Unconfigured Ad

Collapse

Hva skal jeg velge som nybegynner?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ehhh...
    • Jun 2007
    • 3

Hva skal jeg velge som nybegynner?

Hei!
    Jeg er en gutt på 15 år som har lyst til å kjøpe modellfly.
    Har akkurat blitt rik... Har hatt konfirmasjon
    Hadde først tenkt å kjøpe en Estarter, nå står jeg midt i mellom Estarter og Cessna 182. Cessnaen er en del billigere enn Estarteren.

Trenger noen tips til hva jeg skal velge...
  • kjetilmh
    • Jun 2006
    • 990

Hei
    1. Du trenger hjelp.
      Er det noen klubb der du bor ?
    2. Kjør mye simulator først.
      Hvis du finner en klubb,
      kan du fly med "trainer" kabel sammen med noen som kan fly.
    3. Velg helst et fly som er stort.
      En klassisk "trainer " har gjerne vingespenn på 140-160 cm.
    4. Hvis du er usikker på om dette er noe for deg kan
      du eventuelt kjøpe noe brukt.
    5. Hvis du skal kjøpe radio må du vurdere 2,4Ghz alternaltivene.

På cessnaen står det ikke noe om hva skalgs radio som følger med.
      Ofte så er slike pakker utstørt med heller dårlig radio utstyr. . . (har ikke prøvd denne da ... )

Erfaringen er ofte at men begynner med et billig sett , blir hekta....
      .... Og ender opp med og kjøpe noe bedre....
    Last edited by kjetilmh; 03-06-07, 19:41.
    Kjetil
    oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

• spitmk16
      • Oct 2005
      • 1367

Originally posted by Ehhh...
      Hei!
      Jeg er en gutt på 15 år som har lyst til å kjøpe modellfly.
      Har akkurat blitt rik... Har hatt konfirmasjon
      Hadde først tenkt å kjøpe en Estarter, nå står jeg midt i mellom Estarter og Cessna 182. Cessnaen er en del billigere enn Estarteren.

Trenger noen tips til hva jeg skal velge...
      Skal du kun ha ett fly for å teste hobbyen.... gå for cessnaen
      Har du seriøse tanker om å lære å fly... gå for estarteren (Her har du deler du kan bruke senere)

Estarteren vil jeg sterkt anbefale. Tåler masse liminger, og er lett å fikse etter hodestups i bakken (de kommer). Jeg har hatt 3 selv, og flyet har vært i luften innen 2 timer, noe en balsamodell ikke er mulig med.
      Last edited by spitmk16; 03-06-07, 18:40.
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• retlaw
        • Jan 2007
        • 896

Om du er ute etter en hobby, og ikke en leke. Så ville jeg ha satset på en litt dyre pakke. 4 kannals seder kan fort bli lite. Har du flydd før?? Får du hjelp fra en klubb?? Mye å velge imellom og sette seg i.

Synnes denne er en fin nybegyner model. Stor, meget stabilt og tåler litt juling.

Fly: R4F 1645,-
        http://www.throttlestore.com/product...d817ed63b.aspx

Motor: SC 46 2-takter 750,-

Radio: Futaba 6EXG 2,4GHZ 1895,- (Denne er ikke på lager men er like rundt hjørne) 2,4 ghz sender frekvens betyr i prkatis null radio forstyrelse.

Radio altarnativt 2: Futaba 6EXA 1795,-

Totalt 4240,- + ca.1000 for driverse.(gløding, starter, pumpe, plugg OSV)

Du finner mye brukt og billig på www.rcmarked.no

Tips til gratis simulator:
        http://n.ethz.ch/student/mmoeller/fms/index_e.html

Uansett valg så, velkomen til RC verden
        Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no

Comment

• Torben91
          • Mar 2007
          • 76

cessnaen har ikke vært på lager på over et halv år nå så det kommer nok ikke på lager igjen!
          e-sky lama v3 (solgt)
          e-sky honeybee king 2
          .50 size fly

Comment

• Jornus
            • Feb 2006
            • 19

Hei.

http://www.throttlestore.com/product...38bd6c2e5.aspx

Dette var det første flyet eg begynte med. Veldig bra nybegynder fly, stabilt og fint å fly. Her er det sett opp pakker med det du treng.

Comment

• Ehhh...
              • Jun 2007
              • 3

prøvde den gratis simulatoren.. Satt ganske lenge og ble rimlig god ... Lander trygt i 1/3 landinger...

Men til spørsmålet, hva er egentlig forsjellen på radioene? Er det slik at rekkevidden blir lengre jo bedre radio du har?

Ehh...

Comment

• spitmk16
                • Oct 2005
                • 1367

Originally posted by kjetilmh
                Hei
                1. Du trenger hjelp.
                  Er det noen klubb der du bor ?
                2. Kjør mye simulator først.
                  Hvis du finner en klubb,
                  kan du fly med "trainer" kabel sammen med noen som kan fly.
                3. Velg helst et fly som er stort.
                  En klassisk "trainer " har gjerne vingespenn på 140-160 cm.
                4. Hvis du er usikker på om dette er noe for deg kan
                  du eventuelt kjøpe noe brukt.
                5. Hvis du skal kjøpe radio må du vurdere 2,4Ghz alternaltivene.

På cessnaen står det ikke noe om hva skalgs radio som følger med.
                  Ofte så er slike pakker utstørt med heller dårlig radio utstyr. . . (har ikke prøvd denne da ... )

Erfaringen er ofte at men begynner med et billig sett , blir hekta....
                  .... Og ender opp med og kjøpe noe bedre....
                1. Uenig. Man kan utmerket godt lære å fly på egenhånd. Kjøper man ett lett limbart fly som samtidig er godt å fly, så er det ikke noe problem (noe ala estarter)

2. Enig. Simulator er fantastisk hjelpemiddel for å lære å styre flyet dit man vil bland annet.

3. Hvorfor skal man kjøpe en stor modell? En av grunnene til at man krasjer i begynnelsen er at modellen er for dyr å krasje. Man blir aspeløv når man tar flyet opp og man flyr deretter. Vet man at de fleste krasj koster mindre enn 30 kr å fikse og at man kan fikse det på maks 2 timer, så flyr man bedre...Estarteren hadde jeg totale kostnader på ca 400 kr for alle de krasjene jeg hadde (propeller og motorfester røk blandt annet. Ble ca 100 gram med liming på det flyet og det fløy.

En annen ting som for meg er viktig er at jeg syns det er ekstra gøy å ha lært det selv. Ingen har stått ved meg når jeg har flydd, og har det gått feil, så har modellen gått i bakken.
                Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• retlaw
                  • Jan 2007
                  • 896

Originally posted by Ehhh...
                  prøvde den gratis simulatoren.. Satt ganske lenge og ble rimlig god ... Lander trygt i 1/3 landinger...

Men til spørsmålet, hva er egentlig forsjellen på radioene? Er det slik at rekkevidden blir lengre jo bedre radio du har?

Ehh...
                  Om ikke det står annet har de fleste radioer(sender) full-range rekkevide ca. 5 km. Park-sendere har ca. 500m. Med andre ord; du mister synnet av modelen lenge før rekkeviden med full-range.
                  De fleste fly radioer ute i markedet operer i 35Mhz (Som er lovelig i Norge.). Nytt er 2,4Ghz radioene. Disse har fordelen med at glitch (radioforstyrelser) skjer nesten aldri, kan brukes internasjonalt, og de reagere raskere på styre-signaler. Alle som har holdt på med RC en stund har vel opplevd å miste en model pga dette. Så dette et mye trygere system. En annen fordel er at 2,4Ghz radioene bruker såkalte spektum mottakere. Har søker radioen etter ledige frekvenser og velger kannal deretter. 35Mhz radioene bruker både på sender og mottaker krystaler (fast frekvens/kannal). Skal du bytte frekvens må du bytte krystaler. Har en annen samme frekvens-krystal på senderen sin og slår på sender, er du ille ute.. Ulempen er at 2,4ghz er realtivt ganske nytt og dermen er mottakerne dyre.

Ellers varierer radione etter pris. Som regel jo dyrere de blir, så får du flere sender kannaler. De fleste fly trenger minnimum 4 kannaler. Gas/throttel, høyderor, sideror og balanseror. Eks. skal du også ha flaps, gear, lys, røyk osv. trenger du ytterlig kanaler. Et helikopter trenger minnimum 6 kanaler. De dyrere har mer avanserte funksjoner og kalles for computer-radioer. Har er det mye å sette seg i, men noen eksempler på dette er forskjelige heli-programer, kannal-miks, trainer utgang, flere modelminer ++++
                  Når du kjøper et radio system så følger det med: Sender, senderbatteri, lader og manual. I de fleste tilfeller så følger det også med noen servoer, mottaker og mottakerbatteri. Prisen på samme radio kan variere etter innhold i pakken.

Modeler pleier å komme og går. Radioen beholder mann en stund så en god radio er ikke en dårlig invistering. Er det fly som interesser deg klarer du deg lenge med en 5-6 kannal radio.

Eks. på radio priser ifra elefun.no
                  Futaba 4EX 4 kannaler fly 1495,- 3 servoer, mottaker
                  Futaba 6EXA 6 kannaler fly 1795,- 4 servoer, mottaker
                  Futaba 6EXG 6 kannaler fly (2,4Hhz men med mindre tilbehør) 1895,-
                  Futaba 6EXP 6 kannaler fly & helikopter 2066,- 4 servoer, mottaker
                  Futaba 7C 7 kannaler fly & helikopter 2590,- 3 servoer, mootaker
                  Spektum DX6 6 kannaler fly & Heli.. (2,4Ghz men Park sender) 1995,- 4 servoer, mottaker
                  Spektum DX7 7 kannaler fly & heli Full-range 2,4 GHz) 3495,- 4 servoer, mottaker
                  Last edited by retlaw; 04-06-07, 20:42.

walter@retlaw.no

Comment

• Hansi79
                    • Feb 2007
                    • 587

Denne kjøpte jeg idag.

Er 10 12 år siden jeg drev med modellfly men er ikke det som å sykle.
                    Når du først kan det glemmer du det aldri Må prøves IDAG......
                    I find that a Ducks opinion of me is very much influence`d over whether or not i have bread with me

Comment

• stonescar
                      • May 2007
                      • 28

Vil bare minne om at Spektrum (2.4GHz), som blir lovprist overalt, er meget sensitiv når det gjelder spenningen i strømkretsen i flyet. Med andre ord kan en dårlig strømkobling, et dårlig batteri, en dårlig servo, en dårlig ESC eller et dårlig sammensatt system (ikke sterkt nok) føre til crash, ved at mottakeren i flyet slår seg av.

Dette er altså ikke en direkte feil med Spektrum sine mottagere, men problemet med dårlige strømkretser blir veldig tydelige, siden mottakeren bruker flere sekunder på å restarte (mens 35MHz bruker millisekunder). Altså, på et godt system vil Spektrum oppføre seg feilfritt, men i et strømsvakt fly kan det bety katastrofe.

Det høres litt voldsomt ut, men betyr kun at man må være nøye med å sjekke batterier og servoer, og sørge for at kretsen holder en god spenning hele veien. Sørg også for at ESCen er sterk nok til å tåle strømmen som går igjennom.

I ferdige nybegynnerfly vil dette sikkert ikke være noe problem, men for en nybegynner som skal kjøpe seg et radiosystem er det veldig greit å være bevisst på. F.eks vil servoene som følger med en Spektrum DX7 (digitale) trekke mye strøm, og under stor belastning vil det kunne utgjøre en risiko, avhengig av batteriet man bruker.
                      Flysyk...

Comment

• Ehhh...
                        • Jun 2007
                        • 3

er det lettere å lande på vannet enn på bakken?
                        Bor ikke langt fra et vann...

Ehhh...

Comment

• Mr_Nils
                          • Apr 2003
                          • 146

Det er lettere å hente delene når man har kresjet på land
                          Nils

Comment

• retlaw
                            • Jan 2007
                            • 896

Originally posted by stonescar
                            Vil bare minne om at Spektrum (2.4GHz), som blir lovprist overalt, er meget sensitiv når det gjelder spenningen i strømkretsen i flyet. Med andre ord kan en dårlig strømkobling, et dårlig batteri, en dårlig servo, en dårlig ESC eller et dårlig sammensatt system (ikke sterkt nok) føre til crash, ved at mottakeren i flyet slår seg av.

Dette er altså ikke en direkte feil med Spektrum sine mottagere, men problemet med dårlige strømkretser blir veldig tydelige, siden mottakeren bruker flere sekunder på å restarte (mens 35MHz bruker millisekunder). Altså, på et godt system vil Spektrum oppføre seg feilfritt, men i et strømsvakt fly kan det bety katastrofe.

Det høres litt voldsomt ut, men betyr kun at man må være nøye med å sjekke batterier og servoer, og sørge for at kretsen holder en god spenning hele veien. Sørg også for at ESCen er sterk nok til å tåle strømmen som går igjennom.

I ferdige nybegynnerfly vil dette sikkert ikke være noe problem, men for en nybegynner som skal kjøpe seg et radiosystem er det veldig greit å være bevisst på. F.eks vil servoene som følger med en Spektrum DX7 (digitale) trekke mye strøm, og under stor belastning vil det kunne utgjøre en risiko, avhengig av batteriet man bruker.
                            Joda... Det finnes hundrevis av feil man kan gjøre, spesielt som nybegyner. Uhell skjer og vil alltid skje som i resten av verden . Det er mye å sette seg i og man må prioretere hva som skal læres først.. Vi lærer livet ut. Man gjør sitt beste når man bygger modelen og bygger/kopler selvsagt for å ungå uhell..
                            Å miste kontakt med en servo kan bli like ille som strømmen. Når man først får en brudd eller feil i en krets, er det sjelden kretsen fikser seg selv. Uhellet blir da som regel ungåelig uansett hva vi flyr med..

walter@retlaw.no

Comment

Working...