Unconfigured Ad

Collapse

Nybegynner - Wilga 2000

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dimex
    • Apr 2007
    • 66

Nybegynner - Wilga 2000

Hei, jeg bestemte meg igår for å begynne med denne hobbyen, har i mange år hatt lyst på RC Fly! Jeg har bestemt meg for å begynne med ett elfly som ikke kostet så mye å derfor bestilte jeg Wilga 2000 https://www.sapac.com.cn/prodshowe.a...24947&action=2 til tross for at jeg har lest at noen her på forumet har klaget på "festing" av diverse deler. Noen som har erfaringer og vet om noe jeg må passe på før jeg starter opp? Har aldri forsøkt å fly, og har heller ingen til å hjelpe meg.

Holder også på med airsoft, og har derfor en del batterier blant annet ett av denne typen http://www.uncompany.com/pageproduct...sp?prodid=4193 er dette mulig å benytte i elfly? Har overgang til mindre kontakter hvis det er kun det som skal til.
  • rofla
    • Nov 2006
    • 170

Alle plastdeler som vingeinnfesting,batteriboks mm. må limes på nytt (UHU-POR). Sjekk også skruene til motorfestet, en av de var løs på mitt fly. (har børsteløs versjon). Sjekk også en annen tråd her på forumet om modifisering av balanseroroppsett. Radioen er ikke god, pass på at ingen andre flyr på kanaler i nerheten, jeg har hatt noen svært spennende opplevelser før jeg byttet radio. Ellers flyr Wilgaen svært fint, den er lettflydd som få og tåler i hvert fall det jeg har utsatt min for. Lykke til!

Comment

• dimex
      • Apr 2007
      • 66

Hva må jeg bytte for å få annen radio? Kun selve senderen eller mottaker også?

Comment

• Stin
        • Jan 2007
        • 629

du bør bytte begge. viss du ikke har flyd før eller prøvd fly før bør du kjøpe en simulator først trene litt med den før du prøver og fly for første gang. trenger bare en billig en fms eller noe sånt. http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...&kategoriID=36
        Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
        På vei inn i Hangaren.
        Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

Comment

• rofla
          • Nov 2006
          • 170

Den medfølgende radioen kan brukes til sim med en enkel mono eller stereo mini-jack kabel(begge vil fungere-har prøvd) og smartpropo plus. Dette finnes linker til på hjemmesidene til FMS. Både sender og mottaker bør byttes, og for nybegynner anbefales en radio med dualrate eller exponential. Rorutslagene er originalt rikelige på Wilgaen. PS har også byttet alle servoene etter at den ene tok kvelden. Det var en forferdelig lyd av de originale.

Comment

• dimex
            • Apr 2007
            • 66

Originally posted by rofla
            Den medfølgende radioen kan brukes til sim med en enkel mono eller stereo mini-jack kabel(begge vil fungere-har prøvd) og smartpropo plus. Dette finnes linker til på hjemmesidene til FMS. Både sender og mottaker bør byttes, og for nybegynner anbefales en radio med dualrate eller exponential. Rorutslagene er originalt rikelige på Wilgaen. PS har også byttet alle servoene etter at den ene tok kvelden. Det var en forferdelig lyd av de originale.
            Hva er smartpropo plus?

Hvilken sender/mottaker er å anbefale, vil ha noe jeg da kan bruke til eventuellt bensinfly i fremtiden.

Hva i alledager er dualrate og exponential?

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

Smartpropo plus er ett program som du kan bruke for at senderen din skal kommunisere med simulatoren.

Anbefaler å kjøpe noe med minst 6 kanaler med en gang. Med bare 4 kanaler så blir d fort ståene der hvis du skal ha litt større fly

Dual rate er at du kan ha to forskjellige stikke utslag som du velger mellom med en bryter på senderen.

Exponentiel er at du kan justere ned følsomheten i senter på stikka. Det er an veldig fin funksjon da flyet ikke fil virke så følsomt under fin flyging, men samtidig så har du fullt utslag når du tar stikka helt til en side.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

Comment

• dimex
                • Apr 2007
                • 66

Originally posted by tyor
                Smartpropo plus er ett program som du kan bruke for at senderen din skal kommunisere med simulatoren.

Anbefaler å kjøpe noe med minst 6 kanaler med en gang. Med bare 4 kanaler så blir d fort ståene der hvis du skal ha litt større fly

Dual rate er at du kan ha to forskjellige stikke utslag som du velger mellom med en bryter på senderen.

Exponentiel er at du kan justere ned følsomheten i senter på stikka. Det er an veldig fin funksjon da flyet ikke fil virke så følsomt under fin flyging, men samtidig så har du fullt utslag når du tar stikka helt til en side.
                Okei! ;D Er det noen spesielle merker som er bra / dårlige når det gjelder produsenter av stikker?

Comment

• tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

Den samme regeln gjelder vel stort sett der som for alt annet. Men får hva man betaler for Men Hitec optic6 er vel en populær nybegynner radio. Styr unna laser serien og kjøp en komputer radio med en gang. Snakker her av erfaring Ellers så er vel graupner mx12 ett alternativ i omtrent samme prisklasse. Egentlig så vil jeg anbefale spektrum radioene til en som skal begynne fra starten og ikke har noe utstyr. Da dx7. For den går på ett annet frekvensområde og er vel så og si helt fri for forstyrrelser. Også slipper man å tenke på at man ikke har samme kanal som andre aom flyr samtidig, da den finner ledig kanal selv. Men den er vel utsolgt på alle plasser her i landet for tiden tror jeg.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

Comment

• dimex
                    • Apr 2007
                    • 66

da var flyet ankommet å montert. Batterilet ladet og alt sjekket, men det er ett problem, motoren starter ikke. Jeg har hatt oppe å sjekket at ledninger er tilkoblet. og det er de. men motoren får ikke spenning når jeg gir throttle... hva kan dette skyldes? Noen som har hatt samme problem med sitt fly av samme merke?

Comment

• Mathias-hydro
                      • Mar 2007
                      • 180

Hei . Har hatt en hydrofoam som jeg ikke fikk start på motoren. Det var bare og ta litt opp og ned på de to sølvspakene øverst på sidene på radioen. http://img234.imageshack.us/img234/5462/153qf.jpg ...Er sikkert ikke det som er problemet ditt men det var i vertfall min bagatell. Mvh Mathias
                      Lama V3
                      Hydrofoam
                      Hjemmelagd deltavinge

The fuel mix you have to use is always the most expensive

Comment

• lipo
                        • Aug 2006
                        • 491

Originally posted by dimex
                        da var flyet ankommet å montert. Batterilet ladet og alt sjekket, men det er ett problem, motoren starter ikke. Jeg har hatt oppe å sjekket at ledninger er tilkoblet. og det er de. men motoren får ikke spenning når jeg gir throttle... hva kan dette skyldes? Noen som har hatt samme problem med sitt fly av samme merke?
                        Noen speedcontrollere krever en eller annen sermoni før motoren får strøm. F.eks. kan det tenkes man må gjøre noe slik:
                        - Sett throttle til minimum. La den stå der et sekund eller to
                        - Skyv thottle til max. La den stå der litt.
                        - Trekk throttle tilbake til minimum igjen og du skal være klar til å gi gass.
                        Hvis din speedcontroller trenger noe lignende så står det nok i bruksanvisningen.

Comment

• lipo
                          • Aug 2006
                          • 491

Originally posted by dimex
                          har derfor en del batterier blant annet ett av denne typen http://www.uncompany.com/pageproduct...sp?prodid=4193 er dette mulig å benytte i elfly?
                          Det står at disse batteriene veier 0g. Det tror jeg ikke noe på. Jeg tipper de er alt for tunge for det flyet.

Comment

• dimex
                            • Apr 2007
                            • 66

Originally posted by Mathias-hydro
                            Hei . Har hatt en hydrofoam som jeg ikke fikk start på motoren. Det var bare og ta litt opp og ned på de to sølvspakene øverst på sidene på radioen. http://img234.imageshack.us/img234/5462/153qf.jpg ...Er sikkert ikke det som er problemet ditt men det var i vertfall min bagatell. Mvh Mathias
                            Disse måtte stå i null i ett par sekunder, så gav flyet ett pip og motorn kunne startes

Comment

• dimex
                              • Apr 2007
                              • 66

Originally posted by lipo
                              Det står at disse batteriene veier 0g. Det tror jeg ikke noe på. Jeg tipper de er alt for tunge for det flyet.
                              Jepp, så det dær når jeg fikk flyet og batteripakkene kunne sammenliknes.

Comment

Working...