Unconfigured Ad

Collapse

børster vs børsteløst?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pjukern
    • Apr 2007
    • 119

børster vs børsteløst?

Hei folkens.

Jeg har nå planer om å kjøpe mitt første "ordentlige" rc fly. Har tidligere flydd 2 kanals "leke" fly.
    Etter litt lesing på internett så har jeg da sett meg ut et fly jeg liker, Wilga 2000, men det jeg har funnet selges med børstemotor. Hva vil det si? Burde jeg heller finne et uten børster?
    Mvh
    Espen
    -----
    E-starter:
    Byggetråd
  • Torstein
    • Nov 2005
    • 344

Børster betyr i praksis: Lav pris (positivt), liten virkningsgrad, høy vekt i forhold til ytelse, begrenset levetid (negativt).

En av mine eStartere lever et godt liv sammen med en børstemotor. Min sønn har et par modeller også med børstemotor. Svaret til deg blir at du godt kan kjøpe børstemotor og spare mye penger. Levetiden er stort sett vesentlig lengre enn modellen ...
    Last edited by Torstein; 30-04-07, 06:19.

Comment

• Pjukern
      • Apr 2007
      • 119

Originally posted by Torstein
      Børster betyr i praksis: Lav pris (positivt), liten virkningsgrad, høy vekt i forhold til ytelse, begrenset levetid (negativt).

En av mine eStartere lever et godt liv sammen med en børstemotor.
      Hmm så det er egentlig ikke noe i veien for å bestille dette flyet, selv om det har børstemotor?

Får det for $100 (590kr) RTF. Så kommer frakt i tilegg, så det havner vel på en tusenlapp.
      Mvh
      Espen
      -----
      E-starter:
      Byggetråd

Comment

• Torstein
        • Nov 2005
        • 344

Flyet kjenner jeg dessverre ikke, men jeg tror andre her kan svare opp det.

Edit: Se her: http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=15557

Lykke til!
        Last edited by Torstein; 30-04-07, 06:27.

Comment

• Biggles
          • Mar 2006
          • 238

Usd?

Om du bestiller maskineri fra usa, RTF, så sjekk radioen - tipper at den da er beregnet for 72-båndet. Her i Norge så bruker vi 35-båndet.

Ellers så er det helt legitimt å bruke børstemotor - bruker du i tillegg vanlige nimh batterier så er det ikke mange feller å gå i.

Comment

• dimex
            • Apr 2007
            • 66

Kan si med en gang at mitt fly fungerte supert! Hadde litt problemer med å få igang motoren, men fant ut hvordan jeg skulle gjøre det og da var det ingen problem. Monteringen tok veldig lite tid, flyet var meget lettflydd. Jeg fløy og landa og det skal sies jeg aldri har rørt ett rc fly før. Flyet er lagd av "isopor" så er kanskje ikke verdens mest solide, men er lett å reparere om noe skulle gå galt, og så er det jo igjen veldig lett. Hovedvingen mista jeg in flight igår, men dette var helt og holdent slurv fra min side. Her er en til post du bør titte på før du kjøper og evt monterer. http://www.modellflynytt.no/showthre...ighlight=wilga

Comment

• affa
              Administrator
              • Jul 2002
              • 5878

Har ett slikt til test nå fra Norwegian Modellers.
              Det er standard med børstemotor og nimh batterier. Det fungerer helt greit, men NM har fullt delelager og også opsjon hvor du kan kjøpe børsteløsmotor og kontroller som passer Wilgaen til en rimelig penge. Det slippes test der jeg prøver først med børste deretter oppgradert til børsteløs ganske snart.

Og ikke fly amerikanskt med 72MHz, det er ikke greit.

Comment

• spitmk16
                • Oct 2005
                • 1367

Originally posted by Pjukern
                Hei folkens.

Jeg har nå planer om å kjøpe mitt første "ordentlige" rc fly. Har tidligere flydd 2 kanals "leke" fly.
                Etter litt lesing på internett så har jeg da sett meg ut et fly jeg liker, Wilga 2000, men det jeg har funnet selges med børstemotor. Hva vil det si? Burde jeg heller finne et uten børster?
                Før man finner en modell, er det faktisk lurt å vurdere om man virkelig vil drive med rc eller man vil teste hobbyen. Vilga er fint dersom du skal teste hobbyen, men dersom du ønsker å "satse" på flyving, så velg noe som du ta med deg delene til neste fly når flyet er ødelagt. Slike pakker har som regel de billigste servoene, radioer, mottaker osv osv og man vil ikke putte disse delene i "ordenlige" fly (snakker her om fly nr 2 evnt).

Dersom du har flydd endel med 2 kanals fly, så tror jeg at vilgaen er litt "underdog" for deg. Med litt trening på sim kan du lett gå over til akro fly, eller litt mere krevende fly enn vilga, som gir deg litt mere.
                Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• Pjukern
                  • Apr 2007
                  • 119

Originally posted by spitmk16
                  Før man finner en modell, er det faktisk lurt å vurdere om man virkelig vil drive med rc eller man vil teste hobbyen. Vilga er fint dersom du skal teste hobbyen, men dersom du ønsker å "satse" på flyving, så velg noe som du ta med deg delene til neste fly når flyet er ødelagt. Slike pakker har som regel de billigste servoene, radioer, mottaker osv osv og man vil ikke putte disse delene i "ordenlige" fly (snakker her om fly nr 2 evnt).

Dersom du har flydd endel med 2 kanals fly, så tror jeg at vilgaen er litt "underdog" for deg. Med litt trening på sim kan du lett gå over til akro fly, eller litt mere krevende fly enn vilga, som gir deg litt mere.
                  Dette er nok helst for å teste hobbyen.. Vet ikke hva du mener med "underdog" de to kanals flya er kun leketøy og jeg anser ikke de som noe "fly" tenker da på Xtwin Furry osv..
                  Mvh
                  Espen
                  -----
                  E-starter:
                  Byggetråd

Comment

• Stigd2
                    • May 2007
                    • 47

Originally posted by Pjukern
                    Hei folkens.

jeg ville kjøpt den pakken der om du liker den. med børstemotor.
                    Du kan jo evt. senere kjøpe deg en børsteløs samt regulator å sette
                    i denne modellen, om du ønsker mer effekt å det..
                    -StigD2
                    *Calmato 40 -dx7
                    *GWS E-Starter -dx6

Comment

• Pjukern
                      • Apr 2007
                      • 119

Originally posted by Stigd2
                      jeg ville kjøpt den pakken der om du liker den. med børstemotor.
                      Du kan jo evt. senere kjøpe deg en børsteløs samt regulator å sette
                      i denne modellen, om du ønsker mer effekt å det..
                      Fant ut at de bare hadde 72mhs frekvenser. Da må jeg såfall kjøpe det i Norge, og da ender jeg opp med ca 1700,- +frakt. Og da har jeg ikke råd til en ordentlig radio.

Tror jeg faktisk går for e-starter pakken til elefun...
                      LINK

Har noen spørsmål ifb med hva jeg får med i pakken, om det duger osv, men lager en egen tråd om det.
                      Mvh
                      Espen
                      -----
                      E-starter:
                      Byggetråd

Comment

Working...