Unconfigured Ad

Collapse

Tips ang mulig stalling

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BARDUBOY
    • Mar 2006
    • 249

Tips ang mulig stalling

Har et ekstra 300, 40size med OS46FX motor, problemet er at det tåler ikke fullt utslag på høyderor. Virker som det staller, det begynner å gå opp for så å vri seg en helt annen vei.(kjører enda da med dualrate) Hvis eg tar litt mere forsiktig høyderor og ikke maks utslag går det helt fint.
    Dette er også akkurat samme problem eg har på en 40size 232cap med ASP75motor i.
    Noen som har erfaringer/tips å komme med, eller tåler ikke disse flyene så mye høyderor???
    Børge G Hansen

Futaba 10C 2.4FASST
    Optic6
    C17E
    Dassler
    T-Rex
    T-Rex 600 N Pro
    U-CAN-DO 46
    Cessna Cardinal
    Cessna 182 skyline
    cap 232 27% alitalia
    edge 540 vince
  • Jøllsrud
    • Oct 2007
    • 469

Jeg hadde en sånn .40 size Extra, samme problemet med den, den måtte man være veldig snill med høyderoret på. Tror det rett og slett bare er konstruert sånn for å kunne gjøre ville ting når man har kontroll.

Comment

• Guest

#3 Unapproved
      hvis du flyr full gass for så å gi fullt høyderor vil vel de fleste skjære ut. noen mye, noen bare litt.kommer ann på fart også. jeg for min del har merket at det som regel er værre på billige modeller.men også på dyre store.

Comment

• arvid
        • Nov 2006
        • 1547

Da jeg ville jeg redusert høyderorutslaget endel. eller brukt mer exponential.helst det første

Comment

• Karl H.
          • Mar 2006
          • 1452

Feil side/nedtrekk kan være en årsak. Eller andre skjevheter i tillegg. http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/short.html
          Her er det noe å lese om trimming.
          Last edited by Karl H.; 12-01-08, 21:03.
          Karl Hans Glommen.
          Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• JanFredrik
            • Sep 2006
            • 491

Mener å ha hørt at det har med formen på vingene å gjøre, at de smalner ut mot vingetuppene.
            Har samme problemet med en Edge 540 jeg har, og en Cap 232 jeg hadde.
            Jan Fredrik Bjordal
            www.JetsOfBergen.no

This is my Eurosport. There are many like it, but this one is mine.

Comment

• jab
              • May 2007
              • 407

Helt vanlig at du staller et aerobatic/3D fly hvis du bruker for mye ror i høy fart.

Edit: Ikke 100% sikkert på om Dynamic stall er den rette typen stall for dette fenomenet, men poenget er uansett at vingene mister løft om du bruker for mye høyderor i høy fart.
              Last edited by jab; 12-01-08, 22:15.

Comment

• Olavjoergensen
                • Jun 2005
                • 2208

Tror heller denne er passende : http://en.wikipedia.org/wiki/Stall_%28flight%29

Mvh OJ
                Olav Jørgensen
                Low & fast

Comment

• Karl H.
                  • Mar 2006
                  • 1452

http://www.allstar.fiu.edu/aero/fltmidfly.htm http://www.rcaerobats.net/trim_chart.htm

Her er det også noen tips.
                  Karl Hans Glommen.
                  Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• tahustvedt
                    • Feb 2004
                    • 4601

Her er flere forslag til mulige grunner:

CG for langt bak
                    Lateral ubalanse
                    Forskjellig utslag på høyderorene ved høy belastning på rorene

Comment

• RogerFly
                      • Jul 2007
                      • 101

Du skriver ikke noe om i hvilken fart du erfarer dette, men sønn min har en Kyosho Ekstra 40 S (140cm vs) som trenger forholdsvis mer fart, spesielt ved innflyvning enn alle andre fly vi har, for å være stødig. (CG, rorutslag/vinkler etc. ble testet og sjekket både før og etter maidenflight)

Det er alstå mye mer følsomt enn de andre flyene, og krever mer av fører, under alle fartsforhold.
                      En annen på stripa med en Edge (nybegynner med sitt andre fly) var likedan.
                      Han fikk bare en tur....

Dette er nok en flytype som er mer krevende, bl.a. mtp vingekonstruksjon, som også andre har vært inne på her.
                      FlyRoger
                      Spacewalker II

Comment

• JR DUDE
                        • Jul 2007
                        • 285

høyderor

Jeg tror du rett og slett ikke tar bare høyderor. Tror nok også du tar stikka litt sidelengs nedover slik at den svinger og gir høyde samtidig.
                        Dette har vel alle modellflyvere gjort en gang.
                        Hvis du får en til og se på stikka di når du drar høyde så finner du ivertfall ut det fort da. Test dette og det andre folk har foreslått til deg så ønsker jeg deg lykke til.
                        (Jeg har en extra 300s 60size og den er ikke sånn ivertfall)
                        Takk for deeeeeee

Mvh Pål Jonny

Comment

• Rein
                          • Feb 2006
                          • 172

Jeg hadde samme problem med en Giles 202. Her er en side som kanskje kan hjelpe deg å finne ut om modellen er riktig ballansert/trimmet. Min var rett og slett litt fortung.

Rein
                          mine fly;
                          Noen kommer
                          noen går.

Comment

• RogerFly
                            • Jul 2007
                            • 101

JR Dude skriver at han ikke har hatt slik problem med 60 size.
                            Jeg glemte faktisk å skrive i mitt innlegg i går, at vi også har en Extra S 60 Size.
                            Den oppfører seg 100%!
                            Så da er vel det med size også en faktor!
                            FlyRoger
                            Spacewalker II

Comment

• BARDUBOY
                              • Mar 2006
                              • 249

Originally posted by JR DUDE
                              Jeg tror du rett og slett ikke tar bare høyderor. Tror nok også du tar stikka litt sidelengs nedover slik at den svinger og gir høyde samtidig.
                              Dette er eg helt sikker på at eg ikke gjør!

Det er uansett hvilken fart eg har, om det er full spiker med litt "rennafart" i et lite stup eller om eg har litt over halv fart.

Idet eg tar stikka fort bak, går flyet ca 45 grader opp, for å så legge seg over på siden/helt på rygg eller kan komme ut nesten 90 grader til siden og farta er mye redusert da.
                              Og tror eg har ca 65-70 % dualrate. De fleste gangene drar flyet ut til venstre, men det har hendt at det gåt til høyre også.
                              Men hvis eg ikke tar riktig fullt høyderor tar den et flott loop og beholder farta.(men loopen blir stor)

Hadde tidligere en ASP75 i ekstraen og flyet var helt likens med den motoren, og da var ikke flyet for baktungt, og hadde bedre fart.
                              Last edited by BARDUBOY; 13-01-08, 10:32.
                              Børge G Hansen

Futaba 10C 2.4FASST
                              Optic6
                              C17E
                              Dassler
                              T-Rex
                              T-Rex 600 N Pro
                              U-CAN-DO 46
                              Cessna Cardinal
                              Cessna 182 skyline
                              cap 232 27% alitalia
                              edge 540 vince