Unconfigured Ad

Collapse

Enda en E-starter tråd (vurdering av pakketilbudet på elefun)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pjukern
    • Apr 2007
    • 119

Enda en E-starter tråd (vurdering av pakketilbudet på elefun)

Etter å ha kikket rundt på nettet noen dager, så har jeg nå valgt å gå for en e-starter som første fly.
    Elefun har en pakke til 2500,- ca, LINK

Er denne grei, eller er det noe jeg burde velge bort og erstatte med noe annet?

Har lest at noen vil går for batterier med mer volt (og mah)? Vil motoren og resten av utstyret tåle det?

Hva med radioen, jeg kan velge mellom Hitec Laser 4, eller Futaba 4ex. Hvem burde jeg ta? Eller skal jeg gå for en større en med en gang?

Har også lest at noen syns den er litt motorsvak, dette blir første flyet, så jeg regner med at det holder for meg. Større motor kan man vel evt investere i seinere når man veit om dette er noe man vil fortsette med?

Takker for tips
    Mvh
    Espen
    -----
    E-starter:
    Byggetråd
  • Torstein
    • Nov 2005
    • 344

Vi andre som sliter med investering i en radioteknologi fra juratiden vil nok umiddelbart foreslå denne (sikle): http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...tegoriID=10000 som erstatning.

Det burde øke pakkeprisen med kun ca 400 kr. Dette er fremtidens teknologi. Jeg mener det er dumt å investere i 35MHz-teknologi nå!

Flyet forøvrig er utmerket, men motoren krever nok forsiktig rorbruk. Selv om dette gjør terskelen noe høyere så er det en sikker måte å lære å f-l-y, altså ikke leke "følg-propellen-leken". Du kan når som helst bytte denne til en vassere motor, men du sparer neppe noe av betydning på å ikke ta den med i pakken.

Den inkluderte motoren overlever IKKE 3C-LiPo, men du kan eventuelt erstatte den med en 400motor med D-gir og en 10x60 propell, men da må du legge bly i rompa (på flyet). Det oppsettet har jeg meget god erfaring med.

Lykke til med et flott fly!
    Last edited by Torstein; 02-05-07, 07:02.

Comment

• Pjukern
      • Apr 2007
      • 119

Originally posted by Torstein
      Vi andre som sliter med investering i en radioteknologi fra juratiden vil nok umiddelbart foreslå denne (sikle): http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...tegoriID=10000 som erstatning.

Det burde øke pakkeprisen med kun ca 400 kr. Dette er fremtidens teknologi. Jeg mener det er dumt å investere i 35MHz-teknologi nå!

Flyet forøvrig er utmerket, men motoren krever nok forsiktig rorbruk. Selv om dette gjør terskelen noe høyere så er det en sikker måte å lære å f-l-y, altså ikke leke "følg-propellen-leken". Du kan når som helst bytte denne til en vassere motor, men du sparer neppe noe av betydning på å ikke ta den med i pakken.

Lykke til med et flott fly!
      Å bruke 2.4ghz sender, får jeg da med tilsvarende mottaker og krystaller? Jeg kommer til å fly litt utafor husveggen da jeg har et par store jorder der.. Jeg har også et relativt stort trådløst datanettverk mellom noen naboer, dette går på 2,4ghz frekvensen, vil dette kunne forstyrre flyvningen?

Hvis det ikke er stort å spare på å ikke bruke en større motor, kunne du anbefalt meg en? Jeg er som sagt helt ny innenfor dette.. Hvis jeg har forstått det rett så må jeg også ha en speed regulator som passer til motoren? Eller gjelder dette kun børsteløse?
      Mvh
      Espen
      -----
      E-starter:
      Byggetråd

Comment

• Torstein
        • Nov 2005
        • 344

Originally posted by Pjukern
        Hvis det ikke er stort å spare på å ikke bruke en større motor, kunne du anbefalt meg en? Jeg er som sagt helt ny innenfor dette.. Hvis jeg har forstått det rett så må jeg også ha en speed regulator som passer til motoren? Eller gjelder dette kun børsteløse?
        Vi krysspostet. Jeg har lagt til noe mer info om motor i forrige post. Det jeg prøvde å si er at den medfølgende 350-motoren har så lav pris at pakken knapt blir billigere uten den.

Børsteløst alternativ med mer futt:

Angående 2,4GHz kan du ta en titt på denne vesle tråden:

Last edited by Torstein; 02-05-07, 07:10.

Comment

• Pjukern
          • Apr 2007
          • 119

Vi krysspostet. Jeg har lagt til noe mer info om motor i forrige post. Det jeg prøvde å si er at den medfølgende 350-motoren har så lav pris at pakken knapt blir billigere uten den.

Angående 2,4GHz kan du ta en titt på denne vesle tråden:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=640656
          Tenker jeg sender elefun en mail, og hører hva de sier til radioforslaget ditt, får jeg det for kun 400,- mer så går jeg nok for den

Når det gjelder 400motor og gir, trenger jeg da å bytte regulator/batterier? eller er det ikke regulator på børstemotorer?
          Mvh
          Espen
          -----
          E-starter:
          Byggetråd

Comment

• Torstein
            • Nov 2005
            • 344

Når det gjelder 400motor og gir, trenger jeg da å bytte regulator/batterier? eller er det ikke regulator på børstemotorer?
            Legg på en 50-lapp og kjøp denne http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...kategoriID=194

så slipper du bekymring for for høyt strømtrekk.

Men bare nevn tankene dine hos elefun så får du sikkert hjelp!

Comment

• Torstein
              • Nov 2005
              • 344

Tenker jeg sender elefun en mail, og hører hva de sier til radioforslaget ditt, får jeg det for kun 400,- mer så går jeg nok for den
              ... bare forte meg å legge på standard disclaimer på radioforslaget. Jeg har IKKE brukt denne teknologien selv, men skulle jeg kjøpt utstyr i dag ville jeg vurdert det MEGET NØYE. Fordelene er betydelige. Ulemper har jeg så langt ikke hørt mye om.

Comment

• Pjukern
                • Apr 2007
                • 119

Legg på en 50-lapp og kjøp denne http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...kategoriID=194

så slipper du bekymring for for høyt strømtrekk.

Men bare nevn tankene dine hos elefun så får du sikkert hjelp!
                Takk for mange kjappe svar!

Men når vi snakker om 400 motor, er det [urlhttp://www.elefun.no/webshop/aspx/produkter.aspx?vareID=237&itemref=92&prod=EM400&ka tegoriID=30] Denne[/url] du mener? Den kommer ikke med gir ser det ut som? Og holder det med det batteriet som følger med? (2cell 7,4V 1200mah liPo) Kunne godt tenkt meg noe som ga lenger flytid :P
                Mvh
                Espen
                -----
                E-starter:
                Byggetråd

Comment

• Torstein
                  • Nov 2005
                  • 344

Takk for mange kjappe svar!

Men når vi snakker om 400 motor, er det [urlhttp://www.elefun.no/webshop/aspx/produkter.aspx?vareID=237&itemref=92&prod=EM400&ka tegoriID=30] Denne[/url] du mener? Den kommer ikke med gir ser det ut som? Og holder det med det batteriet som følger med? (2cell 7,4V 1200mah liPo) Kunne godt tenkt meg noe som ga lenger flytid :P
                  Denne, men med D-gir: http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...&kategoriID=30

Batteriet bør du da bytte til et tilsvarende, men med 3 celler.

Comment

• Supra25
                    • Sep 2003
                    • 1825

Å bruke 2,4Ghz har forløpig gitt få (ingen?) betenkeligheter for vårt bruk. Jeg kjenner flere som allerede har brukt dette en stund selv uten problemer på alt fra heli til 2,6m fly. Futaba har i tillegg en frekvenshoppinsteknologi som gjør dette ekstremt sikkert.
                    Skal man kjøpe radio i denne kategorien i dag ville jeg helt klart gått for en slik Futaba. Det er nok tvilsom at det nå fremover kommer til å bli sluppet nye modeller med vanlig 35Mhz teknologi.
                    Odd Sundet
                    http://www.imacnorge.no

Comment

• Pjukern
                      • Apr 2007
                      • 119

har mailet litt med elefun, og kommet fram til en pakke som virker grei.

Utenom std pakken så har jeg fått med nevnte radio, og et 1800mah batteri. tilegget ble da 500,-

Vet noen om denne radioen funger mot pc simulator? f.eks FMS etc...
                      Mvh
                      Espen
                      -----
                      E-starter:
                      Byggetråd

Comment

• Stigd2
                        • May 2007
                        • 47

2,4ghz

jeg kjører min DX6 2,4GHZ på min e-starter
                        i denne pakken følger det spektrum sine s-75 microservoer som funket gudd i e-starteren
                        å dette med rekkevidde, ikke noe å tenke på.
                        har testet min sender og har aldrig kommet til noe glitch her overhodet.
                        -StigD2
                        *Calmato 40 -dx7
                        *GWS E-Starter -dx6

Comment

• Stigd2
                          • May 2007
                          • 47

har mailet litt med elefun, og kommet fram til en pakke som virker grei.

Utenom std pakken så har jeg fått med nevnte radio, og et 1800mah batteri. tilegget ble da 500,-

Vet noen om denne radioen funger mot pc simulator? f.eks FMS etc...
                          er det denne hitec du tenker? den har trainer utgang ja.
                          men du må vel kjøpe kabelen utenom ja..
                          Men du kan jo også kjøpe en trainer USB stikke.. koster "ingenting"
                          har du muligheten så prøv å se om du får tak i Aerofly eller realflight..
                          fms er vel ikke noe særlig til simulator.
                          -StigD2
                          *Calmato 40 -dx7
                          *GWS E-Starter -dx6

Comment

• Pjukern
                            • Apr 2007
                            • 119

Originally posted by Stigd2
                            er det denne hitec du tenker? den har trainer utgang ja.
                            men du må vel kjøpe kabelen utenom ja..
                            Men du kan jo også kjøpe en trainer USB stikke.. koster "ingenting"
                            har du muligheten så prøv å se om du får tak i Aerofly eller realflight..
                            fms er vel ikke noe særlig til simulator.
                            Er snakk om Futaba 6EXG den med 2,4ghz. Har den mulighet for tilkobling mot pc? Vet at jeg kan kjøpe billige sim stikker, men hvis jeg alikvel kan bruke den ordentlige så er jo det like bra,
                            Mvh
                            Espen
                            -----
                            E-starter:
                            Byggetråd

Comment

• Stigd2
                              • May 2007
                              • 47

regner med at det er samme uttag som brukes til trainer live

men denne intefacekabelen du trenger i tillegg koster jo 595,-
                              -StigD2
                              *Calmato 40 -dx7
                              *GWS E-Starter -dx6

Comment

Working...