Unconfigured Ad

Collapse

Høyvinget trainer?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spewster
    MFN Skribent
    • Aug 2007
    • 1134

Høyvinget trainer?

Hei,

Er på utkikk etter en høyvinget trainer som jeg kan "vokse" litt i. Skal brukes på land og vann og gjerne med flaps etter hvert. Må også kunne utføre enkle akro øvelser.

Har sett litt på elefun sin World Star40 Trainer (http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...48-203-242-251) som virker som en fin modell for meg.

Noen som har noen erfaringer med denne? har prøvd å søke litt men ikke funnet så mye om den. Motor/servovalg som anbefalles?
    Har sett litt på Saito FA-56 AAC eller O.S.Max FS-56 FS-A men det er kanskje litt overkill?

På forhånd takk!
    Last edited by spewster; 26-09-07, 11:36. Reason: Typo
    Stian Håvak (82)
    Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!
  • keiko78
    • May 2007
    • 133

World Star 40

Jeg har hatt denne modellen i tre måneder nå og er kjempefornøyd med den.
    Den flyr de fleste akroøvelser,untatt knifeedge.
    hvis du har modellen litt fremtung,skal det mye til før den dropper en vingetipp.
    Selv bruker jeg en OS LA46 og syns dette er nok til denne modellen,har nok motor til å komme meg ut av eventuelle problemer ved landing etc..
    Skal gjennom vinteren lage flottører til den,så jeg sliper å ha et eget fly for flyving på vann.
    Jeg bruker digitale servoer til rorene pga at det var det som fulgte med radioen,men helt standard servoer er etter min mening nok.eg byttet ut linkene som fulgte med,disse er nemlig i plast og ble litt plaget med å få de til å entre gjengene.

Hvis jeg har glemt noe nå,så få får du bare si fra.
    Jeg anbefaler denne modellen...
    Stefan Strand

Gluing is an art,now where is Michelangelo when you need him...

Comment

• spewster
      MFN Skribent
      • Aug 2007
      • 1134

Originally posted by keiko78
      Jeg har hatt denne modellen i tre måneder nå og er kjempefornøyd med den.
      Den flyr de fleste akroøvelser,untatt knifeedge.
      hvis du har modellen litt fremtung,skal det mye til før den dropper en vingetipp.
      Selv bruker jeg en OS LA46 og syns dette er nok til denne modellen,har nok motor til å komme meg ut av eventuelle problemer ved landing etc..
      Skal gjennom vinteren lage flottører til den,så jeg sliper å ha et eget fly for flyving på vann.
      Jeg bruker digitale servoer til rorene pga at det var det som fulgte med radioen,men helt standard servoer er etter min mening nok.eg byttet ut linkene som fulgte med,disse er nemlig i plast og ble litt plaget med å få de til å entre gjengene.

Hvis jeg har glemt noe nå,så få får du bare si fra.
      Jeg anbefaler denne modellen...

Takk for god tilbakemelding. Hva slags propell kjører du med?

Når det gjelder motor valg er jeg veldig usikker, 2t, 4t, LA, AX osv..
      Hva skiller OS 2t LA serien mot AX serien?

Skiller jo også veldig mange kroner fra en LA46 mot en FS-56 FS-A.

Håper på flere tilbakemeldinger!
      Stian Håvak (82)
      Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• keiko78
        • May 2007
        • 133

Propellen tror jeg er en 11x7 fra apc.
        Forskjellen på AX og LA er at AX veier 500 gram,har 1.65 hester og koster vel ca 1500.
        LA veier 272 gram,har 1.2 hester og koster under tusenlappen.
        Jeg måtte ha litt bly i nesen for å få den til å balansere med LA46,men synes ikke det gjør noe pga prisen på motoren.Selv om det ikke er verdens kraftigste motor,så mener jeg personlig at det er nok.Den går fort nok og jeg bruker som regel ikke å fly den på full gass med mindre jeg øver på akrobatikk.
        Stefan Strand

Gluing is an art,now where is Michelangelo when you need him...

Comment

• Edvin
          • Nov 2005
          • 134

Worldstar

Hei.
          Jeg har en slik selv som jeg er kjempefornøyd med.
          Har øket utslaget på sideror og Balanseror, og den gjør det meste.
          Jeg flyr også knivegg med denne.
          Av motor så har jeg en SC46 ABC motor med en 1150 propell. 1170 ble for stort.
          skal nå prøve med 1160. tror det vil være perfekt.
          Har kun standardservoer i denne bortset fra på nesehjul og sideror som har en Hitec et eller annet med metaldrev.

Dette er et fly som anbefales.
          Edvin
          ------
          http://home.no.net/hansenmh

Comment

• cazber
            • Aug 2007
            • 38

Er selv nybegynner, og kjøpte Cessna med Floats (pakken med radio og en 91 motor). Denne var mye enklere å fly enn jeg trodde, samt at den tåler en del Hadde litt problemer med landingen på vann de første gangene, men etter å ha montert en ekstra servo i vingen, og satt opp flaperons, så går det mye greiere. Ombalanserte det litt her om dagen (pga jeg hadde opprinnelig balansert det med videokamera), og da fikk jeg nok tyngdepunktet litt langt bak. Hvis du kjøper, så sørg for at du heller har et litt fremtungt fly. Flyet oppførte seg litt uventet (for en nybegynner), når det manglet litt tyngde foran.

http://www.throttlestore.com/fly/nes...s.aspx?lang=NO

Comment

• spewster
              MFN Skribent
              • Aug 2007
              • 1134

Originally posted by cazber
              Er selv nybegynner, og kjøpte Cessna med Floats (pakken med radio og en 91 motor). Denne var mye enklere å fly enn jeg trodde, samt at den tåler en del Hadde litt problemer med landingen på vann de første gangene, men etter å ha montert en ekstra servo i vingen, og satt opp flaperons, så går det mye greiere. Ombalanserte det litt her om dagen (pga jeg hadde opprinnelig balansert det med videokamera), og da fikk jeg nok tyngdepunktet litt langt bak. Hvis du kjøper, så sørg for at du heller har et litt fremtungt fly. Flyet oppførte seg litt uventet (for en nybegynner), når det manglet litt tyngde foran.

http://www.throttlestore.com/fly/nes...s.aspx?lang=NO
              Har sett litt på denne ja, men den koster jo over dobbelt så mye som World Star 40.
              Tror det blir en world star 40 først så får jeg se hvordan det går. Vil heller legge inn litt ekstra penger i motor og servo`er.

Ser at motorfestet som følger med world star 40 er en PL5111030, noen som har noen mål på denne? Har veldig lyst å sette inn FS-56 FS-A eller FL-70 RC Surpass hvis lommeboka godtar det. Passer disse her eller må jeg bytte motorfeste?
              Stian Håvak (82)
              Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• Futaba4ever
                • Sep 2007
                • 252

Vil anbefale Kyosho Calmato som trainer. Er et utrolig snilt fly, både med hjul, flottører og ski
                Øyvind Kveen Fagervold

-Graupner Club Star

For tiden få fly

Comment

• Biggles
                  • Mar 2006
                  • 238

Taxi Cup II

Har hatt calmato høyvinget, og har bare positive ting å si om det - men modellen begrenser kanskje mulighetene ettersom ferdighetene vokser. Kjøpte selv etterhvert en Taxi Cup II med OS 46 som pakke fra Dino i danmark. For de som kan det så er det mulig å gjøre stort sett "alt" med denne - det eneste minuset er at den er litt rask i landingene, men her er det mulig å modde med to servoer til balanseror og programmere flaps.

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

Ingen fare med å kjøpe World Staren. Den er godt kjent, og jeg har aldri lest om noen som ikke har vært fornøyd med den. Calmatoen er lik mht godt rykte. Cessnaen fra ARC har jeg tenkt å handle selv, men det er kun for å ha en flottørmodell, spesielt til vinterbruk. Skal selvsagt ha elektrodrift i den, men det er nå meg. Fordelen med den (for glow-bruk) er at det ikke er betrekning å tenke på, på kroppen. Det er der alt fuelsølet havner, så filmen løsner med tiden.

Forskjell på OS 40LA og den man kan sammenligne med som er 40FX er at LA har glidelagre og en mindre og enklere forgasser i tillegg til mer spyling på FX. FX har en mer avansert forgasser som bidrar til mer effekt og mye penere throttling. FX`en er langt sterkere og går mye penere. LA`en blir raklete i forhold. Men LA kan være et godt valg likevel, sannsynligvis en .46 til ditt bruk med flottører. LAen vil sannsynligvis trives bedre med stor diameter på propellen, noe som er en fordel for takeoff og flottørbruk.

4-taktere har bunndraget du skal ha, svinger store propeller som gir kraft i avgangen så flottørflyging blir enklere, og lyden er nydelig. Eneste ulempen er litt mer pris, og behov for å justere ventilene en gang i blant. Ventiljustering er enkelt og går kjapt. Har du råd og lyst så kjøp 4-takt!
                    OS 4-takteren er 2mm bredere og har 3,5mm større hullavstand. Men ser at det er med 2-delt motorbukk, så det har ikke betydning i det hele tatt.

Og nei: .56 4-taktere er ikke overkill men helt passe.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• spewster
                      MFN Skribent
                      • Aug 2007
                      • 1134

Originally posted by joo
                      Ingen fare med å kjøpe World Staren. Den er godt kjent, og jeg har aldri lest om noen som ikke har vært fornøyd med den. Calmatoen er lik mht godt rykte. Cessnaen fra ARC har jeg tenkt å handle selv, men det er kun for å ha en flottørmodell, spesielt til vinterbruk. Skal selvsagt ha elektrodrift i den, men det er nå meg. Fordelen med den (for glow-bruk) er at det ikke er betrekning å tenke på, på kroppen. Det er der alt fuelsølet havner, så filmen løsner med tiden.

Forskjell på OS 40LA og den man kan sammenligne med som er 40FX er at LA har glidelagre og en mindre og enklere forgasser i tillegg til mer spyling på FX. FX har en mer avansert forgasser som bidrar til mer effekt og mye penere throttling. FX`en er langt sterkere og går mye penere. LA`en blir raklete i forhold. Men LA kan være et godt valg likevel, sannsynligvis en .46 til ditt bruk med flottører. LAen vil sannsynligvis trives bedre med stor diameter på propellen, noe som er en fordel for takeoff og flottørbruk.

4-taktere har bunndraget du skal ha, svinger store propeller som gir kraft i avgangen så flottørflyging blir enklere, og lyden er nydelig. Eneste ulempen er litt mer pris, og behov for å justere ventilene en gang i blant. Ventiljustering er enkelt og går kjapt. Har du råd og lyst så kjøp 4-takt!
                      OS 4-takteren er 2mm bredere og har 3,5mm større hullavstand. Men ser at det er med 2-delt motorbukk, så det har ikke betydning i det hele tatt.

Og nei: .56 4-taktere er ikke overkill men helt passe.
                      Takk for mye god informasjon! Ang 4 takt så ser jeg at FS-56 FS-A er en del dyrere en FL-70 RC Surpass. Hva er det som gjør FS-56 FS-A dyrere når det er en mindre motor? Blir litt fristet til å sette inn FL-70 siden den er billigere. Hvordan vil dette fungere?
                      Stian Håvak (82)
                      Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• spewster
                        MFN Skribent
                        • Aug 2007
                        • 1134

Har gått litt bort fra OS FL-70 om ingen sier det er en kanon motor å ha i dette flyet.

Valget står nå mellom Saito FA-56 AAC og OS FS-56 FS-A. Saito`en er en del billigere men om OS`en er bedre så er valget enkelt.

Noen som kan komme med litt tips/erfaringer?
                        Stian Håvak (82)
                        Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• joo
                          MFN Skribent
                          • Nov 2002
                          • 6936

FS-A(lpha) er vel som nyhet å regne. Blir fort dyrere da Men om det bare er forgassertrompet og stor potte som er forskjellen er tvilsomt. Sannsynligvis nyere (og bedre?) forgasser blant annet. Den er lett, og det er et godt poeng.
                          Skiller bare 300.- mellom nyheten FS-A og Saitoen...
                          I mine øyne stiller OS og Saito ganske likt med tanke på kvalitet og driftssikkerhet. Forskjell i lyden er det, men en smakssak. Er vel bare YS som er "bedre", men de er mer krevende å justere. Eller... lett å justere seg vekk på om man skrur mye.

YS 63FZ-S har 50% mer effekt enn de andre to, men koster noen hundrelapper mer enn OS igjen... Svært gode motorer, men som sagt: brukerfeil tilgies ikke så lett med YS. Dessuten er dem glad i myyye nitro.

PS: jeg har bare hatt èn YS... det var en 110, og den var fælsleg sterk og herlig. (men den grisa jo, den også...)
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...