Unconfigured Ad

Collapse

Hva forårsaker glitches?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stonescar
    • May 2007
    • 28

Hva forårsaker glitches?

Jeg hadde en veldig ekkel opplevelse på ekebergsletta i kveld, da jeg endelig fikk muligheten til å fly litt igjen. Etter at en av de originale servoene på WDen takket for seg, kjøpte jeg en Hitec HS65HB (jeg tok med den gamle servoen i butikken, og de anbefalte meg denne) og med denne på plass og med ny vinge var jeg klar som et egg.

Da jeg kom frem gjorde jeg en range check med flyet på bakken og antenna inne, og alt virket som det skulle. Sendte flyet opp, og fløy et par rolige svinger rundt på sletta. Plutselig hører jeg en brå senkning av turtallet (stikken var helt stille), før den gasser på igjen. Synes det var litt urovekkende, men det var over på et halvt sekund og igjen oppfører den seg som normalt. Jeg flyr et par runder til, så merker jeg plutselig en kjempeglitch hvor turtallet blir helt ujevnt, og servoene løper løpsk. Jeg mister all kontroll på stikka, og flyet stuper rett i bakken fra 15m høyde.

Hva kan være grunnen? Flyet var under 100m unna, så det kan umulig ha vært et avstandsproblem. Jeg så rundt meg etterpå, men det var ingen andre fly på hele sletta, så jeg tror ikke at jeg ble "skutt" ned av en annen radio. Jeg sjekket temperatur på esc og mottaker med en gang, men de var ikke varme.

Antenna fra mottakeren hadde jeg lagt på utsiden av flyet, siden jeg en gang klarte å dra den ut fra "røret" som den originalt var tredd igjennom, men den gikk uhindret fra mottakeren, ut langs kroppen, langs staget til haleroret og gjennom bakhjulet. Kan dette ha hatt noe å si?

Hva annet er det som kan ha forårsaket en så kraftig glitch?
    Er det bare å skylde på billig/dårlig radioutstyr?
    Kan det ha noe med den nye servoen å gjøre (installasjonen var uten problemer)?

PS.
    Alle i denne hobbyen har vel opplevd slike ting, men pokker så surt det er. Jeg har ikke blitt sint noen av gangene jeg selv har forårsaket en "hard landing", men dette var skikkelig frustrerende. Glad jeg skal kjøpe ny radio, nå - DX7 here I come...

EDIT: Skriveleif
    Flysyk...
  • elektrodude
    • Sep 2006
    • 1342

glitch kan være så mye rart.Har eit fenomen på flystripa vår,eit bestemt sted på stripa, dvs når man passerer en heli hangar som ligger ca 50 meter til siden av stripa, er det en enorm glitch fra bakken og opp ca 20 meter.Er opps på dette så det går stort sett greit.Men eg tok kverken på min bea hawk med att eg bommet på innflygnings lengden, og havnet borti glitch området da flyet var ca 2 meter over bakken.Glitch'n kjørte balanseror servoen til endes og flyet rollet 180 grader på eit blunk,og eg trekte samtidig høyderor!!
    Har ingen anelse om hva denne glitch'n kommer av,men har tenkt tanken att det kan være noe walki talki utstyr som står på? nei vet rett og slett ikke hva det er,men kraftig det er den
    Alt som kan fjernstyres.
    ---------------------------------------------
    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
    Steinar Kvarme.

Comment

• Propepperell
      • Jun 2005
      • 1093

Tenker ikke skryte på meg noen som helst ekpertkunnskap på området men nok høres dette ut som en "nedskyting". Ekeberg ER ett skummelt sted å fly, jeg har selv opplevd akkurat de samme tingene der og jeg tror det skyldes andre sendere i "nærheten".

Peter
      Peter Rahm
      Siggerud
      Cirrus RCFK

Comment

• solvang
        • Nov 2006
        • 37

Ferritt!

Hei,

Jeg har en minifuntana som ikke ville høre på meg, range check ble gjort og alt var ikke som det skulle. Jeg tok den nå opp et par ganger, men plutselig begynte den og hoppe til hastighetsregulatoren kuttet motoren og jeg kunne gli inn for landing.

Problemet forsvant da jeg installerte en ferritt kjerne på ledningen fra hastighetsregulatoren til mottakeren.

mvh
        Lars Solvang
        Stavanger RC Klubb

Comment

• bengtern
          • Oct 2005
          • 313

Trodde meningen med rekkeviddesjekk var å ikke fly når ting ikke er i orden. Mulig jeg tar feil. Én ting er å satse modellen, men en vet jo heller ikke hvor den kommer ned. Noen her sutrer over at folk bruker mottakere som har vært med på kræsj før, det synes jeg blir litt for strengt, men å ta av når en vet noe er galt forundrer meg litt.
          -----------
          Bengt

Comment

• solvang
            • Nov 2006
            • 37

Forundret

Originally posted by bengtern
            Trodde meningen med rekkeviddesjekk var å ikke fly når ting ikke er i orden. Mulig jeg tar feil. Én ting er å satse modellen, men en vet jo heller ikke hvor den kommer ned. Noen her sutrer over at folk bruker mottakere som har vært med på kræsj før, det synes jeg blir litt for strengt, men å ta av når en vet noe er galt forundrer meg litt.

Hva som forundrer meg er alle som har meninger om hva andre bør gjøre! Du vet ikke hvor jeg prøvde, Stavanger sentrum eller 10 mil fra nærmeste person. Det er også forskjell på om det er en 3m kompositt eller et isoporfly.

mvh lars
            Lars Solvang
            Stavanger RC Klubb

Comment

• Coolman
              • Nov 2006
              • 170

Retting av glitch

Hei igjen!

Både jeg og min kamerat hadde store glitchproblemer i starten, prøvde de fleste triks for å rette på problemet,flytting av esc,ny ruting av antennekabel,bytte krystaller og mottaker etc.

til slutt prøvde jeg sølvpapir uten at jeg hadde den store troen på dette, men da jeg pakket inn mobiltelefonen i sølvpapir på kjøkkenet kunne jeg ikke få dekning.

Jeg pakket så inn hele mottakeren i 2-3 lag og problemet har vært borte siden...

Bare noen små hull til servokablene er åpne..

mvh jo hugo brochmann

http://www.nordregate.com

Comment

Working...