Unconfigured Ad

Collapse

2 Raske spm. angående kjøp av newbiefly

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sillion
    • Oct 2007
    • 6

2 Raske spm. angående kjøp av newbiefly

Hei!

Jeg er så og si maksimalt nybegynner uvvitende hva modellfly angår (noe pga. null miljø som jeg vet av i den lille byen jeg bor i). Jeg går vel godt under kategorien blant de som har lyst til å se om dette er noe en vil bruke tid og penger på framover, så jeg er ute etter et billig og greit prøvefly. Jeg kjøpte et fly airace fly på komplett for litt over 700 kroner (2kanals) med air cam one-kameraet (500,-), det var IKKE greit. Mulig jeg var ufattelig dårlig førstegangsflyver, men jeg velger å tro flyet ikke var all verden heller.

Vel, så til spørsmålene:

1. Er et Cessna RTF fly, et ok nybegynnerfly?
    (jeg har lest at en bør f.eks. prøve seg på et trainer fly a la AT-40 o.l., men jeg synes de virker vel dyre, i og med at de ikke kommer med verken servoer eller radio (?)

2. Kan jeg kjøpte et Cesscna fly på den svenske siden http://www.mft.nu/ , eller blir det noe krøll med sender og frekvens da :P Mao. jeg skjønner lite av dette, bare at det var noe med utlandske sender har ulovlige frekvenser etc etc...

Hjelp?

Mvh
    John Erik
  • tomr
    • Jun 2005
    • 130

Syns jo at det beste valget her er den AT-40 fra elefun. de har tilbud på komplette pakker der du får med det du trenger, men noen kroner koster det jo.. men er vel verd det hvis du vil prøve dette på en litt ordentlig måte...
    betennelse i flynerven..

Comment

• tomr
      • Jun 2005
      • 130

her er også ett fint fly å begynne med, lettflydd og enkelt oppsett... du trenger en radio utenom..
      betennelse i flynerven..

Comment

• Java
        • Jun 2004
        • 168

www.mft.nu sender ikke til Norge. Jeg ville bestille en Tiger Moth derfra, men fikk på epost at de ikke kunne sende til Norge.

Comment

• ErlendM
          • Jun 2006
          • 631

Originally posted by Sillion
          Hei!

Jeg er så og si maksimalt nybegynner uvvitende hva modellfly angår (noe pga. null miljø som jeg vet av i den lille byen jeg bor i). Jeg går vel godt under kategorien blant de som har lyst til å se om dette er noe en vil bruke tid og penger på framover, så jeg er ute etter et billig og greit prøvefly.
          For å gi et kjedelig, akademisk korrekt svar:

Spar pengene - bruk dem heller på å oppsøke et miljø og spør om de kan gi deg et par timer med en trainer. Da ser du fort om dette er gøy, og ikke minst får du nok en aha-opplevelse i forhold til om det var flyet eller piloten som var problemet...

Hvor bor du? Det er sikkert noen her som kan hjelpe deg. Det finnes klubber spredt utover det ganske land, både innenfor NLF og uorganiserte. Felles for de aller fleste er at det stort sett alltid er folk tilgjengelig som kan rettlede og vise deg hva vi driver med. Du vil også få gode råd om hvilket utstyr du bør kjøpe, slik at du slipper å feilinvestere og dermed ødelegge en gryende interesse.
          Erlend Moen
          Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

Comment

• Sillion
            • Oct 2007
            • 6

Maybe I should surrender to that advice.. Hmm, en trainer ja, tar slike timeslønn eller er de så entusiaster at de ønsker en nykommer varmt og gratis under vingene, i dette tilfellet bokstavelig talt? :P

Comment

• ErlendM
              • Jun 2006
              • 631

Maybe I should surrender to that advice.. Hmm, en trainer ja, tar slike timeslønn eller er de så entusiaster at de ønsker en nykommer varmt og gratis under vingene, i dette tilfellet bokstavelig talt? :P
              De aller fleste gjør dette gratis - i verste fall må du kanskje betale en slant for fuel etc. Dette er idealisme

Hvor bor du?
              Erlend Moen

Comment

• kjetilmh
                • Jun 2006
                • 990

Hei

Et annet alternativ er simulator.
                Jeg kunne nok ha spart mye liming på og kjøre mer sim.
                Kjetil
                oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

• ErlendM
                  • Jun 2006
                  • 631

Originally posted by kjetilmh
                  Hei

Et annet alternativ er simulator.
                  Jeg kunne nok ha spart mye liming på og kjøre mer sim.
                  Helt klart - simulator er en fin ting som jeg bruker mye i opplæring av rekrutter - og selv for å trene innimellom. Likevel ser jeg at det er stor forskjell fra det å fly bra på en simulator til det å fly bra (og kontrollert!) live. Jeg har elev-lærer-oppsett med en utrolig snill trainer. Det er likevel stor overgang for eleven fra simulatoren til live flyging. Det som er supert med simulatortreninga er stikketreninga samt det å lære seg å behandle stikkene korrekt med tanke på utslag. Der jeg synes simulatoren svikter er selve landinga. Jeg bruker Real Flight 3.5. Denne tillater temmelig hårete landinger - landinger som ville tatt knekken på propeller og understell hadde det skjedd live. Dessuten kunne jeg ønsket meg mer realistiske underlag - ikke bare disse superglatte stripene de har. Å få trene takeoff og landing på rufsete underlag ville vært flott!

Men det blir nok "Jatakk - begge deler".
                  Erlend Moen

Comment

• r-ling
                    • Oct 2003
                    • 189

Nybegynnerfly?

Ikke nødvendigvis et godt råd, men kanskje et tips?
                    Jeg har planer om å kjøpe en Art-Tech Cessna fra Elefun (1295,- komplett med radio).
                    Skal begynne å lære mine sønner (4 og 6 år) å fly. Det følger visstnok med kabel og FMS simulator, så det høres ut som en grei begynnelse.
                    Vet ikke om dette kan være noe for deg? Det er jo rimelig og greit for å "komme i gang", og med 4 kanaler blir det jo ganske likt det vi ellers bruker av modellfly.
                    Attached Files
                    Erling Svegre
                    Vangsvik
                    Senja Modellflyklubb

Mustang P-51 - OS 25FX
                    SIG Ninja
                    Blue Phoenix
                    ArtHobby Colibri-V
                    Reichard Grob G103C Twin Acro III

Comment

• ErlendM
                      • Jun 2006
                      • 631

Originally posted by r-ling
                      Ikke nødvendigvis et godt råd, men kanskje et tips?
                      Jeg har planer om å kjøpe en Art-Tech Cessna fra Elefun (1295,- komplett med radio).
                      Skal begynne å lære mine sønner (4 og 6 år) å fly. Det følger visstnok med kabel og FMS simulator, så det høres ut som en grei begynnelse.
                      Vet ikke om dette kan være noe for deg? Det er jo rimelig og greit for å "komme i gang", og med 4 kanaler blir det jo ganske likt det vi ellers bruker av modellfly.
                      Kjøpte dette til datteren min (12 år). Mitt hovedinntrykk er at dette ikke er noe lett fly å lære seg å fly med. Det er ganske lite, veldig lett, tåler lite vind før det blir ustabilt og er temmelig kjapt i lufta.
                      Det må kastes i lufta om du ikke har en svært god rullebane. Alt dette førte til at jenta hadde svært dårlig kontroll. Flyet flyr meget fint i kyndige hender, men uten noen form for assistanse tror jeg sjansen for å bli skuffet er stor...

Skulle jeg anbefale noe alternativt ville det bli et fly av denne typen: http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...&kategoriID=16 (WingDragon). Dette er fly som er mye lettere å hanskes med, og som gjør det en "trainer" skal gjøre - lære en nybegynner å takle å fly helt grunnleggende. Samtidig kan du vokse noe med dette flyet. Ta av hjulene så buklander det uten problemer. Propellen er beskyttet mot bakken. Jeg har et lignende selv (T-Hawk) som jeg lar elevene prøve seg på før de får fly med en vanlig trainer. Det har vært vel anvendte penger.
                      Erlend Moen

Comment

• Sillion
                        • Oct 2007
                        • 6

Takker for flere og gode svar Så du ville anbefalt windragon ovenfor cessna, Erlend?
                        Jeg bor forresten i Steinkjer (midt i Nord-Trøndelag ca. hvis dere ikke vet hvor det er).

Prøvde forresten det Airace-flyet mitt en gang til i går, da jeg fant ut jeg ikke kunne angre på det ettersom bakdelen måtte limes på og er umulig å få av. Jeg tror jeg skjønte et hakk mer med flyvning :b Ikke at jeg noen gang klarte å fly det uten å styrte riktignok, men jeg skjønte at styringen til siden var temmelig relevant for å få det til å fly rett fram og holde seg i luften(?) Men jeg mestret bare venstre svinging, når jeg skulle rette det opp andre veien, vre det seg rundt og bråstyrtet =b (dette er som sagt et billig 2 kanals issopor fly, men har sett video av folk som faktisk kan å fly det) Så jeg begynte å innse at det er nok flyveren det er noe galt med, ja. ) Etter 15 styrt, begynner det å slite litt også ^^,

Comment

• ErlendM
                          • Jun 2006
                          • 631

Takker for flere og gode svar Så du ville anbefalt windragon ovenfor cessna, Erlend?
                          Jeg bor forresten i Steinkjer (midt i Nord-Trøndelag ca. hvis dere ikke vet hvor det er).
                          Her er en som har fått kontakt med piloter i ditt område:

http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=16647

Ellers er det jo overkommelig for deg å reise til Stjørdal - der er det klubb også.
                          Lykke til
                          Erlend Moen

Comment

• ErlendM
                            • Jun 2006
                            • 631

Jeg ville anbefale det, ja, basert på egne erfaringer. Men som du ser om du leser i forumene - spør du 10 modellflygere om råd får du (minst) 10 ulike svar tilbake
                            Erlend Moen

Comment

• Sillion
                              • Oct 2007
                              • 6

Originally posted by ErlendM
                              Jeg ville anbefale det, ja, basert på egne erfaringer. Men som du ser om du leser i forumene - spør du 10 modellflygere om råd får du (minst) 10 ulike svar tilbake
                              Kanskje det blir det flyet etter jeg har krasjet dette :P Var ute å fløy en tur igjen, og det er helt klart at øvelse gjør mester, men spørsmålet er om flyet mitt holder ut til jeg blir "mester" ;D

Jeg fløy 3 ganger med det, og på det beste fløy jeg i 1 min (jeg var så stolt), det er sikkert fatalt dårlig og ynkelig i andres øyne, men det var stor progresjon for meg. Jeg har kanskje flydd det 20 turer i alt nå, alle med krasjladning vel og merke, så det sliter veldig for å si det mildt.

Comment

Working...