Unconfigured Ad

Collapse

"glassing" ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • oterpoter
    • Jan 2008
    • 25

"glassing" ?

Heisann.

Leser i en del utenlandske fora ang. Stryker og FunJet, og flere benytter noe som de kaller "glassing".
    For meg ser dette ut som en eller annen glassfiber film som herdes eller lignende ved påsmøring av et stoff..

noen som kjenner til denne prosessen? og hva man kan kjøpe i norske butikker for gjøre det samme?

Har tenkt å forsterke en Stryker kropp samt en FunJet kropp.

all info mottas med stående ovasjoner og gledesrop

mathias
  • DrJones
    • Aug 2007
    • 44

Et kjapt søk i forumet gir utallige treff som f.eks:

http://www.modellflynytt.no/showthre...light=glassing

Regner med at du kanskje finner en del fornuftige tips i noe av disse?
    Lykke til !
    Mvh.
    Stian Heidenreich-Riis

Condor Modellflyklubb (www.cmfk.no)

Comment

• oterpoter
      • Jan 2008
      • 25

glassing : how to..

hei igjen.

OG takker for linker DrJones.
      Leste de, men kan ikke si jeg kom videre i min søken etter HVA det er jeg trenger.
      Hvor man evt. får tak i slik (i bergen)
      og hva man trenger.
      er det en duk som man smører noe epoxy greier på?
      hva slags duk?
      hva slags epoxy er det..?
      etc etc
      dette her er muligens skikkelig newbie spørsmål, men...

ett sted må man vel begynne..
      og jeg begynner likegodt her..da jeg uansett venter på deler..og glassing virker som en fin ting å sysle med.
      samt det forsterker modellen
      alle svar mottas med gledeshopp

Comment

• bad scientist
        • Oct 2006
        • 1506

Glassfiberduk, kommer i mange tykkelser\vekt pr m2, Du får kjøpt det du trenger hos din lokale rc-pusher. zpoxy er en epoxy, bare mer tyntflytende. I bunn og grunn er det dette du trenger. Jeg vil på det sterkeste anbefale gummihansker.
        Det finnes også karbonduk, men den er sånn jeg har forstått det, noe vanskeligere å jobbe med, samt en del dyrere.
        sandpapir og støvmaske kommer også godt med.
        sikkert mye annet som jeg ikke kommer på i farten da jeg er på jobb, strengt tatt burde gjøre noe annet enn det her.
        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
        Lillehammer mfk

Comment

• Guest

#5 Unapproved
          Her finner du litt om glassing, ikke nødvendigvis den eneste måten å gjøre det på, men det skulle vel gi et clue.

http://www.modellflynytt.no/articles...ing/Side1.html

Comment

• torgust
            • Aug 2005
            • 842

Du burde få en grundig nok gjennomgang av temaet i denne artikkelen til å begynne å prøve litt på egen hånd.
            http://www.modellflynytt.no/articles...ing/Side1.html

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å teste dette på en eller annen ufarlig flate før du kaster deg over Strykeren din
            Mvh
            Torbjørn Gustafson
            www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• RGJ
              • Jul 2004
              • 922

sånn gjør jeg det..

jeg bruker 25gr\m2 glassduk og støpe epoxy..jeg kjøper min hos Øgrey men vet at en kan få støpe epoxy hos noen farge handlere (West system).
              Først må en være veldig nøye med underlaget puss og sparkling slik at det ikke er igjen noen bulker ,uønskete skarpe kanter etc.
              Nårdet er gjort tar jeg 400 vannslipe papir og sliper lett over hele greia...så 2 strøk med tynn dope(cellulose lakk) bruker aceton til og tynne slip med 400 etter hvert strøk.
              Skal du glasse et skrog feks legger du dette på noe slik at du kommer til rundt hele uten og flytte på det.
              Klipp til glassfiber slik at du har ca 5cm fomye rundt alt.
              Jeg bruker en rulle til pålegging av epoxyen en slags hard skumgummi men det er ikke så farlig ...så tar du forsiktig med epoxy jobber deg fra midten og utover i alle retninger jobb ut blærer etter som de kommer har du flater med krumminger som ikke lar seg føye må du kanskje frem med saksa ...klipp og lim .... ha litt mer epoxy på disse skjøtene (skal slipes).
              Når alt er på dvs den ene side av skroget og litt over halvies på topp og bunn tar du samme rullen du har brukt legger på tørkepapir og ruller over ...dette for og trekke ut overflødig epoxy (veier ) .
              etter at det har tørket (neste dag) sliper du forsiktig ned kantene slik at det ikke blir noe plunder for glasset fra andre side og legges over dette.
              Gjenta så prossesen med pålegg på siste side.......
              Vet at noen legger på et lag med epoxy uten på dette og sikler det av med et plast kort(ta Visa kortet med høyest grense ) for og unngå pinholes men jeg hopper over dette .
              når alt er helt tørt sliper du forsiktig over alt og kikker over skjøtene evt spakler med en finsparkel her (har brukt biltemas helt grei).
              så over til videre behandling.....sprøyt på en slipe grunning jeg har brukt en polyesterbasert slipe sak ..lukter som hel..... men funker fint ..obs en må ha litt stor dyse på sprøyta ..kjøp en billig sprøyte til dette og rens med aceton etterpå .
              DEtte stoffet er tungt men det gjør ikke noe dette skal nemlig slipes helt vekk det skal bare ligge igjen nede i glassveven ,bruk vannslipapir begynn med det groveste du finner avslut med 500-600 hundre passpå at du ikke sliper igennom.
              Når du er ferdig og fornøyd (kan hende du må sparkle eller grunne litt til ) kan du bruke en primer legge på et strøk så ser du hvor flink du har vært eller ikke vært.....
              Da skulle du være klar til lakkering .
              Jeg har brukt div akryl baser og avsluttet med en god klarlakk (2 komp) siste var en som het Startopp fra RM tåler hvertfall 30% noitro og synt olja i fuelen....
              OBS mye av dette er ting som kan være greit og og ikke gjøre inne griseri og lukt ..selve glassingen er greit men det andre ....
              lykke til
              Attached Files
              Rune Gjelsnes
              Vikersund
              92624841

Comment

• oterpoter
                • Jan 2008
                • 25

takk for svar!

hei hei
                Takker for mange flotte svar
                Selve prosessen har jeg nå skjønt..
                problemet mitt er nå å finne butikker etc. som selger det jeg trenger i Bergen.

De hoppyforretningene jeg har vært på i sentrum har ingenting.
                Glassfiberduk funnet hos båtforretninger er 225 g/m2 og DET er for mye..

er dette slikt som man kjøper fra nett?
                kjøpt inn slipepapir..så nå er det bare å slipe slipe slipe

dersom noen vet om smarte steder i bergen, eller nettsteder som ikke er treige så mottas dette også med takk

Kan forresten anbefale Tower Hobbies i USA.
                kjøpte inn en FunJet kit derfra.
                manglet noen småting da den kom
                sendte de en mail, og fikk svar da 30 min etter. De sender meg et komplett kit, OG frakt VAT etc dekt.
                DET er service!
                m

Comment

• elektrodude
                  • Sep 2006
                  • 1342

har du sjekket på biltema? ellers så er det nettet som er tingen å handle alt egentlig
                  Alt som kan fjernstyres.
                  ---------------------------------------------
                  The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                  Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                  Steinar Kvarme.

Comment

• RGJ
                    • Jul 2004
                    • 922

ikke hos biltema

225 gr duk er 200gr for mye!
                    Øgrey i egesund har både epoxy og glass sender raskt og til ok priser .
                    du får også glasset ifra rull dvs ikke 1x1 m som i endel hobby foretninger fint hvis greia er lengre en 1 meter.
                    obs...så en beskrivelse om og bruke vanlig limepoxy og tynne ut ..unøvendig og tror vel også den ikke er så fin og slipe blir litt seig!
                    Rune Gjelsnes
                    Vikersund
                    92624841

Comment

Working...