Er nokså fersk i denne hobbyen, men liker å sette meg godt inn i ting, og vil tilegne meg så mye kunnskap som mulig om alle tenkelige sider ved modellfly. Derfor ville jeg vært takknemlig om noen kunne gi meg en liten innføring i batteribruk i elektrofly. Jeg er interessert i all informasjon, men først og fremst rettet mot bruk til elektromotorer. Beklager for lang post, mange og muligens overdetaljerte/dumme spørsmål, håper jeg ikke har skremt dere fra å svare allerede.
- Fordeler/ulemper med de 3 forskjellige batteritypene?
- Mange lovpriser NoBS sine NiMh-batterier, men de er først og fremst laget som spesialiserte rx- eller tx-batterier, og jeg fant ingen info om bruk av disse batteriene til elektrofly. Hvordan er disse til børsteløse elektrofly?
- Ladetid - hvor lang tid er normalt for lithium-batterier?
Har lest at nye NiMh-batterier med lav impedanse kan lades hurtigere enn de gamle, og kombinert med større kapasitet utjevner det en del av fordelene li-po tidligere har hatt ifht NiMh - noen som har tanker om dette?
- Kapasitet ifht servoer og motor?
Hvordan fungerer dette forholdet? Jeg har forstått det slik at dette er tosidig, ved at en motor krever en viss kapasitet for å fungere optimalt, men også at en motor har en maxgrense for hvor sterke batterier den tåler - det fungerer vel likt for servoer. Hvordan kan jeg lære meg å matche servoer, motorer og batterier? Hvilke spesifikasjoner avgjør hvor godt de passer?
- Vektdifferanser?
Hvor store vil forskjellene være, og hvor mye påvirker det flyveegenskapene?
Ta med evt. ekstrautstyr som de forskjellige batteriene vil trenge i vektutregningene.
- Stabilitet ved bruk (spenning, impedanse osv)?
PS
Ja, jeg kjenner søkefunksjonen, og har brukt den, men jeg synes det har vært vanskelig både her og på andre store fora (rcgroups/rcuniverse) å finne konkret og anvendelig info til elektromotorbruk. Linker til gode ressurser/artikler som tar for seg disse problemstillingene er av stor interesse.
- Fordeler/ulemper med de 3 forskjellige batteritypene?
- Mange lovpriser NoBS sine NiMh-batterier, men de er først og fremst laget som spesialiserte rx- eller tx-batterier, og jeg fant ingen info om bruk av disse batteriene til elektrofly. Hvordan er disse til børsteløse elektrofly?
- Ladetid - hvor lang tid er normalt for lithium-batterier?
Har lest at nye NiMh-batterier med lav impedanse kan lades hurtigere enn de gamle, og kombinert med større kapasitet utjevner det en del av fordelene li-po tidligere har hatt ifht NiMh - noen som har tanker om dette?
- Kapasitet ifht servoer og motor?
Hvordan fungerer dette forholdet? Jeg har forstått det slik at dette er tosidig, ved at en motor krever en viss kapasitet for å fungere optimalt, men også at en motor har en maxgrense for hvor sterke batterier den tåler - det fungerer vel likt for servoer. Hvordan kan jeg lære meg å matche servoer, motorer og batterier? Hvilke spesifikasjoner avgjør hvor godt de passer?
- Vektdifferanser?
Hvor store vil forskjellene være, og hvor mye påvirker det flyveegenskapene?
Ta med evt. ekstrautstyr som de forskjellige batteriene vil trenge i vektutregningene.
- Stabilitet ved bruk (spenning, impedanse osv)?
PS
Ja, jeg kjenner søkefunksjonen, og har brukt den, men jeg synes det har vært vanskelig både her og på andre store fora (rcgroups/rcuniverse) å finne konkret og anvendelig info til elektromotorbruk. Linker til gode ressurser/artikler som tar for seg disse problemstillingene er av stor interesse.
Comment