Announcement

Collapse
No announcement yet.

Enda mer problemer med Wilga 2000

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Enda mer problemer med Wilga 2000

    La inn en tråd for et par dager siden om min ESC og en kamerat sin motor som brant opp...
    Jeg fikk ny ESC og kameraten ny motor. Kameraten skulle teste at alle kanaler stemte med ror og motor da det begynte å ryke fra motoren IGJEN! Det var ingen ting som sperret motoren eller gjorde noe som skulle tilsi at motoren skulle gå til h.........
    Jeg med min nye ESC forsøkte å fly meg en runde - etter 15 meter på rullebanen, får jeg liftoff. Etter et par meter opp, drar flyet rett høyre - jeg stikker balanseror til venstre,men ingen ting skjer og flyet smeller i bakken. Siden jeg er forholsvis ny i gamet, men har litt stikkefølelse(flydd masse på FMS simulator, litt andre fly, samt litt heli) var jeg sikker på at det var jeg som rotet det til, så jeg limte flyet sammen og prøvde igjen. Akkurat det samme skjer.... Limer på nytt, samme utfall... Nok en gang med liming, før jeg ber en kamerat (som har flydd masse - bla. drone i militæret) følge med på stikkebevegelsene mine. Jeg letter, flyr 40 meter, og flyet drar rett høyre uten at min venstre stikking på balanseror gjør utslag (kameraten ser at jeg gjør riktig).

    Ingen andre radioer i nærheten, og forsøkt på helt forskjellige flysteder + at jeg har sjekket at alle ror går riktig vei,og står trimmet riktig...

    Har tenkt å reise i butikken å levere tilbake modellene både jeg og kameraten,men tenkte å høre om noen er kjent med problemene først!?

    Noen tips???
    ___________________________

    Ramber`n


    Parkzone Stryker F-27
    Sapac Wilga 2000
    Twister CP V2 - død
    Protech Helixx 3D
    Align T-rex 450 sport x2
    Align T-rex 250 se
    TechOne Piaget EPP indoor
    Free Air Blitz indoor


    Futaba 9C super m/TM-8 2,4GHz modul (bortgjemt - 35MHz synth modul)

  • #2
    Er det liv balanserorene når modellen står på bakken?
    Har du utført rekkeviddesjekk? Har dårlig erfaring med medfølgende rafioutstyr, så jeg skiftet ut mottakeren og bruker en skikkelig radio. Har aldri hatt problemene du beskriver her.....
    Jan Fredrik Bjordal
    www.JetsOfBergen.no

    This is my Eurosport. There are many like it, but this one is mine.

    Comment


    • #3
      Om det er!!??
      Du får sikkert en røys med svar.
      Jeg har selv sett/vært bort i flere.
      Mitt råd har vært; kast svineriet i søpla.
      Ingenting av elektronikken holder mål. Selv senderen (utgangstrinnet) kan gå varm og koble ut.
      Ok, all elektronikk, uansett kvalitet kan klikke.
      La oss snu på flisa. I stedet for å få høre fra alle som har opplevd feil på denne modellen, så hadde det vært veldig interessant å få høre fra de som faktisk har en slik modell i feilfri drift. Og om de har gjordt noe spesielt.
      Når det gjelder din modell og evt reklamasjon hos butikken, så stiller du ikke helt sterkt. Enhver modell som har gått i bakken, uansett årsak og kvalitet, kan få feil på elektronikken, som en følge av krasjet.
      Du burde ha tatt en rangetest, før du satte i gang, og forhåpentligvis oppdaget problemet uten å sende modellen i luften.
      Men det er alltid lett å være etterpåklok.
      Så, ta en tur til butikken, med begge modellene og hør hva de har å si.

      olle

      Comment


      • #4
        Originally posted by JanFredrik
        Er det liv balanserorene når modellen står på bakken?
        Har du utført rekkeviddesjekk? Har dårlig erfaring med medfølgende rafioutstyr, så jeg skiftet ut mottakeren og bruker en skikkelig radio. Har aldri hatt problemene du beskriver her.....
        Ja - det er så absolutt liv i balanserorene når den står på bakken. Når det gjelder rekkeviddesjekk, kan jeg vel ikke si at jeg har gjort noen tester,men 40m bør ikke være noe problem!...
        ___________________________

        Ramber`n


        Parkzone Stryker F-27
        Sapac Wilga 2000
        Twister CP V2 - død
        Protech Helixx 3D
        Align T-rex 450 sport x2
        Align T-rex 250 se
        TechOne Piaget EPP indoor
        Free Air Blitz indoor


        Futaba 9C super m/TM-8 2,4GHz modul (bortgjemt - 35MHz synth modul)

        Comment


        • #5
          Både Wilga og Extra i bruk! Alt OK..
          Det eneste som har gått føyka er noen propeller nå og da, da understellet er noe mykt..

          Wilga er original (med originalt brushless upgrade), original sender/mottager og originalt 1200mAh LiPO, original lader etc. Denne flys så og si daglig av min 8-årige nevø og det fungerer aldeles utmerket!

          Roroverføringen til høyderoret er noe mykt. Rett ut V-benden og skjær ut mellom "hengslene" og bøy et par ganger opp/ned, så er dette helt fint!

          No problems whatsoever..

          På Extra er det satt inn Shultze mottager og det brukes EVO-sender, dette fordi jeg ikke orker å stulle med flere sendere til mine fly..
          Ellers alt originalt.. Nemo problemo!

          Vi er nå 3 stk som flyr Extra'en jevnlig og alle er helt problemfrie!

          Jeg har en bråta med fly fra 70cm til 3m men aldri hatt det så morro som med disse ukompliserte greiene her.. Bare hive de ut av bilen og fly...

          Comment


          • #6
            Hmm - godt å høre at noen er heldige. Når det gjelder høyderoret, har jeg skåret ut som du sier,men ikke rettet ut overføringen.
            Problemet mitt er jo antagelig at radioen mister kontakt med flyet, så servoer begynner å leve litt sitt eget liv. På et nytt fly, bør ikke dette skje - derfor mener jeg at jeg bør ha rett på reklamasjon/reparasjon!? Dette skal tross alt være en RTF som mer eller mindre skal fly ut av esken...
            Når jeg i tillegg har hatt med meg erfarene flygere fra begynnelsen, er det rart hvis ikke feilen har vært der siden begynnelsen også....?
            ___________________________

            Ramber`n


            Parkzone Stryker F-27
            Sapac Wilga 2000
            Twister CP V2 - død
            Protech Helixx 3D
            Align T-rex 450 sport x2
            Align T-rex 250 se
            TechOne Piaget EPP indoor
            Free Air Blitz indoor


            Futaba 9C super m/TM-8 2,4GHz modul (bortgjemt - 35MHz synth modul)

            Comment


            • #7
              Noe ræl!

              Veldig sjelden jeg direkte kommenterer modeller her på nettet, men har en slik Wilga selv. Vil skrive om den i neste MI.
              En grei konklusjon er at medfølgende radio er noe skikkelig ræl. Vi hadde umiddelbar glitch ved to forskjellige prøveflukter (meget erfarne piloter!). Satte inn AR6000 mottaker og benyttet DX6 senderen. Problem løst.

              Børstemotoren med gir er heller ikke "topp" kvalitet og ble byttet med børsteløs.
              Men resten av flyet har gitt meg MYE glede.

              Men hvorfor må produsenten/(importørene) ødelegge for seg selv ved å selge med en slik radio? De har jo alle muligheter for å få med mange folk i sporten med de fine modellene de har. Når ting ikke virker er det derimot mange muligheter for at noen faller fra i frustrasjon.
              Mvh Terje Martinsen
              leder Modellflyseksjonen/NLF
              www.modellfly.info

              Comment


              • #8
                Originally posted by tema95
                Veldig sjelden jeg direkte kommenterer modeller her på nettet, men har en slik Wilga selv. Vil skrive om den i neste MI.
                En grei konklusjon er at medfølgende radio er noe skikkelig ræl. Vi hadde umiddelbar glitch ved to forskjellige prøveflukter (meget erfarne piloter!). Satte inn AR6000 mottaker og benyttet DX6 senderen. Problem løst.

                Børstemotoren med gir er heller ikke "topp" kvalitet og ble byttet med børsteløs.
                Men resten av flyet har gitt meg MYE glede.

                Men hvorfor må produsenten/(importørene) ødelegge for seg selv ved å selge med en slik radio? De har jo alle muligheter for å få med mange folk i sporten med de fine modellene de har. Når ting ikke virker er det derimot mange muligheter for at noen faller fra i frustrasjon.
                Tror nok ikke jeg faller fra sporten - synes det er kjempegøy,men begynner å bli lei av å styrte pga glitch... Som forholsvis nybegynner hadde jeg ikke ærfaring nok til å kunne si ved første flygning at krasjen kom av glitch - man tror jo selvfølgelig at det er noe en selv gjør. Men etter gang på gang,skjønner man det!

                Håper butikken er litt "snill" og hjelper meg ut av knipa - har tross alt betalt noen kroner for et (i følge butikken) bra nybegynnerfly for de som ikke har noe særlig ærfaring med bygging, og som vil prøve litt mer enn bare seilere (som jeg har flydd tidligere).

                Blir også litt skremt når jeg ser at motoren til kameraten min ryker som ei pipe for andre gang, uten å engang ha gitt full gass...

                Hvis det er slik at man må oppgradere modellen før man skal fly,er ikke dette et RTF fly i mine øyne
                ___________________________

                Ramber`n


                Parkzone Stryker F-27
                Sapac Wilga 2000
                Twister CP V2 - død
                Protech Helixx 3D
                Align T-rex 450 sport x2
                Align T-rex 250 se
                TechOne Piaget EPP indoor
                Free Air Blitz indoor


                Futaba 9C super m/TM-8 2,4GHz modul (bortgjemt - 35MHz synth modul)

                Comment


                • #9
                  Når det gjelder radioen så er jeg enig med Terje, det er ikke noe topp produkt. Nå har jeg imidlertid ikke opplevd all verdens glitching med Wilga'en, noe som kanskje kan skyldes at vi aldri har prøvd den med børstemotor og sjelden flydd sammen med andre.
                  Det er jo en kjent sak at børstemotorer støyer endel mer enn børsteløse.

                  Men som sagt, ikke noe problematisk med vår modell.

                  Hva som kan ha gått galt med de andre modellene blir bare tankespinn og ren ukvalifisert gjetning..

                  Og jeg er enig i at de kunne spart seg for børstemotor som standard, det er i dag meningsløst. Med dagens teknologi så burde ikke en børsteløs motor fordyre flyet vesentlig.

                  I tillegg bør disse kunne leveres uten sender/mottager, som en rimeligere pakke.

                  Så.. Det ypperlige hadde vært at de leveres f.eks. med en rimelig 2.4Ghz radio og børsteløs som standard, eller at de kun leveres med børsteløs og servoer installert...

                  Har du handlet hos en seriøs forhandler så bør de kunne finne ut av hva som forårsaker problemene og rette opp i de.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Alfalfa
                    Når det gjelder radioen så er jeg enig med Terje, det er ikke noe topp produkt. Nå har jeg imidlertid ikke opplevd all verdens glitching med Wilga'en, noe som kanskje kan skyldes at vi aldri har prøvd den med børstemotor og sjelden flydd sammen med andre.
                    Det er jo en kjent sak at børstemotorer støyer endel mer enn børsteløse.

                    Men som sagt, ikke noe problematisk med vår modell.

                    Hva som kan ha gått galt med de andre modellene blir bare tankespinn og ren ukvalifisert gjetning..

                    Og jeg er enig i at de kunne spart seg for børstemotor som standard, det er i dag meningsløst. Med dagens teknologi så burde ikke en børsteløs motor fordyre flyet vesentlig.

                    I tillegg bør disse kunne leveres uten sender/mottager, som en rimeligere pakke.

                    Så.. Det ypperlige hadde vært at de leveres f.eks. med en rimelig 2.4Ghz radio og børsteløs som standard, eller at de kun leveres med børsteløs og servoer installert...

                    Har du handlet hos en seriøs forhandler så bør de kunne finne ut av hva som forårsaker problemene og rette opp i de.
                    Har levert flyene der vi kjøpte de - de skulle sende begge til leverandøren slik at de kan reparere... Håper det går i orden.

                    Hva er poenget med 2,4GHz radio? For meg som driver et trådløst bredbåndsnett i området, ville jeg tro at både private trådløse routere og evt. linker som vi bruker i nettet vårt vil forstyrre noe sinnsykt.... Så og si alle hjem har jo nå trådløs router, og alle disse går på 2,4GHz båndet.....
                    ___________________________

                    Ramber`n


                    Parkzone Stryker F-27
                    Sapac Wilga 2000
                    Twister CP V2 - død
                    Protech Helixx 3D
                    Align T-rex 450 sport x2
                    Align T-rex 250 se
                    TechOne Piaget EPP indoor
                    Free Air Blitz indoor


                    Futaba 9C super m/TM-8 2,4GHz modul (bortgjemt - 35MHz synth modul)

                    Comment


                    • #11
                      2.4GHz er støyimmunt sammenlignet med 35MHz i og med at det er digitalt kodet og mottager blir matchet med senderen, slik at den kun prosesserer signaler fra rett avsender. (Les: Farvel kanalcrash, støy-glitch etc.)

                      Ang. wlan og andre ting på 2.4 så strides fortsatt folk..
                      Selv har jeg ikke prøvd systemet, men jeg jobber med wlan til daglig og vet godt hvilken dævelskap dette kan forårsake...
                      Nå er det imidlertid lite wlan og annet 2.4GHz utstyr på stripene og i umiddelbar nærhet, og i og med at 2.4 av natur har høy absorpsjon i atmosfæren så burde ikke dette være noe stort problem..
                      Folk som bruker 2.4 til modellfly er veldig fornøyd og det er lite rapporter om feil.

                      Per A. Klepaker her på forumet er guru på dette og kan svare på det meste ang. Spektrum-radioene!

                      Comment


                      • #12
                        Jeg er veldig inntressert i å få vite mer om Spektrum teknologien! Så kom igjen den som kan

                        For dere som vet det... hva er rekkevidden på en trådløs router? stiller meg litt tvilende til at den skal klare å lage krøll.. de er jo som regel montert inne i hus og jeg vil tro (uten at jeg har spesielt greie på det) at signalene stort sett er så begrenset 10 til 20 meter fra huset at de ikke har mulighet til å forstyrre. Flystripene ligger som regel et godt stykke fra bebyggelse.

                        Som sakt... jeg har ikke veldig snøring på dette og venter på rettelse hvis feil

                        Jeg syns forøvrig at det er veldig synd at du får sånne opplevelser i starten av denne hobbyen. Jeg mener at det skal være piloten sin stikkeføring som planter et fly/helikopter i bakken, ikke feil på utstyr. Det er så frustrerende!!!
                        Christen
                        http://jetsofnorway.com/

                        Comment


                        • #13
                          hmmmm......................

                          [QUOTE=Christen]Jeg er veldig inntressert i å få vite mer om Spektrum teknologien! Så kom igjen den som kan

                          For dere som vet det... hva er rekkevidden på en trådløs router? stiller meg litt tvilende til at den skal klare å lage krøll.. de er jo som regel montert inne i hus og jeg vil tro (uten at jeg har spesielt greie på det) at signalene stort sett er så begrenset 10 til 20 meter fra huset at de ikke har mulighet til å forstyrre. Flystripene ligger som regel et godt stykke fra bebyggelse.

                          Som sakt... jeg har ikke veldig snøring på dette og venter på rettelse hvis feil
                          QUOTE]
                          Enig med deg - sitter og flyr på simulator nå - alt går kjempeflott!!
                          Rekkevidden på interne trådløse nettverk er 300m i åpen sikt (i følge de fleste leverandører jeg har vært borti...),men dette svekkes veldig med vegger og lignende - fra et vanlig hus, kanskje det rekker 70 meter utenfor i beste/verste fall, men for oss som ikke flyr på "striper", er jeg redd dette kan forårsake "støy" - aner ikke jeg, har ikke prøvd 2,4GHz, men bare prøver å tenke fornuftig radioteknologi...
                          Jeg flyr i skiflyvningsbakken i Vikersund (er ikke medlem av klubb), men her er nærmeste hus kanskje 200m unna...
                          Har som nevnt ikke prøvd 2,4GHz, bare lurer på fordelen med denne frekvensen....
                          Målet mitt er å kunne fly RTF elektro som et RTF elektro - dvs. montere vinge, skru på radio, sjekke at alle ror går riktig vei, og fly av gårde... Vi flyr alltid bare en av gangen, så interferens skal ikke være mulig å intreffe...

                          Bare for å nevne det - nei, det er ingen aktivitet på radioer (som walkie talkie eller lignende) som skal kunne virke inn på 35MHz området i de trakter...

                          PS: setter stor pris på tilbakemeldinger av alle slag - selvfølgelig er alle tilbakemeldinger greie å ta med seg videre...

                          Jeg syns forøvrig at det er veldig synd at du får sånne opplevelser i starten av denne hobbyen. Jeg mener at det skal være piloten sin stikkeføring som planter et fly/helikopter i bakken, ikke feil på utstyr. Det er så frustrerende!!!
                          ___________________________

                          Ramber`n


                          Parkzone Stryker F-27
                          Sapac Wilga 2000
                          Twister CP V2 - død
                          Protech Helixx 3D
                          Align T-rex 450 sport x2
                          Align T-rex 250 se
                          TechOne Piaget EPP indoor
                          Free Air Blitz indoor


                          Futaba 9C super m/TM-8 2,4GHz modul (bortgjemt - 35MHz synth modul)

                          Comment


                          • #14
                            Vi har faktisk trådløst nett på stripa (). Det er et par stykker som flyr på 2,4GHz, men det er ingen som blir plaget av det. verken internettet eller pilotene.
                            William Jul Ringkjøb
                            Bodø MFK

                            If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by william123
                              Vi har faktisk trådløst nett på stripa (). Det er et par stykker som flyr på 2,4GHz, men det er ingen som blir plaget av det. verken internettet eller pilotene.
                              Det er jo flott, men desverre hjelper ikke dette meg, med mine problemer med 35MHz senderen til Wilgaen...
                              Men i alle fall har vi fått fastslått at 2,4GHz er et "smalt" bånd, som kan være greit for nybegynnere som ikke har noen "stripe" å fly på (hvor du ikke vet hva slags interferens som kan forekomme)... Regner med at klubber og lignende vet hvilke frekvenser o.l. som er "opptatt" i områdene rundt klubben sin "stripe"!?
                              ___________________________

                              Ramber`n


                              Parkzone Stryker F-27
                              Sapac Wilga 2000
                              Twister CP V2 - død
                              Protech Helixx 3D
                              Align T-rex 450 sport x2
                              Align T-rex 250 se
                              TechOne Piaget EPP indoor
                              Free Air Blitz indoor


                              Futaba 9C super m/TM-8 2,4GHz modul (bortgjemt - 35MHz synth modul)

                              Comment

                              Working...
                              X