Unconfigured Ad

Collapse

Servo og radio spørsmål

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • IsaanFly
    • Jan 2008
    • 58

Servo og radio spørsmål

Oppdaget at hvis jeg glemmer meg og slår av radioen før jeg slår av strømmen på flyet, så gir haleror, "aileron" og "elevator" (hva heter disse på norsk igjen) fult utslag med en gang.

Er dette vanlig og hva er i så fall grunnen. Kan jo umulig være så lurt dersom f.ex man skulle ha litt svake batterier i senderen, og flyet beveger seg ut av senderens rekkevidde...

Hvis servoene isteded går i midt stilling ville jo flyet i alle ha en sjangs å lande rette veien nærmest av seg selv....ivertfall med bitelitt dihedral i vingene...
  • bad scientist
    • Oct 2006
    • 1506

På en mer kostbar mottaker vil den gjøre det. Kalles failsafe, tror jeg. Men hvis du har dårlige batteier i senderen, så burde man uansett ikke fly...
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

Comment

• Superstar40
      • Dec 2002
      • 1667

Det er signalene fra radioen som styrer servoene og bestemmer posisjonen. Når du slår av senderen lever de således sitt eget liv - noen går i midtinnstilling og noen går på fullt utslag. Som Bad Scientist sier så finnes det mottakere med en failsafe som gjør at når mottaker ikke får signaler fra sender så går den inn i en forhåndsinnstilt stilling som skal "berge" flyet.

Uansett om man kjører med elektrofly eller glow så skal alltid flyet slås av før sender. Både for at det du nevner med servoutslag ikke skal skje - men også fordi at er det noen på nabokanalene dine kan dette slå inn på flyet ditt og da kan det skje mye rart.

Har selv opplevd med Hitec mottaker at nabokanalen fikk flyet mitt til å gasse opp og oppføre seg "merkelig".

Du skal ha veldig lite strøm igjen i flyet hvis servoene skal slutte å fungere. Kjører du på Lipo 2 cells batteri så har du maks volt på 8,4 og ved autokutt på 6V så er det fremdeles langt fra 4,8 V som er styrestrømmen til servoer.

Så ikke tenk så mye på strømmen i flyet - du merker at når flyet er slapt å fly så lander du og du har fremdeles god margin til 4,8 V til servoene.
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Superstar40
        • Dec 2002
        • 1667

Som vanlig leste jeg ikke 1 innlegget grundig nok - så svaret var ikke helt som det var spurt om
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• IsaanFly
          • Jan 2008
          • 58

Originally posted by bad scientist
          På en mer kostbar mottaker vil den gjøre det. Kalles failsafe, tror jeg. Men hvis du har dårlige batteier i senderen, så burde man uansett ikke fly...
          Ingen fare for det, passer altid på at jeg har gode batterier. Var bare et eksempel.

Ellers takk for svar. Skal bli morsomt den dagen jeg opplever en glitch, å prøve å rette opp flyet fra fullt nedover høyderor, fult babord haleror, og full aileron....blir vel en finn spinn ut av det?

Ja ja, rekker vel neppe å gjøre noe som helst tenker jeg, hvis "glitchen" skull opphøre mens jeg fremdeles har luft under flyet...

SÅ jeg får holde meg i høyden kansje...som en eller annen sa, ingen fly har hitil kolidert med himmelen....

Comment

Working...