Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lurer på å begynne med RC modellfly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hvis jeg begynner med fuel, er dette noe jeg kommer til å ha behov for?
    404 Not Found

    Hva trenger jeg egentlig når jeg er ute på "jordet" og flyr?
    ---------------
    Øystein Sund
    Ps! Jeg synger kun i dusjen..

    Comment


    • #17
      Ja, du må begynne! Det er kjempemorsomt å drive med denne hobbyen

      Ja, du må vel ha en slags starter, som den der, så siden den er komplett er den vel helt grei
      Edit:
      Hvis du har elektro, så trenger du ikke den starteren
      Mvh,
      Anders Moen

      Comment


      • #18
        Originally posted by Anders Moen View Post
        Ja, du må begynne! Det er kjempemorsomt å drive med denne hobbyen

        Ja, du må vel ha en slags starter, som den der, så siden den er komplett er den vel helt grei
        Edit:
        Hvis du har elektro, så trenger du ikke den starteren
        Tviler ikke..
        Og tviler på at det blir elektro.

        Jeg er at typen som eksperimenterer litt for å se hvor grensene går, så jeg tror nok at prangsteren blir mitt valg siden jeg regner med å komme til å krasje litt.

        Men hvor mye tåler egentlig Prangsteren:


        Her ser det ut som om motor spretter ut av flyet. Synes dere det ser ut som om flykroppen klarte seg? Etter en slik krasj, må man regne med å måtte bytte motor da?

        Dette er vel kanskje en krasj av de mer ekstreme men allikevel så er jeg litt nysgjerrig på dette og på hvor mye denne egentlig tåler.
        ---------------
        Øystein Sund
        Ps! Jeg synger kun i dusjen..

        Comment


        • #19
          Det eneste du trenger i tillegg er ekstra propeller og glødeplugger samt lader for 12V batteriet. Har du en multilader fra før som kan lade blyblatterier så trenger du ikke den.

          Så bør du også ha en pluggnøkkel - gjerne den som har 4 forskjellige størrelser i kryss samt skrutrekker og stjernetrekker. Den ene skrutrekkeren bør være av liten type (skal passe til tomgangsskruen på motoren).
          Espen Kvien
          Gruppeleder F3A
          Vingtor RC Club
          f3a.norge@gmail.com

          Mange fly og mye moro

          Comment


          • #20
            Jeg vil ikke anbefale deg å begynne med dette... blir du avhengig vil du enten være ute og fly, eller ønske at du var det

            Jeg er av dem som gjerne anbefaler elektro.

            Jeg er ingen nybegynner lenger, er visstnok flere 10-år siden jeg var det. Men sist helg var en kompis og jeg ute og tok jomfruturer på våre MiniMagistere. Vi kjøpte dem siden vi vil ha noen enkle modeller på flottører til vann og snø. De første turene gjorde vi imidlertid på hjul på stripa vår.

            Jeg har hatt ymse av elapor-modellene fra MPX, og må innrømme at dem alle har godkjente flyegenskaper. I tillegg tåler dem mye juling og er lette å reparere. "RR"-versjonene er ferdige på et par timer med småknoting og klistring av dekaler. Servoene er nemlig på plass, og det eneste som skal limes er stabben og finna. Limes med lyn-lim, så dette tar ett minutt eller to. Sender og mottaker må du handle utenom, i tillegg til motorbatteri. Motor og regulator er nemlig også på plass
            Skal innrømme at vi begge oppgraderte med børsteløse motorer, siden vi ville være sikre på å ha overskudd av power til flottør-flyging...

            I utgangspunktet flyr du modellen med sideror og høyderor, pluss gass. Modellene reagerte svært godt på sideroret! Vi har i tillegg satt inn balanseror-servoer i våre. Dem er forberedt for det, man må handle to servoer, lime dem inn og kutte rorendene løs. Rorhorn og støtstenger er med i settet.

            På den ene turen var jeg oppe i 25 minutter, med en 1500mAh LiPo-pakke til en billig penge

            Modell med 2 servoer, børstemotor og regulator får du blant annet her:
            http://www.martinsen-hobby.no/vare.a...20015&MENY3ID=

            Et av flere gode alternativer å velge mellom. Denne har jeg fløyet og går god for.

            Har selv en del fallskjermhopp, men kom aldri til D-lappen. Dritgøy! Men nå er jeg for gammel og fartsgal i tillegg... har innsett at når jeg får kick av groundrushet når man passerer 2000 fot i fritt fall og ikke har lyst å trekke så har man ikke rett psyke til å overleve i den sporten
            (Samme problemet med MC... hatt det siden -81 tror jeg, og alltid følt at man måtte en god del over 200 på hver eneste tur.)

            Vet du om der er noen modellfly-klubber i nærheten av deg? Kanskje har dem skolefly du får prøvd? Ellers så er det svært bra å få noen erfarne til å ta de første modellen opp i høyden, trimme dem og bistå.

            Sjekk gjerne RC-Marked for rimelig radioutstyr. En grei 6-kanalers sender med noen modell-memories og noen få elementære mixer vil gjøre jobben i flere år!
            Last edited by joo; 07-11-07, 20:42.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #21
              Originally posted by joo View Post
              Jeg vil ikke anbefale deg å begynne med dette... blir du avhengig vil du enten være ute og fly, eller ønske at du var det

              Jeg er av dem som gjerne anbefaler elektro.

              Jeg har hatt ymse av elapor-modellene fra MPX, og må innrømme at dem alle har godkjente flyegenskaper. I tillegg tåler dem mye juling og er lette å reparere. "RR"-versjonene er ferdige på et par timer med småknoting og klistring av dekaler. Servoene er nemlig på plass, og det eneste som skal limes er stabben og finna. Limes med lyn-lim, så dette tar ett minutt eller to. Sender og mottaker må du handle utenom, i tillegg til motorbatteri. Motor og regulator er nemlig også på plass
              Skal innrømme at vi begge oppgraderte med børsteløse motorer, siden vi ville være sikre på å ha overskudd av power til flottør-flyging...

              I utgangspunktet flyr du modellen med sideror og høyderor, pluss gass. Modellene reagerte svært godt på sideroret! Vi har i tillegg satt inn balanseror-servoer i våre. Dem er forberedt for det, man må handle to servoer, lime dem inn og kutte rorendene løs. Rorhorn og støtstenger er med i settet.

              På den ene turen var jeg oppe i 25 minutter, med en 1500mAh LiPo-pakke til en billig penge

              Modell med 2 servoer, børstemotor og regulator får du blant annet her:
              http://www.martinsen-hobby.no/vare.a...20015&MENY3ID=

              Et av flere gode alternativer å velge mellom. Denne har jeg fløyet og går god for.

              Har selv en del fallskjermhopp, men kom aldri til D-lappen. Dritgøy! Men nå er jeg for gammel og fartsgal i tillegg... har innsett at når jeg får kick av groundrushet når man passerer 2000 fot i fritt fall og ikke har lyst å trekke så har man ikke rett psyke til å overleve i den sporten
              (Samme problemet med MC... hatt det siden -81 tror jeg, og alltid følt at man måtte en god del over 200 på hver eneste tur.)

              Vet du om der er noen modellfly-klubber i nærheten av deg? Kanskje har dem skolefly du får prøvd? Ellers så er det svært bra å få noen erfarne til å ta de første modellen opp i høyden, trimme dem og bistå.

              Sjekk gjerne RC-Marked for rimelig radioutstyr. En grei 6-kanalers sender med noen modell-memories og noen få elementære mixer vil gjøre jobben i flere år!
              Jeg kjenner alt avhengighetsfølelsen selv om jeg ikke har noe fly .
              RC flyprosjektet mitt har jeg tenkt å dra litt ut over tid. Grave litt rundt, trene med simulator og til slutt komme opp med en konklusjon. Jeg har og tenkt å ta en tur innom den lokale modellfly klubben her.

              I går klarte jeg ikke å la være siden jeg har blitt så gira på RC produkter, så jeg dro og kjøpte meg en nitro RC bil. Det er nok ikke like morsomt som fly, men det er morsomt det og .

              Når det gjelder fallskjermhopping, så ville jeg nok gjort samme valget som deg. Det første jeg sjekket opp etter tandemhoppet var ulykkestatistikk. Det jeg fant ut var at de som gjerne omkommer i fallskjermhopping er de mer erfarne som begynner å presse grensene. Holder man seg innenfor, så er det mindre farlig enn å kjøre bil. Jeg er selv en idiot når det gjelder fart og spenning, men jeg har hittil klart å holde meg i nakkeskinnet. Det verste som kan skje meg (utenom en eller annen form for dødsulykke eller lignende) er at jeg mister lappen. Da vil det gå dårlig med firmaet jeg driver .

              RC butikken jeg var innom i går anbefalte meg å begynne med et helt enkelt saktegående fly for å trene meg på å fly. Men jeg tror jeg holder meg til simulatoren i begynnelsen . Gidder ikke å brenne 2500 på et drittfly når jeg kan få nesten det samme gratis på pc-en.

              Ellers, 25 minutter på el-fly? Ikke dårlig..
              ---------------
              Øystein Sund
              Ps! Jeg synger kun i dusjen..

              Comment

              Working...
              X