Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading av NiMh

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading av NiMh

    Hei Jeg har kjøpt en Hyperion lader. Jeg skal lade opp et art-tech 1000mAh batteri. Hva setter jeg på A? Og hva når jeg skal utlade.

  • #2
    Originally posted by Lightlive
    Hei Jeg har kjøpt en Hyperion lader. Jeg skal lade opp et art-tech 1000mAh batteri. Hva setter jeg på A? Og hva når jeg skal utlade.
    Optimal lading for nikkel metallhybrid (NiMh) er ca 20% av kapasiteten til batteriet. I ditt tilfelle så blir det ca 0,2 A.


    Jeg bruker 1 A utlading på min lader. Hadde det vært mulig så hadde jeg sikkert kjørt på med mer :P
    -=-Trondheim Mfk-=-
    * Raptor 50 Titan (SE)
    * T-Rex 450SE
    * E-Sky CP2 (Solgt)
    * Vortex
    * E-Starter
    * Slow Stick
    * Spektrum DX7

    No helicopters were harmed in the creation of this post

    Comment


    • #3
      Oi, jeg satte det til lading med 1A nå. Kanksje jeg bør avbryte da.

      Comment


      • #4
        det skal lades med 1a!
        Mvh Jan Ulrik Opheim

        Comment


        • #5
          Jeg tror nok det skal gå bra å lade med 1 A, men derfra å si det at det SKAL lades på 1A er vel å ta litt hardt i. Ingen batteri som har godt av for hard lading.
          -=-Trondheim Mfk-=-
          * Raptor 50 Titan (SE)
          * T-Rex 450SE
          * E-Sky CP2 (Solgt)
          * Vortex
          * E-Starter
          * Slow Stick
          * Spektrum DX7

          No helicopters were harmed in the creation of this post

          Comment


          • #6
            Originally posted by strutings
            Optimal lading for nikkel metallhybrid (NiMh) er ca 20% av kapasiteten til batteriet. I ditt tilfelle så blir det ca 0,2 A.
            På hvilken måte er 0,2C "optimal"? En utdyping kunne vært lærerikt.

            For meg faller 0,2C litt mellom to stoler. Det er for kraftig til at man ikke behøver være nøye på å avbryte, men for svak til at vanlige overladingsindikatorer er pålitelige (peak-spenning eller temperaturøkning).

            Personlig ville jeg ladet på 0,1C første gang og lade i 14-16 timer.

            Deretter ville jeg bruke 0,5C-1C eller kanskje enda mer for robuste batterier.

            Comment


            • #7
              Originally posted by lipo
              På hvilken måte er 0,2C "optimal"? En utdyping kunne vært lærerikt.For meg faller 0,2C litt mellom to stoler. Det er for kraftig til at man ikke behøver være nøye på å avbryte, men for svak til at vanlige overladingsindikatorer er pålitelige (peak-spenning eller temperaturøkning).
              Personlig ville jeg ladet på 0,1C første gang og lade i 14-16 timer.
              Deretter ville jeg bruke 0,5C-1C eller kanskje enda mer for robuste batterier.
              Jeg har ingen interesse av å utbrodere dette til å bli en stor diskusjon. Jeg vil heller ikke oppfordre folk til å hurtiglade batterier. Dette med NiMh spurte jeg en kar på Sintef om en gang i tiden. I tillegg har jeg fått samme svaret fra flere som jobber til daglig med disse typene batteri.

              Hvis jeg ikke har god tid så lader jeg også med 0,5C ++. Batteriene tar vel ikke skade av det, men slik jeg har forstått så blir ikke ladinga optimal. Kort og godt, du får ikke samme effekten ut av batteriet etterpå.

              Hvis laderen din ikke stopper selv, så ville jeg ha sett meg om etter en annen lader. Jeg har aldri (bank i bordet) hatt noe problem med dette.
              -=-Trondheim Mfk-=-
              * Raptor 50 Titan (SE)
              * T-Rex 450SE
              * E-Sky CP2 (Solgt)
              * Vortex
              * E-Starter
              * Slow Stick
              * Spektrum DX7

              No helicopters were harmed in the creation of this post

              Comment


              • #8
                Ok, da har jeg fått informasjonen jeg trenger om det. Tusen takk
                Lurte også på om jeg bare kan splitte ladekabelen til 3 kontakter hvis jeg vil lade 3 batterier på en gang. Fikk gøre at det var mulig.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Lightlive
                  Ok, da har jeg fått informasjonen jeg trenger om det. Tusen takk
                  Lurte også på om jeg bare kan splitte ladekabelen til 3 kontakter hvis jeg vil lade 3 batterier på en gang. Fikk gøre at det var mulig.
                  Nei.

                  Du må ikke gjøre det med NiCd (Nikkel Kadmium) eller NiMH (Nikkel Metal Hydrid) batterier. Under visse forutsetninger kan det gjøres med bly- eller lithiumbatterier.

                  Comment


                  • #10
                    Jeg fikk høre der jeg kjøpte det at jeg kunne lade 3 Nimh 1000 mah batterier på en gang. Er det altså ikke mulig?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Lightlive
                      Jeg fikk høre der jeg kjøpte det at jeg kunne lade 3 Nimh 1000 mah batterier på en gang. Er det altså ikke mulig?
                      Med "splitte ladekabelen til 3 kontakter" forstår jeg at du vil parallellkoble batterieene. Det er ikke noen god idé nei. Jeg skal forsøke å gi litt bakgrunnsinfo.

                      Når NiMH-batterier lades så stiger spenningen underveis, men for store deler av ladeforløpet veldig lite. Når en celle blir full-ladet faller spenningen raskt men lite, ca 5 mV/celle. Det er dette spenningsfallet laderen bruker til å avbryte ladingen. Når du kobler flere batterier i parallell er det høyst usannsynlig at de blir ferdigladet på likt. Når det første batteriet er ferdigladet blir det kollektive spenningsfallet dempet og en av to ting skjer:
                      1) Laderen greier å detektere spenningsfallet og avbryter ladingen. Du sitter nå med et fulladet batteri og to som ikke er ferdigladet. Du vet ikke hvilket som er ferdigladet, men du kan kanskje gjette det fordi det er varmest. De batteriene som ikke er ferdigladet får du ikke full kapasitet ut av ved bruk, og etter gjentatte ufullstendige oppladinger vil batteripakken gradvis miste sin balanse. Balansering av NiMH-batterier skjer ved at vi (nesten) alltid full-lader dem.
                      2) (mest sannsynlig) greier ikke laderen detektere spenningsfallet og fortsetter å lade. Det ferdigladete batteriet fortsetter å bli tilført strøm og blir overladet. At spenningsfallet skjer på det batteriet som trenger strømmen minst gjør ikke saken bedre. Hvis/når neste batteri blir ferdigladet blir det kollektive spenningsfallet bare enda mindre og det er enda mindre sannsynlig at laderen vil oppdage det. Vi fortsetter nå å overlade to batterier. Etter hvert overlader vi kanskje alle batteriene uten at laderen har oppdaget det. Overladingen fortsetter til du eller en sikkerhetsmekanisme stopper den.

                      Du mishandler altså batteriene dine på denne måten.

                      Paralellkobling under utlading er en annen sak og slett ikke så dumt som mange tror.

                      Comment


                      • #12
                        Ja, jeg skjønner. Men på denne står det at man kan overvåke volt pr celle. Kan man ikke da sette antall celler på batteriene tilsammen, og si at man skal lade opp alle? Kanskje dumt spørmål

                        Dette er laderen

                        Brikkebutikken.no - Norges beste LEGO utvalg! - Brikkebutikken

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Lightlive
                          Ja, jeg skjønner. Men på denne står det at man kan overvåke volt pr celle. Kan man ikke da sette antall celler på batteriene tilsammen, og si at man skal lade opp alle? Kanskje dumt spørmål

                          Dette er laderen

                          Brikkebutikken.no - Norges beste LEGO utvalg! - Brikkebutikken
                          Denne funksjonaliteten (overvåking per celle) gjelder når du kobler den til en LBA10 balanserer med en liten datakabel og lader LiPo-batterier.

                          Innvendingene mine gjelder forøvrig NiCd og NiMH. Ting er annerledes med Lithium-batterier og det finnes situasjoner der man lade de i parallell. Faktisk kan du få kjøpte ferdige batteripakker med Lithiumceller i parallell.

                          Jeg synes ikke spørsmålet var dumt.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Lightlive
                            Oeg vil lade 3 batterier på en gang. Fikk gøre at det var mulig.
                            Du kan lade de i seriekobling.
                            =================
                            Runar Holm
                            www.maxmekker.com
                            =================

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by MaxMekker
                              Du kan lade de i seriekobling.
                              Det er ikke så smart hvis batteriene ikke trenger like mye lading. Det som trenger minst lading blir nødvendigvis overladet. Hvis det er like batterier med lik livshistorie (f.eks. brukt i parallell eller serie) så kan du gjøre det.

                              Den aktuelle laderen tar maks 14 celler (i serie).

                              Comment

                              Working...
                              X