Unconfigured Ad

Collapse

E-STARTER - Mine erfaringer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stigd2
    • May 2007
    • 47

E-STARTER - Mine erfaringer

Skulle gå til innkjøp av en liten elektromodell, og sendte en rask mail til elefun for å forhøre meg om hva dem anbefalte. Og dem anbefalte E-Starter som førstevalg.

Hadde ikke tenkt så mye over prisen, så forventningene hva litt høye.

så når jeg først åpnet modellen ble jeg litt forskjellig overrasket over mye micro plastdeler å slikt , men satte igang byggingen.

https://

Alt av ror skjeres ut av helstøpte deler, og festes igjen med små papir/plast biter på 1x2cm som stikkes inn i vinge å ror og limes. fungerer ok..

så kom jeg til balanserorservo, denne skal ifølge monteringsanvisningen limes fast i vingene, noe jeg ikke ble spessielt fan av. Så her skjerte jeg ut i vingene til trebiter i furu som jeg limte fast. til å montere servoen med skruer i disse (se bilde.)

invendige servoene gikk perfekt i infestningen så dem satt godt fast, men satte i noen skruer. Hadde jeg tatt meg tid ville jeg hadd trebiter her også.

-

Før flygning er d viktig å passe på at CG bli ganske så perfekt i henhold til brukerveiledningen. Flyet er så lett at det blir håplaust å fly om denne bli bare litt feil.

Ellers flyr det ganske så snillt. motor som følger med er giret ned, å med stor propell som gir det kraft. flyr ganske så sakte også. Landingsunderstellet er noe pinglete greier, men fungerer. Floats til dette koster også kun 200,-

film av flygning her: http://www.youtube.com/watch?v=03PU-GZhCbk

Jeg har ikke lagt noe tanke i skjønnhet på flyet mitt, så herunder all tape, og uten dekaler...

men kan bli en kul modell om man gir d litt arbeid her også. se bilde jeg fant på nettet

konklusjonen min er at den er et fint førstefly, billig og flyr lett.
    -StigD2
    *Calmato 40 -dx7
    *GWS E-Starter -dx6
  • spitmk16
    • Oct 2005
    • 1367

"så kom jeg til balanserorservo, denne skal ifølge monteringsanvisningen limes fast i vingene, noe jeg ikke ble spessielt fan av. Så her skjerte jeg ut i vingene til trebiter i furu som jeg limte fast. til å montere servoen med skruer i disse (se bilde.)"

Veldig smart tips da isopor varianten jeg bruke (skvise isoporbiter langs siden) ikke fungerte etter en viss tid (isoporen ble klemt sammen)
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• esmel
      • Dec 2004
      • 2830

Tykk, skummaktig dobbeltsidig tape fungerer også fint til innfesting av balanserorsservoene. La på noen lag på servoen og pressa den forsiktig nedi servobrønnen og klemte isoporen inntil. Behøver ikke være noe stor sak å få løs servoen igjen dersom det er behov for det.

Flyr forøvrig min på børsteløs motor og FlightPower 3s 2150mah. Fikk plass til batteriet inne i selve flyet (ikke batterirommet) uten noen modifikasjoner.
      Veier litt mer enn nøvdendig. Samtidig har jeg over 30 minutter med flytid, selv uten å ta ut de siste 20% av pakka.... Flyet hovrer men skulle nok hatt litt større rorflater hehe

Limte understellsfestet med rikelig med epoxy. Har blitt noen harde landinger innimellom pga. turbulens der jeg flyr, men det holder foreløpig. Det tåler mer enn enkelte carbonunderstell jeg har vært borti...

Det jeg kunne tenkt meg i ettertid var å bruke tynne karbonrør i stedet for trepinnene (blomsterpinner??) til avstinging av vingen + vingestagene. Det hadde blitt mye stivere med karbon. De som følger med minner meg mest om en blanding mellom blomsterpinner og styrepinne på billig fyrverkeri

Syntes det forøvrig er fint å sitte ute i sola for tiden, koble ut alt anna mas og bare fly en stund. Til det er dette flyet kjempefint.
      Last edited by esmel; 01-05-07, 18:43.
      Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Torstein
        • Nov 2005
        • 344

Det fine med balanserorsbrønnen til eStarteren er at det faktisk er plass til -TO- servoer. DA blir alt så meget enklere å trimme!

Comment

• Gisle
          • Dec 2005
          • 575

Hei Esmel

Hva er dimensjonene på dette batteriet du bruker? Syntes det var interessant å lese at du har det inne i flyet under vingen
          Gisle Ranum
          Trondheim
          "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

Comment

• corydoras
            • Jul 2005
            • 257

E-starteren er en kjempemodell.
            Var min første og flyr den faktisk enda.

Flyr bra på rygg, på tross av vingeformen.

En litt rusten knife-edge går også.

Har hatt min med 3-4 forskjellige børsteløse, og vil vel si at med den orginale girede 350 motoren blir man fort lei, ettersom man krever mere etterhvert.

Men for all del, kjempe fin å starte med når den som du sier flyr ganske sakte da.

Flyr faktisk e-starteren mon nå med en Os 15 FP i nesa, jommen er det kraft nok.

Artig

Mvh
            Cory

Comment

• esmel
              • Dec 2004
              • 2830

Originally posted by Gisle
              Hei Esmel

Hva er dimensjonene på dette batteriet du bruker? Syntes det var interessant å lese at du har det inne i flyet under vingen
              Det er vel ganske identisk med dette batteriet i størrelse: http://www.technoflight.no/shop/prod...roducts_id=853

Det eneste jeg gjorde var å spikke av en del av toppen på servobrønnen slik at vingen lå nedtil flykroppen slik den skal, i stedet for å ligge an mot batteriet. Monterte servoen så langt bak i servobrønnen som mulig samt at servoen selvfølgelig sitter slik at drevet er lengst unna batteriet, slik at servohornet ikke butter mot batteriet når jeg gir ror.

Skal knipse et bilde av installasjonen ila. kvelden og legge ut.

Flyr med 10x3.8 SF nå. Skal prøve en 9x6. Liker best å bare svirre rundt i passe bedagelig tempo med throttelstikka i midtstilling da jeg ikke ser vitsen i å fly en slik modell rundt i voldsomt tempo. Take-off skjer på en ca en meter om en vil...så det er nok thrust

Siden den 2150mah pakka passer inn så bør det jo ligge til rette for at alle som flyr trexer og andre 3s saker på ca. 2000mah kan stikke å sikre seg kosefly/sjøfly før sommeren. Servoer til hundre kroner stykket, en gammal og slitt minimottaker og en liten regulator er det verdt å koste på seg før sommeren Fløy 23minutter med 10x3.8. Laderen putta på ca. 1200mah...

Motoren er forøvrig av denne typen, kjøpt hos IMPX i fjor:
              SJ 2827MS Børsteløs motor
              RPM/V: 1.210
              Max.Current: 15A/60s
              Operating Current: 7-12A
              Lithium-Polymer: 2-3cells
              NiCd/NiMH: 4-10cells
              Shaft dia.: 3,17mm
              Weight: 57g
              Dimensions (mm): 28,8x29
              Prop.: 7x4 to 9x6

Obs! dette er en serie motorer som er "like" bortsett fra de to siste bokstavene, den med høyest KV (MS) gir nok en del mer "krutt" enn de andre. Sier dette med bakgrunn i å ha sett en av de andre i aksjon... En hvilken som helst annen motor i samme vekt /effektområdet vil nok også gjøre nytta. Den bør i hvert fall ikke være noe tyngre.

Brukte noe carbonrør jeg hadde liggende til å lage stand-off's som jeg skrudde fast til monteringsbraketten på motoren, sammen med litt epoxy (skulle hatt rør med riktig diameter så jeg kunne skru de ut igjen og legge mellom skiver for å justere høyre og ned trekk).

Klemte de så inn i firewallen og limte med epoxy. Høyre- og ned-trekk ble ganske riktig. Måtte mikse bort en liten tendens til å trekke oppover under fullt pådrag da jeg som sagt tok den enkle løsningen med å ta det på øyemål uten angrerett..hehe

Når skal forresten produsentene forstå at de aller fleste flyr med outrunnere og ikke slike saker som krever stick-mount sett...????%&/() Begynner å bli litt lei av å lage motorfester. Ja jeg vet det er å få kjøpt men det gidder jeg ikke bruke penger på, dessuten burde det fulgt med noe så enkelt som ei plate og evnt. noen treklosser eller lignende som kunne brukes til å lage motorfeste til outrunnere..

Flyet fungerer fint til sitt bruk, men som sagt, noe akrofly er det ikke.
              Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Stigd2
                • May 2007
                • 47

Floats

Jeg har floats til modellen. Ikke montert dem enda, så får se når jeg tar med tid til det.

Noen som har prøvd disse?

så noen filmer på youtube, der dem hva plaget med at flyet gikk rundt i vannet...
                -StigD2
                *Calmato 40 -dx7
                *GWS E-Starter -dx6

Comment

• Torstein
                  • Nov 2005
                  • 344

Originally posted by Stigd2
                  Jeg har floats til modellen. Ikke montert dem enda, så får se når jeg tar med tid til det.

Noen som har prøvd disse?

så noen filmer på youtube, der dem hva plaget med at flyet gikk rundt i vannet...
                  Du bør øke avstanden mellom flottørene med 40mm.
                  Monter dem litt inntilbeins så blir de mer retningsstabile
                  Bygningsskum gjør at du ikke får vann i dem.

Comment

• Stigd2
                    • May 2007
                    • 47

inntilbeins ?
                    -StigD2
                    *Calmato 40 -dx7
                    *GWS E-Starter -dx6

Comment

• Torstein
                      • Nov 2005
                      • 344

Originally posted by Stigd2
                      inntilbeins ?
                      / \ (men helst ikke fullt så mye ...)

Comment

• Stigd2
                        • May 2007
                        • 47

Originally posted by Torstein
                        / \ (men helst ikke fullt så mye ...)
                        ja okei slik ja

men benyttet du di orginale stengerne da? bare bøyde dem ut?
                        for å øke avstanden lissom?

kan vel ikke være negativt å få flotørene nærmere til flyet ?
                        -StigD2
                        *Calmato 40 -dx7
                        *GWS E-Starter -dx6

Comment

• Torstein
                          • Nov 2005
                          • 344

For å få til dette må du bøye nye tråder, men gjerne med de gamle som mal.

Flottørene nærmere flyet betyr bedre flyegenskaper og lettere roll men krever mindre propell.

Comment

• Stigd2
                            • May 2007
                            • 47

tenker du mindre propell for klaring til vannet i dette tilfellet ?
                            -StigD2
                            *Calmato 40 -dx7
                            *GWS E-Starter -dx6

Comment

• esmel
                              • Dec 2004
                              • 2830

Her er et par bilder av batteri installasjonen og det jeg har måttet gjort av tilpassinger (spikket av en del isopor på innfestinga til balanserorsservoen).
                              Batteriet er som tidligere nevnt et FP 3s2150mah batteri.

Har ca. 4-5 timer med effektiv flytid på den så langt. Syntes den fungerer fint selv med litt ekstra vekt. Det eneste jeg har opplevd som er litt negativt er at ståltråden til halehjulet rev seg løs fra isoporen slik at den nedre fliken av sideroret holdt på å løsne/brekke. Ikke noe stort problem, bare limte det med noen store dråper CA og kicker, kunne like gjerne brukt litt epoxy.
                              Attached Files
                              Last edited by esmel; 08-05-07, 17:45.
                              Espen Melby

Comment

Working...