Unconfigured Ad

Collapse

Snart klart for første tur, men trenger tips - Høyvinget trainer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Celtic-Griffin
    • Oct 2004
    • 873

Originally posted by teigas
    Jupp, nice to know who has made it and what is what called. But , what are your thoughts about the model? Does it look okay, will it be easy to fly?

To add, i saw that the price tag still was on: 575 NOK with the engine included
    Yes, if you follow the advice given here I think it will make a good trainer and I think you will learn a lot from the link I included.

Find yourself an NLF affiliated club (insurance) with an instructor, have patience and enjoy yourself - that's what it's all about.

After being in storage for so long it may not look so pretty as the covering film has slackened - this is easily corrected and I am sure JOO will hop in again and describe how to in Norwegian. After all where can one buy a model +engine for Kr.575 today?

By the way, the picture below is what I was thinking about...
    Attached Files
    Ken Bates
    Never Mind the Label

Comment

• teigas
      • Mar 2007
      • 43

Okey , looks nice, a slighter bigger engine , and size?

But how fast will the fuel trainer go, compared to the little elektro one i already got?

Will i have to react much faster?

Comment

• Celtic-Griffin
        • Oct 2004
        • 873

Unfortunately I have very little experience with the type of radio ontrolled toys that you refer to but I think that your trainer will fly reasonably slowly and much more sedately than the parkflyer. I don't think you will need to react much faster and you will probably find that you will be making much fewer small corrective control movements as you will be flying a relative large and stable model which is much less effected by small air current changes.
        Ken Bates
        Never Mind the Label

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

Enig med Griffin. vil tro den flyr sakte o g behagelig som slike trainere skal gjøre. og den er mye mere stabil for vind en den lille du har.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

Comment

• joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

Har en mistanke om at den vil fly en del fortere enn WingDragonen du har fløyet før... Har hatt .15-size trainere àla den du har der selv, og husker jeg fløy dem lavt og rått. Var jo erfaren og brukte den ikke som trainer, men inntrykket er at det kunne gå farlig kjapt når jeg råfløy sakene.
            Men ellers er det som de andre nevner: den er ikke så følsom for litt vind.

Som nybegynner må du huske på to forskjeller fra WingDragonen:
            - den flyr raskere og reagerer langt raskere på alle ror. Ikke sett opp for store utslag på rorene.
            - den må ha flyfart i forhold til WD`en. Flyr du for sakte steiler denne. Mange lærer seg "uvaner" med små lette isopormodeller, dem flyr sakte. Mens normale fly skal ha flyfart for ikke å steile.

Ellers er det vanlig at nybegynnere gjør en stor feil på takeoff, dem drar i høyderoret og holder høyderor. Dermed går modellen nesten rett opp til den steiler og katastrofen er et faktum. Man skal gi litt høyderor når den har nok fart på bakken, men når den begynner å fly må man redusere høyderor-inputen så den klatrer ut i passe vinkel og ikke for bratt. Flyfarten må holdes oppe...

Som Griffin sier: kan du få hjelp i en klubb er sjansene for suksess store.
            Prøver du deg alene så håper jeg du har lært tilstrekkelig på WD så du behersker å fly mot deg og fra deg sikkert, og å treffe stripa på landing
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• teigas
              • Mar 2007
              • 43

Hehe , tror også den vil gå litt fortere, men så har den også større motor en anbefalt, men kan nå regulere trothel, så er vel ikke nødvendig å fyke med "bånn spiker" oppi luften. Når det gjelder å fyke fra og mot meg, føler jeg at jeg har noe lunde taket på dette. Men sliter litt med å treffe stripa, eller der jeg har vert til nå, en grusvei. Så jeg lander bare på bakken. Vanskelig å treffe akuratt stripa med den lette modellen, da vinden fort tar tak i den.

Første gang jeg testet, landet jeg med vinden, ble en erfaring rikere av det, da jeg fikk den farten inn mellom to trær :P Men man lærer av sine feil, og da er det jo glimrende at isopor modellen tåler MYE

Comment

• hummel
                • May 2006
                • 51

Hei Teigas

Den modellen du har er klin lik en gammel modell jeg har som heter Bravo 20.
                Den har vingespenn på 140cm og er en veldig snill modell. Jeg har og litt større motor en anbefalt uten at det er problematisk. Lurer litt på om det er balanseror på flyet ditt? Det var det ikke på mitt så det bygde jeg på etterpå. Vet ikke hvordan det er å fly uten balanseror for det har jeg aldri prøvd.

Lykke til.

Trond.

Comment

• teigas
                  • Mar 2007
                  • 43

Det er ikke balanseror på denne modellen nei, er bare tre kanalar

Comment

• Celtic-Griffin
                    • Oct 2004
                    • 873

Originally posted by teigas
                    Det er ikke balanseror på denne modellen nei, er bare tre kanalar
                    The model is designed to fly without ailerons (balanseror), in other words it is rigged to have the inherrent stability to do so. If you now build in ailerons they will be ineffective and in fact can in the worst case give stability problems because of what we call secondary effect of controls.

My advice is to avoid the temptation to build in ailerons and simply rig your Tx so that the rudder control is by the same stick as you would normally use for aileron control.

In earlier days most sports and training models were flown in the three canal mode without problems and novice pilots often progressed to an aileron trainer as their second model. It is because of this rigging that I said earlier that I don't think your model will fly much faster than your parkflyer.
                    Last edited by Celtic-Griffin; 06-04-07, 09:37.
                    Ken Bates
                    Never Mind the Label

Comment

Working...