Unconfigured Ad

Collapse

Lim til "Robbe Charter"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ostahl
    • Jun 2007
    • 233

Lim til "Robbe Charter"

Trenger litt hjelp til å vite hva slags lim jeg skal bruke til mitt "Robbe Charter" byggesett.
    Jeg trodde jeg kunne bruke vanlig balsalim, men fikk beskjed fra Norwegian Modellers at jeg heller burde bruke lynlim. Balsalim medførte at flyet ville bli for tungt. Er dette lynlimet et lim jeg kan kjøpe på f.eks Clas Ohlson, Biltema e.l?
    Ser i manualen som følger med til flyet at limet de anbefaler er:
    - One-pack adhesive (cyano-acrylate) --> Robbe Speed
    type 2 --> til alle materialer

-Cyano-acrylate activator --> Robbe activator spray -->
    Brukes med cyano lim

- Epoxy --> Det har jeg Kommer til å bruke 12 min
    epoxy.

- White glue --> Ponal Express --> For tre

Hva slag lim anbefaler dere meg, som er rimelig enkelt å få tak i? Må jeg bruke alle disse limtypene?
  • Superstar40
    • Dec 2002
    • 1667

CA lim er enkelt og greit å bruke, fås i alle hobbyforetninger eller jernvare. Noen av disse spiser isopor og plast samt en del forskjellige betrekninger.
    Epoxy brukes på alle "stress" områder så som skjøting av vingen, feste av haleror, understell og firewall (veggen som motorfeste settes på)

Fordelen med lynlim kontra hvitlim og balsalim er herdetid og litt vekt da du trenger ganske lite for å feste.

Kjenner ikke modellen du snakker om men hvis det er en vanlig trainer så vil jeg tippe at vekttillegget ved bruk av hvit/balsalim maks vil være 50 - 100 gram. Mye på en liten elektrosak men ingenting på en trainer i vektklassen 2 - 2,5 kg.

På CA for hobbybruk brukes gjerne fargekoder, rød er tyntflytende og limer umiddelbart - ingen korreksjonsmuligheter, grønt er litt tykkere og du har ca 5 sekunder på deg til å korrigere og litt lengre herdetid. Gul er tykk og kan korrigeres i ca 30 sekunder og limer på ca 1 minutt.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• ostahl
      • Jun 2007
      • 233

Takker for det gode tipset Da blir det å kjøpe lim i morra!
      Ja, det er en trainer og den veier ca. 2 kg. alt inkl. Jeg tenker å ha en kraftig børsteløs elektromotor med Lipo-batteri på den.
      Har en Wilga 2000 fra før.

Comment

Working...