Unconfigured Ad

Collapse

Hvordan lande Cessna sjøfly ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cazber
    • Aug 2007
    • 38

Hvordan lande Cessna sjøfly ?

Hadde jomfruturen i helgen. Det blåste litt mye, men fant en forholdsvis stille plass på vannet (i le av et fjell). Første tur var jeg kjempenervøs for landingen, men den ble egentlig helt perfekt. Ikke noe hopp og sprett i det hele tatt.
    De neste landingene var det værre med. Fant liksom ikke ut hvordan det var best å lande flyet. Hver eneste landing gav noen kraftige hopp, og den ene gangen gikk det ned med nesen i vannet, med resultat at vingen fikk en knekk under på den ene siden.

Hvordan bør man lande et sjøfly (type cessna 177 cardinal) ?

Forslag 1:
    I ganske stor fart, fly det ned på vannet, og når man ser det har kontakt, og ikke hopper, dra av på gassen (tror det var slik jeg landet første gang, men var så nervøs at jeg ikke vet det sikkert

Forslag 2:
    La det fly ganske sent inn over vannet, og bruke gassen til å ta det ned med (føler denne metoden gav en del hopping).
  • Warbirdpilot
    Administrator
    • Sep 2004
    • 2878

Dersom flyet hopper endel på landingene kan det tyde på at du ikke "flarer" flyet skikkelig og lander på den fremste delen av flottøren, dette kommer veldig ofte av for høy hastighet i landingen. Man er nødt til å prøve seg frem men å lande på den fremre delen av flottøren vil uansett gjøre at du vil begynne å hoppe bortover vannet Det er dette som er morsomt med sjøfly, å få til silkemyke landinger, ikke noe er vakrere å se på
    - Håvard Glad Andreassen
    - YouTube.com/Warbirdpilot
    - facebook.com/warbirdpilot

Comment

• cazber
      • Aug 2007
      • 38

Originally posted by flypilot
      Dersom flyet hopper endel på landingene kan det tyde på at du ikke "flarer" flyet skikkelig og lander på den fremste delen av flottøren, dette kommer veldig ofte av for høy hastighet i landingen. Man er nødt til å prøve seg frem men å lande på den fremre delen av flottøren vil uansett gjøre at du vil begynne å hoppe bortover vannet Det er dette som er morsomt med sjøfly, å få til silkemyke landinger, ikke noe er vakrere å se på
      Ok. Tror jeg skjønner, men bare for å være sikker.
      Det vil altså si at jeg bør flare ut flyet så mye som mulig, før jeg så lander på bakre del av flottørene (bak step'et) ?

Comment

• Warbirdpilot
        Administrator
        • Sep 2004
        • 2878

Hei, ja prøv på det du, da vil du slippe å få de stygge sprettene...
        - Håvard Glad Andreassen

Comment

• ostahl
          • Jun 2007
          • 233

Vet ikke om dette er noe godt tips siden jeg er nybegynner, men jeg har lagd en video ang. landing og letting på vannet. Jeg har et Sapac Wilga 2000 sjøfly, men mulig det er mye lettere å kjøre enn det flyet du har.... Min erfaring var at jeg fikk best resultat med lav fart inn mot landing, la flyet litt bakpå slik at bakre delen av flottørene traff vannet først. Jeg har lagt ut 5 små videosnutter på Youtube der jeg både har grusome og etterhvert brukbare landinger
          Her er linken: http://www.youtube.com/olstahl

Comment

• cazber
            • Aug 2007
            • 38

Takker for svar. Da er tydligvis tingen å prøve å fly sakte, og lande på bakre del av flottørene. Forhåpentligvis blir været såpass bra at jeg kan få testet dette lørdag eller søndag.

Kjøpte dette kamera som jeg festet under flyet https://okelektriske.secure.flexiweb...view/19427819/
            Det legger vel til noe i overkant av 200g på flyet, så det kan jo kansje ha noe å si på landingene (men jomfruturen med kamerea gikk jo bra).

Comment

• Anders Moen
              • Aug 2007
              • 129

Nå har ikke jeg noe peiling på landing med sjøfly, men legg ut video av flyturen din og landinga di cazber?

Har tenkt litt på å sette på noen sånne floats så jeg kan kjøre bortpå tjernet her. Da kan jeg kjøre året rundt uten å kjøre rundt med bil
              Mvh,
              Anders Moen

Comment

• cazber
                • Aug 2007
                • 38

Da la jeg ut en liten snutt av den siste "landingen" min. Går nok litt fort ser det ut til. Avbrøt første forsøk. Prøvde å avbryte det andre, men fikk ikke flyet opp igjen. Var en del turbulent vind bak fjellet, som ikke akkurat hjalp en nybegynner.

Comment

• Warbirdpilot
                  Administrator
                  • Sep 2004
                  • 2878

Hei,

Ja du kommer altfor fort inn og prøver å presse flyet ned...det vil som du har erfart ikke gå bra...du må komme inn med riktig hastighet og sette den ned på vannet med hevet nese.
                  - Håvard Glad Andreassen

Comment

• cazber
                    • Aug 2007
                    • 38

Takker. Jeg antok det samme når jeg så videoen etterpå. Flyet føles litt tungt, men har jo også onboard kamera på litt over 200 gram på. Uansett må nok problemene tilskrives piloten. Landet jo tross allt helt "perfekt" på første turen.
                    Venstre siden på vingen har fått seg en knekk under. Ikke noe problem å fly med, men vil nok ikke ta noe særlig negativ G. Har derfor kjøpt ny vinge. Kommer til å sette i 2 servoer i den, og bruke flaperons. Mulig at selv jeg klarer å lande dette flyet da

Comment

• Warbirdpilot
                      Administrator
                      • Sep 2004
                      • 2878

trening trening trening hehe...hvis jeg skulle fått en krone for hver alding man har gjort hadde det blitt endel penger hehe..
                      - Håvard Glad Andreassen

Comment

• cazber
                        • Aug 2007
                        • 38

Er nok trening som skal til ja. Problemet er bare at når man kun får 1 tur i uken, så kan det ta litt tid
                        La også ut onboard video av samme krasj på youtube.

Comment

• andersh
                          • Apr 2003
                          • 1734

Håper kamera ditt er vanntett..

Som Flypilot sider, du kommer inn alt for raskt. Hører på motorlyden fra onboardvideoen også at du bruker alt for mye throttle før du lander. Trekk gassen ned til tomgang i siste sving. Glid ned mot vannet, og "hold igjen" noen få cm over vannet med høyderoret helt til du ikke klarer å holde igjen lenger, mens throttle fortsatt er på tomgang.
                          Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                          rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                          Byggeblog for Eurosporten
                          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• cazber
                            • Aug 2007
                            • 38

Det ante meg. Skal prøve dette neste gang. Bestillt nytt understell, så regner med det kan bli et nytt forsøk til helgen, hvis været tillater det.

Comment

• Futaba4ever
                              • Sep 2007
                              • 252

Min erfaring av dette flyet er, at desto saktere du kommer, og desto lengre bak på flottørene du lander, så får du en alderles nydelig landing. Lander du med helt flate flottører, så skjer det at flottørene på en måte "graver" seg ned i vannet, og da blir det brå-stopp, som ikke resulterer i noe bra.
                              Øyvind Kveen Fagervold

-Graupner Club Star

For tiden få fly

Comment

Working...