Unconfigured Ad

Collapse

Mitt første fly - trenger råd

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stonescar
    • May 2007
    • 28

Mitt første fly - trenger råd

For en uke siden gjenopplevde jeg en gammel barndomsdrøm, ved at jeg kjøpte en Silverlit X-Twin Classic Trainer - et artig leketøy for 300kr, men ikke noe mer. Selv om flyopplevelsen ikke er all verden vekket den det eventyrlystne barnet i meg, og jeg fikk mersmak.

Etter å ha blitt henvist til elefun.no, har jeg tittet litt rundt på forskjellige flypakker og slumpet over dette forumet - og det var godt, for jeg har mange spørsmål =)

Har sett på fly med 4-kanaler, da jeg har lyst til å lære å fly skikkelig, også med balanseror, blant annet Cessna 182, E-starter, Multiplex Magister og Wilga 2000. Ved nærmere undersøkelser, bla. her på forumet, virker det allikevel som om det er flere utfordringer ved disse som jeg tror jeg burde unngå i starten. Med snakk om fly som detter fra hverandre (Wilga) og radioer og motorer som burde oppgraderes osv, blir det så mye å tenke på, og ekstra utgifter, at jeg nå vurderer å gå for en enklere modell - og heller begynne helt på nytt med å "utruste meg" med skikkelig elektrisk utstyr dersom jeg får lyst til det senere, i stedet for å kjøpe litt halvbra utstyr som jeg allikevel vil fornye senere.

For å gjøre meg selv litt mer kortfattet,
    jeg vurderer nå å gå til innkjøp av en Wing Dragon 4ch.
    Dette er veldig rimelig, men virker allikevel som et allsidig fly. Samtidig ser det ut til at jeg slipper noen voldsom monteringsjobb, og kan konsentrere meg om å lære meg dette og å ha det gøy.
    Er dette et greit fly å begynne med?

Jeg lurer også på hvordan jeg skal få mest mulig flytid. Det står at batteriet varer i 13-15min og lader på 3-4 timer - er det mulig å oppgradere dette, eller burde jeg kjøpe flere?

EDIT:
    Ser at Cessna 182 er et godt alternativ i samme prisklasse. Noen fordeler/ulemper med disse to modellene? Det er vel kanskje litt mer komplisert bygging på cessnaen?
    Last edited by stonescar; 08-05-07, 22:29.
    Flysyk...
  • jansr
    • Oct 2006
    • 243

hei vist det er arttech cessnaen du sikter til så vill jeg ikkje anbefale denne som første fly,jeg har denne selv og jeg synes denne er litt nervøs i lufta og så tåler den lite,jeg satte 1900 mah 3s lipo i cessnaen min og da ble det mere sprut og betraktelig lengre flytid,regulatoren må da også byttes.wing dragon er et mye enklere fly og manøvrere,en kamerat av meg som aldrig hadde flydd gikk til inkjøp av en wing dragon,og han fløy den fint første ganga,han hadde trent litt på simulator,noe som er veldig lurt.det kommer jo an på hvor mye penger du skall legge i hobbyen.jeg vil anbefale multiplex magister på det varmeste,jeg har denne med en 32 fuelmotor i,og den flyr helt konge.det står mye om dette flyet her på forumet,lykke til med valg av fly)
    mvh jan sigurd røyseland

Comment

• stonescar
      • May 2007
      • 28

Brukte utallige timer til å lese gjennom tråder her på forumet i natt, og kom til slutt frem til det samme som du sier, at Wing Dragon nok er et bra startfly. Jeg har også funnet ut at jeg skal stikke innom Forus rc-klubb (er det noen andre i Stavanger?), for å se om jeg kan plukke opp noen tips.
      Flysyk...

Comment

• Torben91
        • Mar 2007
        • 76

jeg hadde et wingdragon fly en gang, et greit fly men noen av delene tåler så driiit lite selv om andre folk påstå at det tåler mye f.eks: hovedvinga knekker med en gang, høyderoret og sideroret tåler veldig lite og det meste av flyet er laget av plast og isopor.
        e-sky lama v3 (solgt)
        e-sky honeybee king 2
        .50 size fly

Comment

• primera
          • Feb 2006
          • 100

wing dragon

Den første tiden er det stort sett krasj det dreier seg om. Det vil du få litt for mye av om du satser på W D Sportster. Dette er balanserorsutgaven av Wing Dragon. Kroppen til tåler det meste, men vingen ryker. Jeg driver og sliter på 2-3 stk W D sportster nå. Selv startet jeg med T-Hawk. Den er kjempegod, men litt for tung og rask for en nybegynner.

Begynn med den mye snillere gule Wing Dragon uten balanseror. Den flyr saktere og er på alle måter mye lettere å kontrollere. Du får mer flytid og mindre frustrasjon.

Uansett er det konseptet med på propell bak, karbonstang kropp og tupperware/plastikk front som tåler mest.

- Mener nå jeg. Som regel får man like mange råd og meninger som det er folk. Jeg vet at mange starter med f.eks E-Starter. Her er det "isoporkropp". Den tåler sikkert en god del. Men, du får en byggeprosess. Dersom det ikke er så interessant, så slipper du det med disse tupperware-flyene. Motoren på fly som ligner på orntlige fly (som E-Starter) sitter i front og når du går på snørra så er det den som treffer bakken først. Men bakmontert motor begrenser slike skader seg til at propellen detter av og kanskje er vanskelig å finne igjen. Det lønner seg å ha rikelig med reservepropeller. Kjøp en neve med en gang, så har du.- he he .

En fordel med tupperwarefly er at man kan modifisere ved hjelp av karbonstenger, binders, gummistrikk kniv og bor. Vedl. bilde er en forhåpentligvis forbedret W D Sportster med li-po, børsteløs inrunner og mindre vekt. Den er nettopp ombygget og ikke testet ennå. Brukte samme medisinen på T-Hawk, og den ble i alle fall en rakett. - Veldig fin til å jage måkene med.

mvh
          primera
          Attached Files

Comment

• primera
            • Feb 2006
            • 100

off - feil bilde

Når en først skal vise et bilde så kan en jo vise det riktige. Det forrige var fra et tidligere stadium i "utviklingsprosessen"

Det som er vedlagt her, viser det tilnærmet endelige resultatet. Prøveflyging blir snarest. Regner med å sette på en litt større motor. Men, det var denne jeg hadde.Den passet kjempefint på T-Hawk. Den gikk uendelig vertikalt.

Det som en her nevner om svake haleflater, stemmer absolutt. De løsner både her og både der. Men, selv om en kjøper ferdigfly så blir det mange timer på operasjonsbordet. Problemet med løse haleflater kan løses med litt fantasi, balsa, plastikk og passende lim.

mvh
            primera
            Attached Files

Comment

• stonescar
              • May 2007
              • 28

Takker for alle svar

Tanken bak å kjøpe Sportster var at jeg hadde lyst til å lære meg å fly med balanseror først som sist, siden jeg uansett må lære meg det. Tenkte som så at hvis jeg kjøper WD 3ch og flyr en stund med det, for så å gå videre til et 4ch fly vil det jo være like vanskelig å lære seg å bruke balanseroret.

Skjønner at det er litt forskjellige syn på om man skal starte med balanseror eller ikke. Ble litt usikker nå...
              Flysyk...

Comment

• Stigd2
                • May 2007
                • 47

Originally posted by stonescar
                Brukte utallige timer til å lese gjennom tråder her på forumet i natt, og kom til slutt frem til det samme som du sier, at Wing Dragon nok er et bra startfly. Jeg har også funnet ut at jeg skal stikke innom Forus rc-klubb (er det noen andre i Stavanger?), for å se om jeg kan plukke opp noen tips.
                hei, vil anbefale stavanger rc klubb ja.

dem har trainer fly å hele pakka
                -StigD2
                *Calmato 40 -dx7
                *GWS E-Starter -dx6

Comment

• muff
                  • Oct 2006
                  • 855

jeg ville startet med, dette er også pga det kan redde deg for en eventuell kræsj du har mer kontroll over modellen med balanseror, ville ikke si det er så mye vanskeligere å fly med,
                  T-rex 600N pro OS50 hyper, 611, 3x9255, Fromeco ++++JR9XII
                  Yak 54 m ASP65
                  Depron vrak ;)
                  masse annet stæsj som bare står der å tar plass ;)

"Once you are in RC you are in for life. You may go away but it will draw you back"

-- Ronny --

Comment

• primera
                    • Feb 2006
                    • 100

bal ror eller ikke som start

Det er ingen fasit på noen ting. Jeg mener heller ikke at det er vanskeligere å fly med bal ror/ høyderor i forhold til sideror /høyderor. Hva man begynner med kan bli hipp som happ tror jeg. Det er også sikkert at modellfly med balror/høyderor reagerer raskere og oppleves som mer "styrbare"

Det jeg tenker på er at denne spesielle modellen, W D Sportster har en helt annen ving en W D uten bal ror. Farten er høyere, og flyet er en god del mindre egenstabilt.

Det som uansett er vanskelig til å begynne med er jo å fjernstyre denne greia til enhver tid. Det hjelper med sakteflygende og egenstabile saker inntil en har fått i gang de riktige refleksene.

Generelt så har gjerne vinger på modellfly som er laget for bal.ror mer symmetriske profiler og har mindre løft. En saktere flygende begynnermodell med mer løftende profil og vesentlig mer v-form på vingen er generelt et lettere fly å hanskes med. Forsåvidt kunne man jo fly sånt med bal ror og høyderor også--hm- det var en tanke.

Men, nå ser jeg at dette skal skje på Jæren. Der er det jo ikke mangel på vide flater uten hindringer i nærheten. Det øker jo sjansen betraktelig for at det vil gå bra.Bare en passer på å komme seg opp i høyde og bruke moderate utslag på ror, så går det nok ganske bra. Som sagt så har jo W D-flyene en kropp som er umulig å ødelegge. Jeg bruker fortsatt samme kroppen. Den har f.eks stupt vertikalt rett i asfalt med full gass. Hva kan egentlig skje med en tupperwarebolle med en sterk karbonstang stukket inn i seg ?

mvh
                    primera

Comment

• jop002
                      • Dec 2006
                      • 188

Wing dragon sportster tåler sinn sykt mye! var noe som aldri hadde fløyet som skulle prøve seg (far og sønn). og de krashet det kraftig flere ganger (blant annet 3 turer i skauen). Eneste reparerasjon som var nødvendig, var å rette litt på vingen. Grunnen til at de krashet så mye var at balanse ror utslagene var alt for store og høyde rors utslagene alt for lave .
                      Last edited by jop002; 10-05-07, 11:04.
                      Mvh Jan Ulrik Opheim

Comment

• jansr
                        • Oct 2006
                        • 243

jeg er og enig begynn med balanserora først som sist,jeg fløy et par turer med mitt første fly uten balanseror.dette var en cessna 182.kobla så til balanserora og det gikk bra,vel flyet hadde jo sine møter med moder jord,men slik er det vell for di fleste nybegynnere,som ikkje har en erfaren pilot til å hjelpe.galt kan det jo gå tilogmed for den beste
                        mvh jan sigurd røyseland

Comment

• stonescar
                          • May 2007
                          • 28

Har fått mange forskjellige råd nå, så jeg er fortsatt litt usikker. Jeg tror jeg skal ta meg en tur til stavanger rc-klubb på hundvåg (noen herfra som er medlem?) for å få noen flere tips, kanskje prøve med instruktør. En mulighet jeg har vurdert er at jeg kjøper en 3ch og får en kamerat til å kjøpe sportster, så kan vi øve oss på den enkle først.
                          Last edited by stonescar; 12-05-07, 09:11.
                          Flysyk...

Comment

• stonescar
                            • May 2007
                            • 28

Da tar jeg meg en tur på Birkemo (stavanger), noen som har erfaringer med dem? Har planer om å ta turen til hundvåg i dag, for å sjekke ut modellflystripa til Stavanger Rc-klubb, i det flotte været. Kanskje jeg plukker opp noen tips, gleder meg som en unge!
                            Flysyk...

Comment

• Stigd2
                              • May 2007
                              • 47

Originally posted by stonescar
                              Da tar jeg meg en tur på Birkemo (stavanger), noen som har erfaringer med dem? Har planer om å ta turen til hundvåg i dag, for å sjekke ut modellflystripa til Stavanger Rc-klubb, i det flotte været. Kanskje jeg plukker opp noen tips, gleder meg som en unge!
                              Ja birkemo er greie butikk. Prat med Stephen når du er der, så får du svar på det du vil, og sikkert noe rabatt om du kan prate for deg=)

jeg tenkte jeg også skal ut til hundvåg senere idag.
                              se på kartet på siden demms. er litt vanskelige å finna frem om du ikke
                              er kjente der.
                              -StigD2
                              *Calmato 40 -dx7
                              *GWS E-Starter -dx6

Comment

Working...