Unconfigured Ad

Collapse

Byggesett

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thinnthinn
    • Sep 2002
    • 1172

Velkommen i hobbyen Linz!
    Mitt stalltips vil være å ikke bruke for mye epoxy... Flyet trenger ikke være bygd for å tåle en kræsj - det gjør det som regel ikke uansett..
    Bruk kun meget begrenset med epoxy på de aller mest belastede limfugene; Torpedovegg(firewall), understellsinnfesting, vingefester & vingeskjøting, innfesting av hale & finne o.l. Det er ikke mye som skal til!
    IKKE la det tyte masse epoxy ut av limfugene, i så fall, tørk det vekk!
    Vekt er din værste fiende i denne hobbyen! (I tilegg til ustabilt jordsmånn, trær o.l. som spretter opp og tar tak i modellen... ).
    Husk at (som regel) raskere herdetid på epoxyen betyr sprøere limfuge..
    Det finnes en del diskusjoner ang. bruk av lim, men trelim (hvitt-lim) og superlim (cyanacrylat) er å foretrekke på resten av bygget. Les gjerne diskusjonen ang. lim her på forumet, mye bra innlegg! (fant den ikke i farta..)

Og ikke minst, SPØR hvis det er noe du/dere lurer på FØR du/dere finner en "lur" løsning på et problem! Det er vel flere der ute som bla.annet har bygget to høyrevinger???

Mvh.
    Sir Crashalot
    Audun Thinn
    Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• Linz
      • Feb 2004
      • 73

Originally posted by Thinnthinn
      Velkommen i hobbyen Linz!
      Mitt stalltips vil være å ikke bruke for mye epoxy... Flyet trenger ikke være bygd for å tåle en kræsj - det gjør det som regel ikke uansett..
      Bruk kun meget begrenset med epoxy på de aller mest belastede limfugene; Torpedovegg(firewall), understellsinnfesting, vingefester & vingeskjøting, innfesting av hale & finne o.l. Det er ikke mye som skal til!
      IKKE la det tyte masse epoxy ut av limfugene, i så fall, tørk det vekk!
      Vekt er din værste fiende i denne hobbyen! (I tilegg til ustabilt jordsmånn, trær o.l. som spretter opp og tar tak i modellen... ).
      Husk at (som regel) raskere herdetid på epoxyen betyr sprøere limfuge..
      Det finnes en del diskusjoner ang. bruk av lim, men trelim (hvitt-lim) og superlim (cyanacrylat) er å foretrekke på resten av bygget. Les gjerne diskusjonen ang. lim her på forumet, mye bra innlegg! (fant den ikke i farta..)

Og ikke minst, SPØR hvis det er noe du/dere lurer på FØR du/dere finner en "lur" løsning på et problem! Det er vel flere der ute som bla.annet har bygget to høyrevinger???

Mvh.
      Sir Crashalot
      Og korrekt lim (les: epoxy) får man kjøpt på hobbysjappa? (har ikke vært der enda. Den nærmeste som jeg vet om er 5 mil unna, og har ikke tatt den turen enda)

Hmm...jeg som trodde at det var bakken som plutselig hoppet i været som var den verste fienden
      Mvh
      Geir-Tore Lindsve

Comment

• Thinnthinn
        • Sep 2002
        • 1172

...Og på bakken er det.... jordsmånn

Men ja, du får kjøpt skikkelig lim på modell-sjappa. Ikke kjøp de bittesmå superlim-tubene du får hivd etter deg på NILLE o.l.... Det duger ikke! (Blir ALT for dyrt i lengden!). Hva epoxy angår, går det an å begynne med to sett Araldite, en rød (5min), og en blå(24t). Fungerer helt OK.

Lykke til!

Mvh.
        Sir Crashalot
        Audun Thinn

Comment

• Linz
          • Feb 2004
          • 73

...Og på bakken er det.... jordsmånn
          Dæng! Den satt dypt gitt

Gleder meg til å sette i gang.
          Mvh
          Geir-Tore Lindsve

Comment

• Niklas
            • Sep 2003
            • 899

Originally posted by Linz
            Gleder meg til å sette i gang.
            Det er sånn det skal vere,det.

Comment

• Linz
              • Feb 2004
              • 73

Da er det blitt bestilling!

Det ble til at jeg bestilte Great Planes PT-20 og O.S 25 FX motor fra NM. Dette må da være noe å begynne med...

.20 = mindre og lettere enn .40 og dermed ikke så tung under "nødlandinger" ble min konklusjon. Håper jeg ikke bommet så altfor mye der I tillegg fikk jeg råd til å trå til litt på sender-siden, når jeg kunne kutte litt i pris både når det gjelder fly og motor. Det ble en Eclipse 7 som ble bestilt.

Så da blir jeg snart flykaptein!
              Mvh
              Geir-Tore Lindsve

Comment

• joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

Høres fornuftig ut det der Linz :P

Les gjerne gjennom hele byggeanvisningen (fra perm til perm!) før du begynner å lime, for samtidig finner du ut hva slags deler som skal hvor osv.
                Rådet om passe mengde lim på rett plass er nok det viktigste, Thinnthinn har forlengst lært leksa siden han stadig vekk må bygge 2 vinger til hvert fly
                Et bittelite tips til: ikke begynn å runde av kanter før du er sikker på at dem skal rundes av....
                Kose dere!!
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Niklas
                  • Sep 2003
                  • 899

Gratulerer .
                  Bra du la litt penger i radioen, kommer fort over trainer-stadiet, hvis du blir hekta (og har instruktør og flyplass).

Comment

• Vingemutteren
                    • Jul 2002
                    • 2421

Hvær obs på mulig skjev/vridd balsa i byggesettet. En i klubben bygde ett slikt for noen år siden og måtte fukte og legge i press endel deler for å kunne bruke de. Han har brukt alt fra 25 til 46 mtor på dette flyet (som lever i beste velgående til tross for noen særs harde landinger i bushen).
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Linz
                      • Feb 2004
                      • 73

Originally posted by joo
                      Høres fornuftig ut det der Linz :P

Les gjerne gjennom hele byggeanvisningen (fra perm til perm!) før du begynner å lime, for samtidig finner du ut hva slags deler som skal hvor osv.
                      Har allerede byggeanvisningen lastet ned i pdf-format og kikker litt i den. Næææ...mange deler Men det går seg sikkert til. God sortering og oversikt er nok lurt

Originally posted by joo
                      Rådet om passe mengde lim på rett plass er nok det viktigste, Thinnthinn har forlengst lært leksa siden han stadig vekk må bygge 2 vinger til hvert fly
                      Heh...hørtes ut som et lite spark i ....

Originally posted by ostnik
                      Bra du la litt penger i radioen, kommer fort over trainer-stadiet, hvis du blir hekta (og har instruktør og flyplass).
                      Jepp. Har lest en del på forumsidene her om at det er lurt å "trå til" litt med radioen.
                      Instruktør tror jeg også vi har tilgang på etterhvert. Flyplass?

Originally posted by Vingemutteren
                      Hvær obs på mulig skjev/vridd balsa i byggesettet. En i klubben bygde ett slikt for noen år siden og måtte fukte og legge i press endel deler for å kunne bruke de. Han har brukt alt fra 25 til 46 mtor på dette flyet (som lever i beste velgående til tross for noen særs harde landinger i bushen).
                      Kameraten min som allerede er godt i vei med flyet sitt overtok et påbegynt prosjekt som måtte strippes og startes på nytt. Der var vingen skjev og vridd, men det ble bra der, så vi skal nok klare å få til enda en vinge. Men takk for tipset, vi får ta en titt på balsaen når den kommer.

Takk til alle som har bidratt med gode råd til nå. Det kommer helt sikkert flere spørsmål fra denne karen etterhvert som tiden går.
                      Mvh
                      Geir-Tore Lindsve

Comment

• Thinnthinn
                        • Sep 2002
                        • 1172

Linz: Jeg tok det ikke som spark i .... , men jeg har det med å bygge dobbeltdekkere da...

Ellers må vi jo få se noen bilder av fremgangen etterhvert! Alltid morro med nye medlemmer i hobbyen vår

Mvh.
                        Sir Crashalot
                        Audun Thinn

Comment

• Linz
                          • Feb 2004
                          • 73

Tenkte jeg skulle legge inn en liten post her igjen nå.

Byggingen av PTn går stadig fremover. Er nå ferdig med å sette sammen flykroppen (bortsett fra pussing og finish da), og har limt de to vingehalvdelene.

Det er noen småting som ikke ble som det skulle på flykroppen. Jeg var noe korttenkt og bommet litt når jeg skulle lime sidene til flykroppen fast til undersiden. Dette gjorde jeg hver side for seg, noe som har resultert i en litt vridd bakdel på flyet. Dette la jeg først merke til når jeg skulle lime fast halevingepartiet, og måtte da korrigere en del med sandpapir. Da fikk jeg montert halevingepartiet i rett flate ihvertfall.

Nå driver jeg å plages med å få vingehalvdelene til å passe sammen. Jeg har funnet ut at jeg er skikkelig flink til å pusse flater litt runde/buete, og dette fører da til at vingeskjøtene ikke passer helt sammen. Vanskelig! Men jeg har en plan for hvordan jeg skal angripe det problemet i morgen. Hvis jeg bruker noen fastklemmer og setter fast noen treflater i den vinkelen jeg skal pusse skjøtene til, må jeg da vel klare å få pusset frem flate og riktige vinkler...

Vil også si at det ikke var noe vridd balsa i dette settet, i motsetning til det flyet Vingemutteren nevnte.
                          Mvh
                          Geir-Tore Lindsve

Comment

• Vingemutteren
                            • Jul 2002
                            • 2421

Bruker du pusse klosser? Høres ut som om du pusser på frihånd (forøvrigt så har jeg samme problem med treverk, alt blir en annen vinkel enn hva jeg tenkte . Derfor flyr jeg ARF ).
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

Comment

• Linz
                              • Feb 2004
                              • 73

Originally posted by Vingemutteren
                              Bruker du pusse klosser? Høres ut som om du pusser på frihånd (forøvrigt så har jeg samme problem med treverk, alt blir en annen vinkel enn hva jeg tenkte . Derfor flyr jeg ARF ).
                              Jada, bruker pusseklosser. Men det hjelper jo ingenting så lenge de blir ført i bue
                              Mvh
                              Geir-Tore Lindsve

Comment

• Vingemutteren
                                • Jul 2002
                                • 2421

Skjønner dessverre så alt for godt hva du mener
                                Gert Hildrestrand.
                                Limets Venner.
                                Valdres Flyklubb Modell

Comment