om det er litt for mye kraft?

Noen som veit noe om dette flyet? og om tegninger kan fremskaffes?

Comment

• Celtic-Griffin
                        • Oct 2004
                        • 873

Utrolig nok klarte jeg å finne esken til flyet, men har bare funnet tegningene av vingene enda. Flyet er av merket Thunder Tiger og heter Eagel - 15h og er beregnet på 15 - 20 motor, har en 25 os i motor i det jeg :S gjør det noe om det er litt for mye kraft?

Noen som veit noe om dette flyet? og om tegninger kan fremskaffes?
                        I may be wrong but I think you have found the wing drawing for another model - if my memory is right (and it often is not) the Thunder Tiger Eagle was a low wing aileron trainer.

You may find the following link useful:

Last edited by Celtic-Griffin; 04-04-07, 17:58.
                        Ken Bates
                        Never Mind the Label

Comment

• teigas
                          • Mar 2007
                          • 43

Her the original box is : so you can see that you are wrong hehehe
                          Attached Files

Comment

• Celtic-Griffin
                            • Oct 2004
                            • 873

Her the original box is : so you can see that you are wrong hehehe
                            Can't always be right - but at least now you know what you are dealing with - enjoy it.
                            Ken Bates
                            Never Mind the Label

Comment

• teigas
                              • Mar 2007
                              • 43

Jupp, nice to know who has made it and what is what called. But , what are your thoughts about the model? Does it look okay, will it be easy to fly?

To add, i saw that the price tag still was on: 575 NOK with the engine included

Comment

Working...